سرور دانش:

همه تلخ کامی های ما ریشه در مناسبات خارجی و دیپلماسی جنگ و صلح دارد

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان گفت: همۀ تلخ کامی های ما ریشه در مناسبات خارجی و دیپلماسی جنگ و صلح دارد.

همه تلخ کامی های ما ریشه در مناسبات خارجی و دیپلماسی جنگ و صلح داردبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «سرور دانش»، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در محفل «رونمایی انجمن علوم سیاسی و روابط بین الملل افغانستان» گفت: همۀ تلخ کامی های ما ریشه در مناسبات خارجی و دیپلماسی جنگ و صلح دارد.

دانش در این مراسم که با حضور شخصیت های علمی، اساتید دانشگاه ها، دانشجویان، فرهنگیان و جوانان در ادیتوریم دانشگاه کابل برگزار شد، اظهار داشت: نسل توانمند کنونی با نیروی دانش خود، برج و باروهای فروریخته فرهنگ و تمدن گذشته را از نو بنا و شکوفایی آن را احیا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد چنین نهادی علمی نیاز زمانه است، ابراز امیدواری کرد که این انجمن به یک بازوی توانا برای دستگاه دیپلماسی کشور تبدیل گردد تا به گفته وی مقوله سیاست در افغانستان از روزمرگی که برخی از سیاستمداران ان کشور به دام آن گرفتارند خارج شده و چارچوب علمی پیدا کند.

سرور دانش عامل اصلی تداوم بحران افغانستان را ناشی از نوع تعامل با دنیای خارج و نوع برخورد قدرت ها و کشورهای دور و نزدیک با افغانستان خواند و گفت: گذشته های دور و رویدادهای تلخ سه دهه اخیر نشان می دهد که همه تلخ کامی های ما ریشه در مناسبات خارجی و دیپلماسی جنگ و صلح داشته است.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با تصریح بر اینکه افغانستان در عرصه مناسبات خارجی و دیپلماسی جنگ و صلح با فقر ریشه دار علمی و تئوریک مواجه است گفت: برای ما یک ضرورت حیاتی است که به علوم سیاسی و روابط بین الملل، با دید ژرف علمی بنگریم و مناسبات خود را بر اساس آخرین معیارها، تازه ترین داده ها و سازوکارهای دانش و تکنالوژی امروزی و مبتنی بر یک استراتژی جامع سنجیده شده عیار کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اهمیت «علوم سیاسی و روابط بین الملل» به عنوان مهم ترین دانش انسانی در فرایند شکل گیری زندگی اجتماعی انسان ها گفت که با ظهور دولت های مستقل و ضرورت رعایت حقوق همدیگر «روابط بین دولت ها» و نیز پدیده «جنگ و صلح»، مهم ترین رویدادهایی بود که توجه همه دانشمندان را به خود جلب کرد.

 همه تلخ کامی های ما ریشه در مناسبات خارجی و دیپلماسی جنگ و صلح دارد

وی با بر شمردن اهمیت شاخه های مختلف علوم سیاسی، روابط بین الملل، حقوق بین الملل عمومی، و رشته های دیگر دانش حقوقی گفت که به لحاظ تاریخی «جنگ و صلح» و پیامدهای آن سبب پیدایش دانش های مربوط به روابط بین الملل شد.

سرور دانش اظهار داشت: علاوه بر برخی از ریشه ها و انگیزه های گذشته، پدیده ها و رویدادهای جدیدی ظهور کرده اند که باز هم به مطالعات عمیق تر سیاسی و نوآوری های حقوقی نیاز دارد.

وی افزود: امروزه گرچه دورۀ استبداد، دیکتاتوری، جنگ های سرد و دو قطبی شدن جهان سپری شده است، اما «افراط گرایی»، امروزه به شکل دیگری با همان ماهیت تاریخی کهنه خود، از نو سر برکشیده است.

دانش با بیان اینکه تعصبات شدید مذهبی و افراط گرایی تکفیری عامل اصلی جنگ های دو قرنه صلیبی و جنگ های مذهبی در اروپا  بود گفت: امروز آیا باز همان حالت با رویکرد وحشتناک تر تکرار نمی شود؟ آیا این حالت به یک مطالعه عمیق تر سیاسی و حقوقی نیاز ندارد؟

معاون رئیس جمهور افغانستان با توجه به اهمیت تعامل بین پدیده های نو و کهنه، پیوند زدن علم سیاست را به دانش های حقوقی به هدف انسانی تر شدن سیاست و پیوند زدن این هر دو را به دانش های اقتصادی و تخنیکی در کاهش فقر، ایجاد رفاه و آسایش برای زندگی شهروندان یک ضرورت حیاتی عنوان کرد.

وی گشایش انجمن علوم سیاسی و روابط بین الملل افغانستان را نشانۀ ظهور یک حرکت علمی و فرهنگی در حوزه سیاست و حقوق در میان نسل نو و تحصیل کرده خوانده اما از عدم رشد علمی و تئوریک در دستگاه رسمی دیپلماسی کشور اظهار تأسف و ناخرسندی کرد.

دانش گفت وزارت امور خارجه به اصلاحات گسترده و تدوین یک برنامه جامع آموزشی و ارتقای تئوریک کارمندان و دیپلمات های خود ضرور ت دارد تا زمینه برای یک تحول فکری با یک رویکرد علمی به وجود آید.

در این جلسه همچنین از شماری از اساتید و پیشکسوتان حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل نیز تقدیر به عمل آمد و لوح انجمن علوم سیاسی و روابط بین الملل افغانستان توسط معاون دوم رئیس جمهور رونمایی گردید.

 همه تلخ کامی های ما ریشه در مناسبات خارجی و دیپلماسی جنگ و صلح دارد

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار