وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

از تبدیل شدن پارک ولایت به پایگاه اورژانس در زلزله تهران تا کمبود ویتامین دی در ۷۰ درصد ایرانی‌ها

وزارت بهداشت در هفته‌گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

ساخت بزرگترین بیمارستان ام اس خاورمیانه کلید خورد

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشتبا بیان اینکه این بیمارستان جزو قدیمی ترین مراکز درمانی کشور محسوب می‌شود گفت: بیمارستان خیریه امام رضا (ع) به همت خیرین به عنوان نخستین و بهترین بیمارستان ام اس خاورمیانه ساخته می‌شود که کار بسیار نیکو و ارزشمندی است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما به بیمارستان‌هایی در تهران نیازمندیم که در زمان زلزله مقاوم باشند، ادامه داد: زلزله آتش‌سوزی توهم نیست و هر لحظه ممکن است اتفاق بیافتد متاسفانه اشتباهات زیادی در زمینه ساخت شهر داشتیم در صورتی که حادثه‌ای رخ دهد دسترسی بسیاری از ساختمان‌ها به دلیل ساختار نامناسب کوچه‌ها و خیابان‌ها ممکن نیست به همین دلیل باید از حالا به فکر افتاد و پیشگیری‌های لازم را انجام داد.

هاشمی خاطرنشان کرد: در بیمارستان‌های پایتخت پدافند غیرعامل رعایت نشده است بسیاری از بیمارستان‌ها در نقاط پرترافیک شهر ساخته شده است و با بروز حادثه‌ای چون زلزله دسترسی به بیمارستان‌ها ممکن نیست و مسیرهای منتهی به آن قفل می‌شود.

ایجاد ۵ پایگاه اورژانس در مناطق زلزله‌زده به همت خیران

هادی ایازی معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به مشارکت خیرین در مناطق زلزله‌زده غرب کشور گفت: به همت خیرین در این مناطق 62 خانه بهداشت، 22 مرکز جامع سلامت و 5 پایگاه اورژانس در دست ساخت است همچنین خیران قول مساعد دادند تا ساخت بیمارستان اسلام‌آباد کرمانشاه را به طور کامل به عهده گیرند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با تاکید بر مشارکت مردم ایران در امور خیریه عنوان کرد: مردم ما در انجام کارهای خیر مشارکت خوبی دارند و در سال گذشته هزار و 500 میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های بهداشتی درمانی کشور خیرین مشارکت داشتند و پیش‌بینی می‌شود این رقم افزایش پیدا کند.

ماجرای تور‌های خارجی نجومی برای دندانپزشکان چیست؟

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با اشاره به آموزش هایی که شرکت های تجهیزات پزشکی برای دنداپزشکان دارند، گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که شرکت های تجهیزات پزشکی برای فروش وسایل خود دندانپزشکان را به نقاط مختلف دنیا می برند تا بتوانند تجهیزات خود را بفروش برسانند.

شهنی زاده عنوان کرد: این شرکت های تجهیزات پزشکی برای معرفی دستگاه خود دندانپزشکان را به سفرهای خارجی و هتل های گران قمیت می برند و تمام هزینه های سفر دندانپزشک را در ازای استفاده از تجهیزات این شرکت ها پرداخت می کنند.

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: در همه دنیا سفرهای علمی وجود دارد، اما سفرها نباید با هدف تجارت انجام شود، ما این را تایید نمی کنیم که این مسافرت ها جای آموزش را بگیرد و دندانپزشک تنها به دلیل سفری که رفته است از تجهیزات بدون آموزش علمی در انجمن استفاده کند.

وی افزود: بر اساس مصوب وزارت بهداشت تنها آموزش وسیله به عهده شرکت تجهیزات پزشکی است و آموزش های علمی در انجمن ها به دندانپزشکان باید داده شود و با این آموزش ها دندانپزشک بهترین روش و ابزار را برای درمان انتخاب کند.

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران تاکید کرد: این موضوع را که به دلیل سفر رفتن رایگان دندانپزشکان بدون آموزش از تجهیزات پزشکی بخواهند استفاده کنند، تایید نمی کنیم.

تبلیغات غیر‌علمی دندانپزشکی زیبایی در فضای مجازی

اسینی‌ دبیر علمی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران و متخصص‌ دندانپزشکی ترمیمی‌

ضمن انتقاد از نبود پوشش بیمه‌ای در حوزه دندانپزشکی گفت: اکنون بیمه‌ها فقط هزینه کشیدن دندان را به دندانپزشک‌ می‌دهند اما اگر هزینه پر کردن را تحت‌ پوشش بیمه قرار دهند دیگر تا این میزان شاهد کشیدگی‌ دندان‌ها نیستیم.

وی افزود: دندانپزشکی زیبایی امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده و به دنبال آن تبلیغات‌ غیرمنطقی‌ در فضای مجازی به وجود آمده است‌.

یاسینی‌ عنوان کرد: بلی‌کینگ‌ یا همان لبخند هالیوودی‌ اولین قدم و کم ضررترین‌ روش برای سفید کردن دندان محسوب می‌شود، البته این روش بیش از یک سال پایدار نیست و 2 تا سه سال بعد باید تکرار شود، این روش را برای افرادی که دندان‌های حساس‌ دارند توصیه‌ نمی‌کنیم اما برای افرادی که دندان‌هایی با ته رنگ زرد یا نارنجی دارند این روش مؤثر‌ است، افزون بر این اکنون در بازار قلم‌ دندان و خمیردندان‌هایی وجود دارند که درصد سفیدکننده‌ آنها بسیار کم است و استفاده آنها خطر زیادی ندارد.

غنی سازی آرد گندم؛ راهکار مقابله با کمبود ویتامین D/ بیش از ۷۰ درصد ایرانیان کمبود ویتامین D دارند

هدایت حسینی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با تاکید بر اهمیت پرداختن به کمبود گسترده ویتامین D بیان کرد: کمبود ویتامین D از مشکلات شایع در سراسر دنیاست و ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

وی با اشاره به اینکه داده های برنامه ملی مراقبت غذا و تغذیه (Food and Nutrition Surveillance) که از سال 1392 به همت محققان انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی در کشور آغاز شده است، افزود: این داده ها حاکی است که بیش از 70 درصد کودکان و بزرگسالان ایران مبتلا به درجات مختلفی از کمبود ویتامین D هستند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور افزود: برای تحقق اهداف توسعه پایدار، وزارت بهداشت در قالب برنامه های مشترک با سازمان جهانی بهداشت، برنامه غنی سازی مواد غذایی با ویتامین D را در اولویت قرار داده است.

درخواست اورژانس از شهرداری برای اختصاص پارک ولایت به امداد هوایی

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشورگفت: امروز یکی از نیازهای به جد ما داشتن بالگردها و اورژانس‌های هوایی با قابلیت دید در شب است چرا که از این طریق می توانیم بسیاری از بیماران در وقوع حادثه در شب را با این بالگردها جابجا کنیم امیدواریم مجلس هم بتواند در این زمینه به ما کمک کند تا بودجه ای برای تامین این بالگردها تامین شود.

کولیوند تصریح کرد: درخواست اورژانس از شهرداری این است ، مرکزی را که در بوستان ولایت دارند در اختیار اورژانس قرار دهند تا بتوانیم از این مرکز برای امداد های هوایی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: با این روش اگر در پایتخت حادثه‌ای رخ داد می توانیم مصدومان را به این محل انتقال دهیم و بعد از انجام اقدامات اولیه آنها را به بیمارستان ها منتقل کنیم البته این امکانات باید در تمام نقاط تهران ایجاد شود و درخواست داریم شهرداری در این زمینه به ما کمک کند.

آمار تکان‌دهنده انحنای ستون فقرات در دانش آموزان/ جای خالی غربالگری ستون فقرات در مدارس

زهرا مصلی‌نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی‌گفت: حدود 85 درصد اختلالات اسکلتی علت پاتولوژی‌ ندارند و نحوه نادرست نشستن و برخو‌استن، کیف‌های سنگین، نحوه زندگی در محیط کار و سایر مکان‌ها و ناآگاهی موانع سلامت ستون فقرات این آمار را سبب می‌شود.

مصلی‌نژاد انحراف ستون فقرات در دختران را به دلیل نرمی، ضعف و ظرافت عضلات، پوزیشن‌ ناصحیح دختر بچه‌ها، کیف‌های سنگین، ساختار بدنی و غیره بیش از پسران دانست و افزود: در مواردی‌ که انحراف ستون فقرات شدید‌ باشد، نخاع و عصب هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد و با کاهش ظرفیت تنفسی‌، ظرفیت قلبی‌ به اعمال جراحی نیز خواهیم رسید که با توجه به عوارض جراحی‌ توصیه می‌شود تا در گام‌های ابتدایی والدین و متولیان در مدارس کشور با مراجعه به فیزیوتراپیست‌ها، مداخله زود هنگام فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند با تعداد جلسات کمتر و هزینه‌های کمتر شاهد بهبودی‌ این اختلال باشند.

وی افزود: با توجه به آمار تکان دهنده انحراف ستون فقرات و درجات مختلف آن و همچنین انحراف‌ زانو و صافی کف پا، اگر من جای مدیران مدارس بودم مداخله فیزیوتراپیست‌ها در سنین پایین در مدارس را یک ضرورت می‌دانستم و با آگاه‌سازی، پیشگیری و غربالگری‌ کودکان در سنین پایین‌ در سلامت ستون فقرات افراد جامعه گام برمی‌داشتم.

بودجه هایی که روی کاغذ می مانند/مشکلات طرح تحول سلامت از محقق نشدن اعتبارات آب می‌خورد

سيد مرتضى خاتمى عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراى اسلامىبا اشاره به طرح تحول سلامت، منابع پايدار و بحث هاى مطرح شده درباره هزينه هاى القايى ناشى از آن گفت: طرح تحول سلامت به خودى خود موجب افزايش هزينه ها نشده است بلكه با افزايش حجم خدماتى كه با اجراى اين طرح به مردم داده شد هزينه ها نيز به طور نسبى افزايش پيدا كرد.

خاتمى با اشاره به بودجه سال ٩٧ وزارت بهداشت عنوان كرد: در بودجه سال ٩٧ وزارت بهداشت اشكالاتى ديده می شود كه در كميسيون بهداشت و درمان مورد بحث قرار گرفت؛ به عنوان مثال در بخش تملک دانشگاه هاى علوم پزشكى ، اعتبارات وزارت بهداشت منفی است.

وى عمده مشكل وزارت بهداشت در اجراى طرح تحول را ناشى از محقق نشدن اعتبارات در نظر گرفته شده دانست و گفت: بسيارى عنوان مى كنند اعتبارات زيادى در جريان طرح تحول سلامت صرف شده است اما براساس بررسى هاى انجام شده، در دولت يازدهم بسيارى از اعتبارات تصويب شد اما در عمل اين اعتبارات به وزارت بهداشت داده نشد.

خاتمى تاكيد كرد: تزريق نشدن بودجه هاى تصويب شده براى اجراى طرح تحول سلامت در وزارت بهداشت، ما را وادار مى كند منابع پايدارى را براى طرح تحول سلامت در نظر بگيريم كه دستخوش نوساناتى كه در بودجه هاى ساليانه به طور معمول پيش مى آيد نشود و اعتبارات به طور مستقيم به نظام سلامت داده شود.

شایع ترین سرطان ها در زنان + معرفی علائم

 فرح فرزانهدرباره شایع ترین سرطان ها در زنان، گفت: در بین سرطان‌های شایع زنان سرطان تخمدان هشتمین، رحم یازدهمین و دهانه رحم سیزدهمین سرطان است ک طی سال‌های اخیر شیوع این سرطان‌ها رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه تاکنون علت دقیق بروز سرطان تخمدان در بین زنان شناخته نشده است، اما تاکنون عوامل محیطی و ژنتیکی بسیاری از جمله نازایی، چاقی و ... در بروز این سرطان نقش دارد.این متخصصان زنان و نازایی در ادامه تصریح کرد: سرطان تخمدان دارای علامت مشخصی نیست اما در برخی موارد باعلایم گوارشی بخصوص نفخ شکم بروز می یابد البته تنها بروز نفخ را نمی توان دلیلی برای ابتلای فرد به سرطان تخمدان محسوب کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه درباره سرطان دهانه رحم، خاطرنشان کرد: سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه به صورت خونریزی بعد از نزدیکی خود را نشان می‌دهد اما می‌توان قبل از ان در مرحله ضایعات پیش سرطانی با انجام ویزیت زنان و پاپ اسمیر دوره‌ای این بیماری را تشخیص داد و درمان کرد.

این فلوشیپ انکولوژی با توجه به سرطان دهانه رحم ، یادآورشد: عامل اصلی این سرطان یک ویروس شناخته شده است که عمدتا از طریق رفتار نامناسی جنسی، ازدواج زیر 16 سال، استعمال سیگار و قلیان فرد را درگیر می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار