نشستی درباره سوریه با حضور کشور‌های اروپایی و منطقه‌ای در ترکیه برگزار می‌شود

فرانسه و ترکیه روز جمعه از عزم خود برای تلاش درباره حل و فصل سیاسی بحران سوریه با برگزاری نشستی در سطح وزرای امور خارجه در ماه فوریه در ترکیه خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس؛ فرانسه و ترکیه روز جمعه از عزم خود برای تلاش درباره حل و فصل سیاسی بحران سوریه با برگزاری نشستی در سطح وزرای امور خارجه در ماه فوریه در ترکیه خبر دادند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در پایان گفتگو با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود از اینکه «ترکیه ابتکار عمل را درباره این نشست در ماه فوریه به دست گرفته است» استقبال کرد.

به علاوه ترکیه که در روند مذاکرات آستانه با روسیه و ایران همکاری می‌کند نشستی را در سطح وزرای امور خارجه گروه موسوم به «کشور‌های هم سو» با مشارکت کشور‌های غربی و منطقه برگزار می‌کند.

رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد: «من مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها و منافع راهبردی را شاهد بودم و امیدوارم که بتوانیم در راستای راه حلی سودمند و پایدار درباره سوریه همکاری کنیم».

اردوغان که همچنان در روند آستانه برای کاهش تنش نظامی مشارکت دارد که با روند سیاسی در سوچی تقویت شده است محتاطانه اعلام کرد «در پی این نشست ما می‌توانیم متوجه شویم که چطور می‌توان در این زمینه پیشرفت کرد».

به عقیده رئیس جمهور فرانسه که مشارکت بیشتر پاریس را در این مناقشه خواستار است، روند آستانه و سوچی «با مواضع روسیه و ایران سمت و سوی سیاسی پیدا کرده است».

امانوئل مکرون تاکید کرد «علاقه آن‌ها بیشتربه ایجاد نفوذ، قدرت و سازش دو جانبه ویژه با سوریه است تا ایجاد ثبات فراگیر واقعی بنابراین مشارکت دیگر قدرت‌های منطقه‌ای لازم است و ما اعلام می‌کنیم همه آن‌هایی که حساسیت دارند و همه مخالفان سوری حضور داشته باشند».

در همین حال اردوغان معتقد است روند آستانه و سوچی به عنوان جایگزین نیست، اما تکمیل کننده مذاکرات ژنو است که زیر نظر سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.

رئیس جمهور ترکیه در همین حال از ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا که فرانسه در آن عضویت دارد خواست به حمایت ازکرد‌های سوریه که بخشی از خاک سوریه را که تحت اشغال داعش بود تحت کنترل در آورده اند پایان دهد. آنکارا کرد‌های سوریه را شاخه جنبش جدایی طلبی کرد‌های ترکیه (پ. ک. ک.) و سازمان تروریستی تلقی می‌کند.

اردوغان گفت: «من به دوستانم اعلام می‌کنم پ. وای دی PYD (حزب کرد‌ها) و‌ی پ. گ. YPG (شاخه نظامی) آن به پ. ک. ک. (حزب کارگران کردستان) وابسته هستند. متاسفانه برخی از دوستان ما همواره از آن‌ها حمایت می‌کنند».

گروه کشور‌های هم سو از آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، ترکیه، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، اردن، قطر و اتحادیه اروپا تشکیل شده است.

انتهای پیام/

عزم فرانسه و ترکیه برای بررسی حل سیاسی بحران سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار