دبیر علمی هجدهمین سمینار تخصصی ستون فقرات مطرح کرد؛

سطح علمی فیزیوتراپی ایران بیش از میانگین جهانی است / پوکی استخوان گریبانگیر بسیاری از زنان ایرانی

کریمی گفت: سطح علمی رشته فیزیوتراپی ایران بیشتر و بهتر از میانگین جهانی بوده و جزو ۲ درصد جامعه جهانی هستیم.

سطح علمی فیزیوتراپی ایران بیش از میانگین جهانی است / پوکی استخوان گریبانگیر بسیاری از  زنان ایرانیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نورالدین کریمی مسئول برگزاری هجدهمین سمینار تخصصی فیزیوتراپی گفت: سلامت ستون فقرات با در نظر داشتن سبک زندگی سالم، فرهنگ تغذیه‌ای ، تحرک و ورزش، مسائل فرهنگی و ... می‌تواند ارتقا پیدا کند و برای داشتن سلامت ستون فقرات باید آگاه‌سازی را به جامعه ارتقا دهیم.

وی افزود: دانش عمومی در زمینه سلامت ستون فقرات و پیشگیری از آسیب‌های ستون فقرات موضوعی است که باید در جامعه امروز روی آن کار شود و از آنجا که دانش فیزیوتراپی و توانمندی فیزیوتراپیست‌های کشور کم از میانگین جهانی ندارد در این سمینار روی آگاهی افراد و رفتار های آگاهانه که به سبک زندگی کامل می‌انجامد توجه ویژه ای خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: موضوع پیشگیری از شعارهای بهداشت درمانی از تأکیدات سازمان بهداشت جهانی است و به این منظور باید روی موضوع پیشگیری آسیب‌های ستون فقرات کار ویژه انجام  دهیم، زیرا متخصصان فیزیوتراپی اعتقاد دارند افراد به اندازه سلامت ستون فقرات سالم هستند.

رئیس هجدهمین فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات گفت: تقدیر از فرد کلیدی فیزیوتراپی ستون فقرات که در عرصه بین‌المللی شناخته شده است و در تغییر دیدگاه فیزیوتراپی ها نقطه عطف به وجود آورده است، بخشی از نوآآوری‌های این سمینار است و در این راستا از محمدرضا نوربخش که مبدع فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات است تجلیل به عمل خواهد آمد.

حضور موفق فارغ التحصیلان ایرانی رشته فیزیوتراپی در سایر کشورها

کریمی اظهار کرد: کشور ما در زمینه خدمات علمی و ارائه خدمات فیزیوتراپی در منطقه وضعیت خوبی دارد و اگر در زمینه تولید انبوه صادرات بازاریابی حمایت از تولید داخلی در کنار دانش فیزیوتراپی شاهد حمایت باشیم می‌توانیم محصولات داخلی را در بازارهای کشور مشاهده کنیم.

رئیس هجدهمین فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات افزود: تولیدات داخلی کشور به دلیل کمبود دستگاه‌های فیزیوتراپی و حمایت جامعه از محصولات خارجی بازار خود را پیدا نکرده است اما اگر دانش فیزیوتراپی محققان داخلی در کنار توانمندی مهندسان کشور باشد می‌توانیم شاهد تولیدات داخلی باشیم.

وی از حضور موفق فارغ التحصیلان ایرانی رشته فیزیوتراپی در سایر کشورها خبر داد و افزود: سطح آموزشی و خدماتی فیزیوتراپی در جامعه مطلوب است و خوشبختانه شاهد حضور موفق فارق‌التحصیلان ایرانی در سایر کشورها هستیم.

کریمی از حضور تخصص‌های ستون فقرات، اربونومی‌، ارتوپد فنی، جامعه جراحان، طب سنتی که با رویکرد عملی به درمان می‌پردازد در هجدهمین سمینار تخصصی فیزیوتراپی خبر داد و افزود: از آنجایی که هر فرد به اندازه سلامت ستون فقرات سالم است باید بحث دانش سلامت ستون فقرات را از پیشگیری تا درمان مدنظر قرار دهد.

پوکی استخوان گریبانگیر اکثر زنان ایرانی

کریمی در ادامه گفت: پوکی استخوان زنان ایران بیش از زنان سایر کشورهاست مگر برخی زنان که ژنتیک خاصی دارند و این موضوع نشان می‌دهد باید روی سلامت ستون فقرات و موضوع پیشگیری از آسیب‌های ستون فقرات برنامه‌ریزی داشته باشیم، زیرا زنان ایرانی به عنوان مادران خانواده در فراهم آوری فضای روانی خانواده نقش دارند و با آسیب این گروه‌ها تولید، اشتغال، اقتصاد خانواده و کیفیت زندگی فرد و خانواده آسیب می‌بیند و از این رو باید موضوع پیشگیری را مدنظر قرار دهیم.

وی در ادامه گفت:‌ در بحث آسیب‌های ستون فقرات باید با رفع علت آسیب بیمار را هدایت کنیم و نباید تعدد مراجعات در کلینیک‌های پزشکی و فیزیوتراپی روی کیفیت معاینه و درمان اثر بگذارد.

85 درصد کمردرد‌ها نیاز به جراحی ندارند

کریمی گفت: 85 درصد کمردرد‌ها نیاز به جراحی ندارند و اگر افراد جامعه نسبت به فاکتورهای آسیب رسان آگاهی داشته باشند، سرانه سلامت پایین آمده و با افزایش سهم آموزش در پیشگیری شاهد کیفیت سلامت، اقتصاد مقاومتی در بهداشت و درمان، کاهش عوارض و ارتقاء نظام سلامت خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار