مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد:

زمینه فراگیری سواد برای همه اقشار مردم فراهم شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت: امروز زیبنده نیست در جامعه شاهد بیسوادی به مفهوم خاص آن باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد با تبریک هفته نهضت سواد‌آموزی به سوادآموزان و مربیان نهضت، گفت: امروز در شرایط و موقعیتی هستیم که دیگر زیبنده نیست در جامعه شاهد بیسوادی به مفهوم خاص آن باشیم و جا دارد زمینه فراگیری سواد برای همه اقشار مردم فراهم شود.

دوست فاطمی‌ها با اشاره به اینکه سوادآموزان نهضت سواد آموزی بخشی از مخاطبان کتابخانه‌های عمومی هستند، تصریح کرد: کتابخانه‌ها در کنار بخش‌های ویژه‌ای‌ نظیر بخش کودک، نوجوان، اطلاع‌رسانی، نشریات و استا‌ن‌شناسی به دنبال فراهم کردن زمینه‌ای برای استفاده هرچه بهتر و آسان‌تر اعضا و مراجعان نوسواد خود هستند و در این راستا و با همکاری معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش مقرر شده است بخش نوسوادان نیز در تمامی کتابخانه‌های عمومی راه‌اندازی و تجهیز شود.

وی توجه ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی به گروه‌های خاص جامعه و فراهم کردن زمینه بهره‌مندی همه مردم از کتابخانه‌ها را گامی در راستای عمومی‌تر شدن خدمات کتابخانه‌ای دانست و راه‌اندازی و تجهیز بخش‌های کودک، نوجوان و نوسوادن را در این راستا ارزیابی کرد.

دوست فاطمی‌ها با اشاره به ضرورت الگوسازی برای نوسودان و کم‌سوادان جامعه برای ایجاد میل سوادآموزی در آنان خاطرنشان کرد:  یکی از شخصیت‌هایی که می‌تواند به عنوان الگوی بارزی از تلاش در راستای علم‌اندوزی معرفی شود، مرحوم مهدی آذریزدی است که هرچند به معنای مصطح امروز سواد مدرسه‌ای نداشت، ولی با میل و اشتیاق فراوانی که به کتابخوانی و یادگیری داشت، توانست به یکی از نویسندگان برجسته حوزه ادبیات کودک بدل شود.

مرآت امین‌الرعایا، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این مراسم با بیان اینکه ایجاد بخش نوسوادان در کتابخانه‌های عمومی می‌تواند به تحکیم سواد در این گروه کمک کند، بیان داشت: در جلسه‌ای که مدیرکل و کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی داشته‌ایم، مقرر شده است هردو دستگاه با مشارکت یکدیگر نسبت به تأمین منابع موردنیاز نوسودان استان در کتابخانه‌ها اقدام کنند.

وی با اشاره به تأکید ویژه قرآن کریم و روایات اسلامی به امر خواندن و نوشتن، گفت: تأکید بر سوادآموزی و علم‌اندوزی در سیره و منش نبی مکرم اسلام(ص)‌ و ائمه اطهار(ع) مشهود است و نهضت سوادآموزی نیز در واقع رسالت خود را در راستای فرمایشات و تأکیدات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) پایه‌گذاری کرده است.

امین‌الرعایا، استان یزد را چهارمین استان از نظر باسوادی در کشور اعلام و تصریح کرد: با نگاه بلند امام راحل(ره) در تشکیل نهضت سوادآموزی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، میزان جمعیت باسواد کشور از 48 درصد در سال 58 به حدود 90 درصد در سال 96 رسیده است و امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌های فرهنگی و همت مردم، بی‌سوادی در کشور به طور کامل ریشه‌کن شود.

 بخش نوسوادان کتابخانه‌ عمومی حضرت زهرا(س) شهر حمیدیا به بهره‌برداری رسید با افتتاح این بخش، تعداد بخش‌های نوسوادان در کتابخانه‌های عمومی استان به عدد 28 رسید.

گفتنی است، در جلسه‌ دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد و امین‌الرعایا، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان که در آستانه هفته نهضت سوادآموزی برگزار شده بود، مقرر شد 110 سری از منابع ویژه نوسوادان ازسوی معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش به همه کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شود.

انتهای پیام/ ی

ضرورت الگوسازی برای نوسودان و کم‌سوادان جامعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار