اهواز؛

اجرایی شدن طرح غربالگری و درمان سرطان‌های پستان

طرح جامع غربالگری و درمان سرطان‌های پستان در بیمارستان گلستان اهواز، اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی بیمارستان گلستان اهواز، اظهار کرد: سرطان پستان اگر در مراحل 1 و 2 تشخیص داده شود، یک بیماری کاملا قابل درمان است، طول عمر را در بیمار کاهش نمی دهد و عوارض شدیدی نیز در وی بر جای نمی گذارد.

دکتر سمیرا رزاقی، ادامه داد: با توجه به این‌که بیشتر بیماران سرطان پستان در اهواز، در مراحل پیشرفته 3 و 4 مراجعه می‌کنند و در این مراحل، نه تنها در اهواز بلکه در تمام مراکز پیشرفته دنیا، هر چه قدر هم که کارهای درمانی برای بیمار انجام شود، نمی‌توان طول عمر و کیفیت زندگی لازم را برای بیمار ایجاد کرد؛ تشخیص زودرس در سرطان پستان بسیار حایز اهمیت است و یکی از اهداف مهم ما نیز تشخیص سرطان پستان (Breast Cancer) در مراحل اولیه است.

رزاقی گفت: تشخیص بیماری در مراحل اولیه تابع چند فاکتور مهم است که ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین آن، آگاهی خود فرد است به طوری که همه خانم‌های بالای 20 سال باید به طور ماهیانه خود را مورد معاینه قرار دهند و در صورت مشاهده علایم غیرطبیعی، به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: از عوامل دیگری که با آگاهی از آن، می‌توان تشخیص زودهنگام سرطان پستان را به ارمغان آورد این است که به صورت سالیانه همه زنان بالای 20 سال توسط یک پزشک آگاه از معاینات مخصوص پستان، مورد معاینه قرار گیرند.

متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی بیمارستان گلستان اهواز گفت: مرحله سوم، استفاده از روش تشخیصی ماموگرافی است که البته با توجه به سن فرد و معیارهای خاص خود در تمام دنیا در حال انجام است اما بر اساس برنامه بهداشتی کشوری، لازم است که همه خانم‌های بالای 50 سال (چه سالم چه غیرسالم)، تحت بررسی با ماموگرافی قرار بگیرند.

رزاقی ادامه داد: در حال حاضر از لحاظ فرهنگی و آموزشی، چه در جمعیت روستایی و چه شهری، دچار مشکلاتی هستیم و بیشتر زنان به هر دلیلی از مراحل مهم و ضروری تشخیص و درمان سرطان پستان، اطلاعات و آگاهی لازم را ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: در رایزنی صورت گرفته با مشاور امور بانوان استانداری خوزستان، مقرر شده است به منظور آگاهی‌رسانی لازم به زنان شاغل و کارمندان، کارگاه‌هایی در خصوص خودمراقبتی و غربالگری سرطان پستان برگزار شود که تا به حال حدود 30 کارگاه در ادارات، نهادها و سازمان‌های مختلف با این موضوع در اهواز تشکیل شده و خوشبختانه استقبال زنان شاغل بسیار خوب بوده است.

وی بیان کرد: در جهت گسترش اطلاع‌رسانی از محدوده زنان شاغل به جامعه بزرگ زنان شهری نیز با انجام برنامه‌ریزی‌های بیشتر، در حال مجتمع‌سازی پروسه غربالگری سرطان‌های پستان در کنار درمان آن در بیمارستان گلستان اهواز هستیم.

رزاقی تصریح کرد: در مرکز آموزشی درمانی گلستان مراحل مختلفی همچون برگزاری متناوب کارگاه‌ها، معاینات، ماموگرافی و در صورت نیاز انجام انواع مراحل پیشرفته درمانی از قبیل شیمی‌درمانی پرتودرمانی و درمان‌های جراحی، با استفاده از بهترین تجهیزات و امکانات و مطابق با علم و تکنولوژی روز دنیا قابل انجام است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با یاری خدا، در اواسط آبان ماه امسال، اولین کارگاه آموزش عمومی در خصوص سرطان‌های پستان را در مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز خواهیم داشت که اطلاعات مربوط به زمان، مکان دقیق و نحوه برگزاری متعاقبا از طریق رسانه‌های مختلف و خبرگزاری‌ها و همچنین نصب بنر، پوستر و... اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این راه همکاری رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی لازم و درج مطالب مرتبط در آگاهی دادن به شهروندان بسیار موثر است زیرا افزایش سطح آگاهی عمومی در این زمینه، از مهم‌ترین عوامل شناسایی و مقابله با سرطان پستان است.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.