باسوادی ۹۸ درصد از مردم اردکان

علی محمدشاهی گفت:براساس سرشماری انجام شده ۹۸ درصداز مردم اردکان باسواد هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ علی محمد شاهی مسئول نهضت سوادآموزی اردکان گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ جمعیت گروه سنی ۶ سال و بالاتر در شهرستان اردکان بالغ‌بر ۸۵ هزار و ۱۴۷ نفر است که تعداد ۷۷ هزار و ۲۸۵ نفر باسواد و ۷ هزار و ۸۶۲ نفر بی‌سواد هستند که از این تعداد افراد بی‌سواد ۶ هزار و ۳۱۸ نفر شهری و هزار و ۵۴۴ نفر روستایی هستند که اکثریت جمعیت بی‌سواد شهرستان در گروه سنی بالای ۵۰ سال قرار دارند.

مسئول نهضت سوادآموزی اردکان افزود: در چهار دهه‌ای که از تشکیل و فعالیت نهضت سوادآموزی می‌گذرد دوره‌های آموزشی و طرح‌های متنوعی مانند دوره‌های تحصیلی مقدماتی، تکمیلی، پایانی و پنجم برگزارشده است که در حال حاضر با تغییر نظام آموزش‌وپرورش دوره‌های نهضت به سوادآموزی و انتقال تغییریافته است.

وی اظهار داشت: نهضت سوادآموزی شهرستان اردکان در سال ۹۶ با تحت پوشش قرار دادن ۱۴۴ نفر بی‌سواد و ۱۱۹ نفر از افراد کم‌سواد مشغول به فعالیت است و این نهاد توانسته است اقدامات چشمگیری درزمینهٔ باسوادی انجام دهد به‌گونه‌ای که موفق شده است درصد باسوادی در سال ۱۳۵۵ را از ۴۷.۵ درصد به ۹۸.۸۱ درصد در سال ۱۳۹۵ برساند.

محمدشاهی افزود: هم‌اکنون درصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال به ۹۹.۴۸ درصد رسیده است که امیدواریم در دو سال آینده درصد باسوادی در گروه سنی زیر پنجاه سال به صد درصد برسد.

وی گفت: برای آن دسته از افرادی که باسواد شده‌اند و تمایلی به ادامه تحصیل ندارند طرح دوره تحکیم به اجرا درآمده است که این افراد به بی‌سوادی برنگردند و هرساله تعداد زیادی در این برنامه شرکت می‌کنند.

مسئول نهضت سوادآموزی اردکان در پایان به برخی از برنامه‌های این نهاد اشاره کرد و اظهار داشت: نهضت سوادآموزی علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن طرح‌های مشترکی را با برخی از ادارات مانند بهزیستی، منابع طبیعی، آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی اجرا می‌کند.

وی افزود: ارائه آموزش قرآن، مهارت‌های زندگی مانند تربیت فرزند، آیین همسر داری، اخلاق در خانواده، سفره‌آرایی، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی و آموزش رایانه در کلاس‌های سوادآموزی از دیگر برنامه‌های نهضت سوادآموزی است.

انتهای پیام/ ا

بیشترین نرخ بی‌سوادی در گروه سنی بالای ۵۰ سال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.