2017، سال خونین افغانستان با صدها کشته و زخمی

در این گزارش به مرور برخی از رویدادهای بزرگ امنیتی که در سال 2017 میلادی در افغانستان رخ داد می پردازیم.

2017، سال خونین افغانستان با صدها کشته و زخمیبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، رویدادهای امنیتی 2017، سال خونینی در تاریخ افغانستان ثبت کرد؛ در این سال گروه طالبان اقدام به حملات مرگباری کردند، در حالی که گروه تروریستی داعش نیز به مراتب قوی ‌تر شده و بیشترین تلفات را به غیر نظامیان وارد کردند.

در این گزارش به مرور برخی از رویدادهای بزرگ امنیتی که در سال 2017 میلادی در افغانستان رخ داد می پردازیم:

حمله به سفارت عراق در 9 اسد/ مرداد ماه در کابل 2 کشته و 3 زخمی برجای گذاشت و مسئولیت آن را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفت.

این حمله با واکنش سریع نیروهای افغان مهار و مهاجمان از پای درآمدند اما به علت حمله به سفارت یک کشور خارجی، افغانستان هزینه زیادی را متحمل شد.

حمله انفجاری بر مهمانخانه والی «قندهار» در 21 جدی/ دی ماه سال 1395 چندین کشته و زخمی بر جای گذاشت. در این حمله  سفیر امارات متحده عربی با 5 دیپلمات آن کشور که در ابتدا زخمی شده بودند، جان خود را از دست داد و آمار تلفات آن با چند تن از مردم عادی 14 تن اعلام شد. همچنین در این حمله والی قندهار نیز زخمی شد و پس از چندین ماه درمان به کار خود بازگشت.

اگر چه طالبان مسئولیت این حمله را نپذیرفت، اما تحقیقات مشترک کشور امارات با اداره امنیت ملی افغانستان گروه طالبان را مسئول این بمب گذاری معرفی کرد.

حمله خونین به بیمارستان 400 تخت خوابی ارتش در 18 جدی/ دی ماه که در منطقه دیپلماتیک کابل رخ داد نیز یکی از وقایع خونین سال گذشته میلادی بود. در این حمله بیش از 100 کشته و یا زخمی بجا ماند و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت.

حمله دیگر در 3 سنبله/ شهریور ماه به مسجد «امام زمان» (عج) در شمال شهر کابل در منطقه «خیرخانه» به وقوع پیوست که در آن 20 تن کشته و 30 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

در 28 میزان/ مهر ماه همین سال حمله دیگر به مسجد «امام زمان» (عج) در غرب شهر کابل در منطقه «پل خشک» رخ داد که آمار رسمی کشته ها 60 نفر و ده ها تن دیگر زخمی اعلام شد.

همزمان با آن در مسجد ولسوالی «دولینه» ولایت «غور» نیز حمله انتحاری رخ داد که تعداد کشته های آن 30 تن گزارش داده شد.

همچنین در زمان های متفاوت حملات مرگباری در 2 مسجد در ولایت «هرات» در غرب افغانستان نیز به وقوع پیوست که بیش از یکصد کشته و زخمی بر جای گذاشت و مسئویت تمام این حملات را گروه تروریستی داعش به عهده گرفت.

فردای آن روز در 29 میزان/ مهر ماه مهاجم انتحاری دانشجویان دانشگاه نظامی «مارشال فهیم» در غرب شهر کابل در منطقه «چهارراهی قمبر» را هدف قرار دادند که منابع دولتی افغانستان شمار تلفات آن را 15 کشته و 4 زخمی اعلام کردند.

در 25 میزان/ مهر ماه همین سال مهاجمان انتحاری طالبان فرماندهی پلیس و مراکز نظامی در شهر «گردیز» مرکز ولایت «پکتیا» را هدف قرار دادند و همزمان با آن در ولایت های «فراه» و «غزنی» نیز حمله کردند که 100 کشته برجای گذاشت.

حمله مهاجمان انتحاری به مقر لشکر «209 شاهین» در «مزارشریف» مرکز ولایت بلخ یکی از بزرگترین حملات طالبان بود که در این حمله بیش از 300 سرباز ارتش کشته و یا زخمی شدند و طالبان آن را بزرگترین موفقیت خود دانستند که با استفاده از افراد نفوذی خود انجام داده بودند.

اما بدتر از همه، انفجار تانکر آب مملو از مواد منفجره در منطقه دیپلماتیک و به شدت حفاظت شده پایتخت در نزدیکی سفارت آلمان رخ داد که در آن 10 تّن مواد در نزدیکی سفارت آلمان انفجار داده شد. در این حمله بیش از 500 تن کشته و یا زخمی شدند و اکثر کشته شدگان غیر نظامیان بودند.

این انفجار به حدی قوی بود که تا یک کیلومتری آن شیشه های ساختمان ها فرو ریخته و منازل مردم به شدت آسیب دیدند.

آخرین حمله مهاجم انتحاری که مسئولیت آن را گروه تروریستی داعش پذیرفت روز پنجشنبه گذشته در منطقه «ششم» در غرب شهر کابل به مرکز فرهنگی – اجتماعی تبیان رخ داد که در 51 تن کشته و 84 تن دیگر زخمی شدند.

سال 2017 شاهد رویدادهای خونین بسیاری بوده است که مجموعا هزاران کشته و زخمی بر جای گذاشت. تلفات غیر نظامیان در حملات هوایی آمریکا و رویدادهای دیگری که روزانه جان مردم افغانستان در اقصی نقاط این کشور را می گرفت این سال را تبدیل به یکی از خونین ترین سال های تاریخ افغانستان کرده است.

با رفتن به سال آینده میلادی، دولت وحدت ملی با وضعیت امنیتی چالش ‌برانگیزی مواجه است؛ دولت افغانستان از یک طرف با مشکلات داخلی مواجه بوده و از طرف دیگر حضور رو به گسترش گروه تروریستی داعش و شدت حملات طالبان، دولت را تحت فشار قرار داده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار