عدالت در خانه؛

رمز موفقیت زندگی امام علی و فاطمه (س)

کارشناس مسائل مذهبی در لرستان اظهارکرد: تمام اوصاف برجسته از زندگی مشترک این دو بزرگوار نشانه عدالت آن‌ها در زندگی است و اگر در هر خانه‌ای عدالت رعایت شودهیچ‌وقت در زندگی مشترک درگیری و غضب به‌وجود نمی‌آید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ حجت‌الاسلام یدالله گوهری، کارشناس مذهبی لرستان، با بیان این‌که امام علی (ع) اوصاف گران‌قدری دارد که بعد از پیامبر اکرم (ص) نمی‌توان آن‌ها را در وجود کسی یافت، گفت: این اوصاف گاهی منحصر به فرد بوده و به‌جز امام علی (ع) و اولاد او در وجود کسی نیست.

وی عدالت را یکی‌از صفات امام علی (ع) دانست، عنوان کرد: ایشان برترین نشانه و سمبل عدالت در دنیاست که عدالت او از وجوه گوناگون قابل بحث و بررسی است.

گوهری با بیان این‌که یکی‌از محور‌های عدالت امام علی (ع)، عدالت در خانه بود، تصریح کرد: خوب است که زن و مردی که خود را شیعه امام علی (ع) می‌دانند توجه بیشتری به این نکته داشته باشند.

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: یک انسان معمولی نسبت به حرکات مختلف در خانه، محل کار و اجتماع عکس‌العمل‌های متفاوتی نشان می‌دهد، این در حالی‌است که انسان والامقامی مانند امام علی (ع) براساس ملکات فاضله نفسانی که دارد و آن‌طور که مورد رضایت خداست عمل می‌کند.

وی ادامه داد: زندگی مشترک امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) با ارزش‌ترین دوران زندگی مشترک است که این دو بزرگوار با از خودگذشتگی، فداکاری و ایثار زندگی بسیار خوبی را آغاز کرده و همچنین الگوی خوبی را به همه مسلمانان ارائه دادند.

گوهری، تصریح کرد: امام علی (ع) در رابطه با زندگی مشترک خود با حضرت فاطمه (س)، می‌فرماید: به خدا سوگند، هرگز فاطمه را به غضب درنیاوردم و او را به انجام کاری که مایل نبود مجبور نکردم تا زمانی‌که از دنیا رخت بربست، و به خدا سوگند فاطمه نیز مرا به غضب در نیاورد و از اوامر من سرپیچی نکرد، به او نگاه می‌کردم همه آسایش و آرامش زندگی را از او می‌گرفتم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به این‌که تمام این اوصاف از زندگی مشترک این دو بزرگوار نشانه عدالت آن‌ها در زندگی است، اظهار کرد: اگر در هر خانه‌ای عدالت رعایت شود؛ هیچ‌وقت در زندگی مشترک درگیری و غضب به‌وجود نمی‌آید.

وی با بیان این‌که تقسیم بیت‌المال نیز یکی‌از وجوه و محور‌های عدالت امام علی (ع) است، تصریح کرد: وی زمانی‌که به خلافت رسید فرمود: تمام اموالی که از آن‌ها به اطرافیان بذل و بخشش شده است باید به بیت‌المال برگردد.

گوهری عدالت در قضاوت را یکی دیگر از محور‌های عدالت این امام همام دانست و افزود: امام علی (ع) در دوران حکومت نبوی قاضی مدینه و یمن بود و قضاوت‌های شهر مدینه را در حضور خود پیامبر اکرم (ص) انجام می‌داد که افتخار عظیمی است که نصیب هر کسی نمی‌شود.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) در رابطه با قضاوت امام علی (ع) می‌فرماید: علی داناترین امت من نسبت به صحبت‌ها و قوانین قضایی است و داناترین شما به داوری است.

انتهای پیام/م

 زندگی امام علی و فاطمه (س)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.