آقاجانی مطرح کرد؛

ضرورت افزایش حمایت وزارت بهداشت از مراکز تحقیقاتی

رئیس دانشگاه بهشتی گفت: امروز از وزارت بهداشت می‌خواهیم که حمایت‌های خود از مراکز تحقیقاتی را بیشتر کند تا موفقیت‌های ما افزایش یابد.

راهبردهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی/ ضرورت افزایش حمایت وزارت بهداشت از مراکز تحقیقاتیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آقاجانی‌ رئیس دانشگاه بهشتی و رئیس جشنواره ابوریحان در هجدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان‌ بیرونی‌ که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است‌ با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی بهشتی طی سال‌های گذشته اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی با بیش از نیم قرن تجربه‌ و 14 هزار دانشجو و هفت مرکز تحقیقاتی و پنج پژوهشکده‌ به تولید دانش و فناوری و همچنین‌ تربیت نیروی انسانی کارآمد می‌پردازد.

رئیس دانشگاه بهشتی با اشاره به این موضوع که این دانشگاه رشد علمی محسوسی‌ را در سال‌های گذشته داشته است، گفت: کسب مقام دوم کشوری در بحث فناوری و کسب مقام اول تحقیقات دانشجویی طی چهار  سال پیاپی‌ جزو افتخارات پژوهشی دانشگاه ما به شمار می‌آید.

وی در خصوص راهبردهای‌ پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که بدانیم همکاری‌های پژوهشی در حوزه پزشکی از حالت انفرادی خارج شده‌اند و گسترش یافته‌اند در حال حاضر بدون همکاری‌های بین‌المللی مراکز تحقیقاتی در مسیر علمی نمی‌توانند جهش داشته باشند.

آقا‌جانی ادامه داد: یکی دیگر از موار‌دی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اهداف اصلی پژوهش‌ها ارتقاء سلامت مردم، رفاه اجتماعی‌ و خلق ثروت است، اگر به این اهداف نهایی‌ توجه نداشته باشیم‌ مکن است به بی‌ راهه برویم.

رئیس دانشگاه بهشتی در خصوص نقش مراکز تحقیقاتی – پژوهشی پزشکی در اقتصاد سلامت جامعه اظهار کرد: در حال حاضر هزینه‌های زیادی در حوزه بیماری‌های مختلف وجود دارد، ما باید کاری کنیم تا امید به زندگی در مردم افزایش یابد و به اقتصاد سلامت توجه داشته باشیم.

نقش رسانه‌ها در توسعه تحقیقات پزشکی

وی خاطرنشان کرد: تحقق بخشیدن به پژوهش‌ها در کنار تعداد مقالات اهمیت پیدا می‌کند و تحقیق‌ تیم‌های پزشکی جزو اولویت‌ها و تکالیف‌ است.

آقاجانی‌ در رابطه با موفقیت‌ دانشگاه گفت: موفقیت دانشگاه زمانی نشان داده می‌شود که نتیجه تحقیقات در خدمت خدمات پزشکی نشان داده شود اگر تحقیقات و پژوهش‌ها نتوانند به خدمات پزشکی کمک کنند پژوهش‌ها اهمیتی ندارند زیرا پژوهش برای پژوهش بی اثر است‌.

رئیس دانشگاه بهشتی تصریح کرد: تولید فناوری به عنوان ضر‌ورتی قطعی و از اهداف اصلی شرکت‌‌های دانش بنیان است و این شرکت‌ها برای خلق‌ ثروت باید تلاش کنند.

وی در خصوص مراکز تحقیقاتی بالینی در بیمارستان‌ها اظهار کرد: بیمارستان‌ها و مراکز بالینی به دلیل آنکه متخصصان آنها اغلب‌ فرصت خروج از بیمارستان را ندارند فرصتی برای پژوهش نمی‌توانند ایجاد کنند اما در حال حاضر می‌بینیم‌ که مراکز تحقیقات بالینی در کشور ما بسیار مؤثر عمل می‌کنند و مقالات خوبی را در حوزه تحقیقات بالینی ارائه داده‌اند.

وی با اشاره به نقش رسانه‌های عمومی  جهت توسعه تحقیقات پزشکی خاطرنشان کرد: ارتباط میان مراکز تحقیقاتی و رسانه‌های مختلف باید افزایش یابد، این رسانه‌ها به نوعی خودباوری را در میان مردم ایجاد می‌کنند و نشان می‌دهند که حوزه پزشکی در حال حاضر تا چه میزان پیشتاز است و چه افتخار‌اتی دارد، این افزایش آگاهی عمومی و بیان نتایج تحقیقات پزشکی سبب ایجاد انگیزه در میان مردم می‌شود.

رئیس دانشگاه بهشتی یادآور شد: امیدوار هستم که روزهای بهتری را در این دانشگاه داشته باشیم و موفقیت‌های بیشتری کسب کنیم اما من از وزارت بهداشت درخواست دارم که حمایت‌های خود را بیشتر کند تا حرکت رو به جلوی دانشگاه ادامه‌دار باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار