زارعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جامعه جهانی با سیاست‌های آمریکا مخالف است/ آمریکایی‌ها از حربه فشار و تهدید علیه کشورهای مخالف با سیاست‌هایشان استفاده می‌کنند

//

 

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: جامعه جهانی با سیاست‌های آمریکا مخالفت دارد و قطعنامه شورای امنیت، نه بزرگی به سیاست و اقدام دولت آمریکاست.

اصغر زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات اخیر نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل اظهار کرد: آمریکا یکی از بنیانگذاران سازمان ملل است و بخش عمده‌ای از بودجه این سازمان را تأمین می‌کند ، همچنین مقر اصلی سازمان ملل هم در خاک آمریکا قرار دارد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته حدود یک چهارم بودجه سازمان ملل بطور مستقیم توسط آمریکا تامین شد به همین دلیل سازمان ملل به عنوان بخشی از وزارت خارجه آمریکا تلقی می‌شد، افزود: بسیاری از سیاست‌ها و رویکردهایی که در سیاست‌ خارجه آمریکا مطرح بود، از طریق تصمیمات شورای امنیت اتخاذ و پیگیری می‌شد همچنین در مواردی هم که قطعنامه‌ها و طرح‌های پیشنهادی با منافع آمریکا در تعارض بود، این کشور با وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت، سیاست‌های خود را در حوزه‌های مختلف دنبال کرد.

زارعی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به سلطه‌طلبی آمریکا در مسائل مختلف جهانی، مخالفت‌هایی با سیاست‌های این کشور در نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل مشاهده می‌شود، همچنین اقدام اخیر آمریکا در وتوی قطعنامه پیشنهادی دولت مصر، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کند.

وی بیان کرد: آمریکا بار دیگر از حق غیرقانونی خود به عنوان حق وتو علیه اراده جامعه جهانی استفاده کرد و مانع صدور این قطعنامه شد، لذا با توجه به این موضوع ، مجمع عمومی سازمان ملل هم به طرح قطعنامه‌ای برای محکومیت اقدام آمریکا پرداخت و  خواستار تغییر سیاست این کشور نسبت به موضع قدس و فلسطین اشغالی شد.

زارعی اضافه کرد: قطعنامه پیشنهادی مصر در سازمان ملل متحد با استقبال اعضای این سازمان مواجه شد، به طوری که 128 کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند و این موضوع نشان‌دهنده آن است که جامعه جهانی با سیاست‌های آمریکا مخالفت دارد و درواقع این عملکرد نه بزرگی به سیاست و اقدام دولت آمریکا در وتوی قطعنامه شورای امنیت است.

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: اکنون آمریکایی‌ها از حربه فشار و تهدید علیه کشورهای مخالف با سیاست‌هایشان استفاده می‌کنند ، همچنین نیکی هیلی و مقامات آمریکایی سعی دارند با تهدید کشورهای کوچک عضو مجمع عمومی نظر آنها را در جهت خلاف قطعنامه‌ها و همسو با مسیر خودشان هدایت کنند که البته موفقیتی هم در این زمینه کسب نکردند.

زارعی با اشاره به تهدید آمریکا در خصوص قطع بودجه سازمان ملل، بیان کرد: این موضوع امری مسبوق به سابقه است و زمانی که نهادهای بین‌المللی تصمیمی برخلاف منافع آمریکا اتخاذ می‌کنند، آنها دست به چنین اقدامی می‌زنند به طوری که شاهد خروج آمریکا از یونسکو بوده‌ایم و اخیرا هم رژیم صهیونیستی اعلام کرده به دلیل صدور قطعنامه‌ای خلاف منافع ملی‌اش از این سازمان خارج خواهد شد.

وی اظهار کرد: آمریکا و متحدانش خصوصا رژیم صهیونیستی که تأمین‌کننده بودجه نهادهای بین‌المللی هستند، سعی دارند از طریق اعمال فشار اقتصادی به این نهادها آنها را وادار به تمکین و عقب‌نشینی از سیاست‌های مخالف با منافع آمریکا کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اینگونه اقدامات آمریکا تاکنون نتوانسته در رویکرد جامعه جهانی نسبت به سیاست‌های زورگویانه‌اش تاثیری ایجاد کند، همچنین امروز این نهادها با حضور اراده جمعی از سوی کشورهای مخالف با سیاست‌های آمریکا مواجه است و در آینده آمریکا با چالش‌های جدی مواجه خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار