ادیب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

«عطا محمد نور» به صورت مشروط کناره گیری می کند/ خروج حزب جمعیت از دولت محتمل است

عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی گفت: در صورت  تجدید نظر ارگ درباره عطا محمد نور، حزب جمعیت شروط خود برای کناره گیری وی از ولایت بلخ را اعلام می کند.

«عطا محمد نور» به صورت مشروط کناره گیری می کند/ خروج حزب جمعیت از دولت محتمل است«شاه ولی الله ادیب»، والی سابق بدخشان و از اعضای ارشد حزب جمعت اسلامی افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در صورت  تجدید نظر ارگ درباره عطا محمد نور، حزب جمعیت شروط خود برای کناره گیری وی از ولایت بلخ را اعلام می کند.

وی اظهار داشت: عطا محمد نور یکی از چهره های برجسته دوران جهاد و مقاومت است و در آوردن صلح و امنیت و مبارزه علیه تروریسم نقش اساسی داشته است. «جمعیت اسلامی» نیز حزبی است که دائما علیه تروریسم و افراط گرایی در حال نبرد بوده و بعد از فروپاشی طالبان در تامین امنیت و صلح و تشکیل نظام مردم سالار در افغانستان نقش اساسی داشته است.

این عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی افزود: سیاست حزب جمعیت همواره بر این استوار بوده است که باید یک حکومت وسیع که همه اقوام خود را در آیینه آن ببیند در افغانستان وجود داشته باشد. از طرف دیگر حزب جمعیت اسلامی خود را در انتخابات پیشین ریاست جمهوری برنده می دانست و پس از تنش های به وجود آمده، به پذیرش حکومت وحدت ملی تن داد و توافقاتی در این زمینه شکل گرفت که بسیاری از آنها عملیاتی نشده است.

این استاد دانشگاه کابل تاکید کرد: اقدام اخیر ریاست جمهوری مبنی بر عزل عطا محمد نور باید در تفاهم با رهبر حزب جمعیت اسلامی، یعنی «صلاح الدین ربانی» صورت می گرفت.

والی سابق بدخشان با تاکید بر اینکه نیروهای غربی و آمریکا برای حذف چهره های جهادی تلاش می کنند تصریح کرد: جمعیت اسلامی خواستار تجدید نظر ریاست جمهوری در خصوص برکناری عطا محمد نور است و در صورتی که ارگ به خواسته های رهبری حزب جمعیت تن ندهد، انجام هر گزینه ای از سوی این حزب محتمل است.

شاه ولی الله ادیب اضافه کرد: حزب جمعیت اسلامی شروطی را برای کناره گیری عطا محمد نور از ولایت بلخ در نظر گرفته است و در صورت  تجدید نظر ریاست جمهوری، آنها را اعلام می کند.

وی بدون اشاره به جزئیات این شروط افزود: شروط حزب جمعیت اسلامی برای کناره گیری عطا محمد نور تاکنون به شکل تفصیلی اعلام نشده است اما به زودی بیان خواهد شد؛ اما اساسی ترین شرط این است که با توجه به جایگاه مهم این حزب در تشکیل حکومت، سهم بزرگی در ساختار دولت وحدت ملی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت تداوم این وضعیت و اصرار ریاست جمهوری برای برکناری عطا محمد نور، احتمال خروج این حزب از دولت وجود دارد یا خیر گفت: این مساله بستگی به عملکرد ارگ ریاست جمهوری دارد اما خروج حزب جمعیت از دولت محتمل است.

«شاه ولی الله ادیب»، والی سابق بدخشان و از اعضای ارشد حزب جمعت اسلامی افغانستان در پایان این گفتگو اظهار داشت: حزب جمعیت اسلامی یک حزب بزرگ و دارای پایگاه مردمی وسیع است و در وضعیت پیش آمده از قندهار تا هلمند و پکتیا مواضع همسو با حزب جمعیت دریافت کرده است.

قابل ذکر است که ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ 27 قوس/ آذر اعلام کرد عطا محمد نور استعفانامه خود را به اشرف غنی تحویل داده و مورد پذیرش رئیس جمهور واقع شده است. با این حال، عطا محمد نور اعلام کرد که این استعفانامه را نمی پذیرد و همچنان والی بلخ خواهد ماند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار