مروری بر مطالب مهم هفته نامه های افغانستان

دامن زدن به اختلاف های قومی از سوی حکمتیار، تصمیم دادگاه «لاهه» برای رسیدگی به جنایات جنگی افغانستان، بررسی نقش قدرت ها در آتش جنگ کشورهای اسلامی از جمله موضوعاتی است که هفته نامه ها در افغانستان به آن پرداخته اند.

مروری بر مطالب مهم هفته نامه های افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دامن زدن به اختلاف های قومی از سوی حکمتیار، رد لایحه بودجه توسط مجلس، تصمیم دادگاه «لاهه» برای رسیدگی به جنایات جنگی افغانستان، بررسی نقش قدرت ها در آتش جنگ کشورهای اسلامی از جمله موضوعاتی است که برخی هفته نامه ها در افغانستان برای سرمقاله خود در این هفته برگزیده ا ند.

** اقتدار ملی 
هفته نامه اقتدار ملی سرمقاله این شماره خود را به نقد سخنرانی «گلبدین حکمتیار» رهبر پیشین حزب اسلامی افغانستان اختصاص داد که در جریان سفرش به استان «خوست» در جنوب افغانستان و هم مرز با پاکستان اختصاص داد که در آن حکمتیار با جملاتی تحریک آمیز از برتری این استان نسبت به چند استان دیگر با ترکیب قومی خاص صحبت کرد. 
اقتدار ملی در این مقاله نوشته است که زبان حکمتیار برای تفریق و تفوق طلبی قومی خلق شده و وی مدام به تعارض و تصادم بین اقوام این کشور دامن می زند و از این طریق برای رسیدن به قدرت استفاده می کند. 
این هفته نامه تاکید کرده است که گلبدین حکمتیار ماموریت نفرت پراکنی و مرگ آفرینی دارد و آن را تئوریزه می کند. 
در ادامه نوشته است : وی چند روز پیش در استان خوست گفت که این استان نسبت به استان های «بامیان»، «دایکندی» و « پنجشیر» برتری دارد و باید یک استان دیگر نیز در آن تاسیس شود. 
اقتدار ملی ادامه داد که حکمتیار در تلاش تعریف برتری طلبی قومی است و می خواهد شهروندان این کشور را به درجه یک، دو و سه تعریف و تقسیم کند. 
در آخر این هفته نامه از حکمتیار خواسته است که چهار دهه جنگ های خونین داخلی و تحمیل شده به مردم این کشور را به یاد داشته باشد که به اندازه کافی قربانی گرفته و دیگر نباید برای اهداف شخصی به تفرقه ملی دامن زد. 

** خرد 
هفته نامه خرد در آخرین شماره خود دراین هفته به رد لایحه بودجه در مجلس پرداخته و نوشته است که رد بودجه سال 1397 دادخواهی برای مردم این کشور است یا امتیازگیری های شخصی از دولت. 
خرد نوشته است که مجلس با رد طرح بودجه مالی سال آینده به دلیل عدم توازن و دهها مشکل دیگر، شک درستی به ریاست جمهوری دارد و تا حدی درست است که آنها در رابطه با بودجه در استان ها نگاه ها قومی و سیاسی دارند. 
خرد افزوده ؛ اما در بودجه امسال که از طرف وزارت دارایی در مجلس معرفی شد، نشان می دهد که یک بودجه ملی و عادلانه است و رد آن در مجلس منصفانه نیست. 
این هفته نامه توصیه کرده است که دولت و مجلس هر دو باید از امتیازگیری های شخصی خودداری کنند و مردم این کشور را بیش از این قربانی امتیازگیری های خود نسازند. 
به تحلیل خرد با چنین رویکردهایی فاصله بین مردم و دولت با گذشت هر روز بیشتر می شود و این تبعات خطرناکی برای آینده کشور دارد. 

** مردم 
هفته نامه مردم سرمقاله این هفته خود را به اعلام تصمیم دادگاه بین المللی لاهه برای بررسی جنایت های جنگی در افغانستاناختصاص داد و نوشت که مسیر طولانی برای تامین عدالت در پیش روی این دادگاه وجود دارد. 
این هفته نامه افزوده است که افغانستان در سال 2003 عضویت در این دادگاه را پذیرفت و آن را بطور رسمی امضا کرد اما تاکنون از طرف این دادگاه اقدامی اجرایی صورت نگرفته است. 
مردم نوشت؛ دادگاه بین المللی در 20 ماه گذشته از سال های میلادی خواستار بررسی جنایات جنگی در افغانستان است و تحقق این خواسته خبری خوب برای مردم افغانستان است که سال ها انتظار عملی شدن آن را می کشند اما راه تحقق و عملی شدن آن دراز و طولانی است

** شهادت 
هفته نامه شهادت در سرمقاله خود به وضعیت کشورهای اسلامی پرداخته و نوشته است کشورهای اسلامی که افتخارات تاریخی را با خود همراه داشتند با مداخله کشورهای بیرونی امروز چنان ویران شده اند که اگر امروز هم جنگ در آن متوقف شود، 40 سال دیگر زمان لازم دارد تا به وضعیت سابق برگردند. 
شهادت نوشت جلو پیشرفت در این کشورها گرفته شد و افغانستان نیز در جمله این کشورهاست که از جنگ با شوروی، درگیری های داخلی و حمله آمریکا تا امروز با جنگ های مختلف و به شیوهای جدید دست و پنجه نرم می کند. 
این هفته نامه افزوده است که با وجود 16 سال جنگ اخیر آمریکا علیه تروریسم جنگ در این کشور ادامه دارد و هیچ پایانی برای آن متصور نیست و به استناد از آیه قرآن نوشته که اگر پای کشورهای ابرقدرت در کشوری باز شود فساد و بدبختی را بدنبال خواهد داشت. 
شهادت در آخر افزود که کشورهای اسلامی از جمله ایران و پاکستان که امنیتی نسبی داشته اند، باید بدون مسئولیت نماندند و برای تامین امنیت و از بین بردن جنگ در افغانستان کمک کنند و در غیر این صورت این مشکل روزی دامن آنها را نیز خواهد گرفت. 

** سفیر 
در سرمقاله این هفته سفیر برگزاری انتخابات مجلس سوژه شده است و با طرح این سوال آغاز شده که آیا انتخابات مجلس و شوراهای شهرستان ها برگزار می شود؟ 
این هفته نامه افزوده است که قراین و برخوردهای رئیس جمهوری چنین نشان می دهد که می خواهد در آخرین روزهای آمادگی و نزدیک به انتخابات به بهانه های مختلف آن را به تـأخیر اندازد. 
این هفته نامه مسائلی مانند مشکل بودجه، امنیت را از جمله بهانه های برشمرد که در اختیار دولت است تا از آنها برای تأخیر در انتخابات استفاده کند و از طرف دیگر رئیسان کمیسیون مستقل انتخابات را نیز مهرهای خوبی برای دولت خوانده است. 
سفیر راه حل را افزایش نظارت بر کارکرد دولت دانست و افزود که اپوزیسیون باید بر روند کارکرد دولت بطور جدی نظارت کند و نگذارد که دولت هر چه خواست انجام دهد و باید انتخابات که تنها راه بیرون رفت از مشکلات کنونی است در زمان معین برگزار شود. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار