تیترامشب/

متقاضی کم است یا کنکور در حال حذف؟

عمادی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش کاهش شدید داوطلبان را علت خروج 85 درصدی ظرفیت دانشگاهی از کنکور می داند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  خدایی رئیس سازمان سنجش کشور درباره حذف کنکور گفت: بنده با حذف کنکور موافقم. سال 86 قانون حذف کنکور تصویب شد و قرار شد در برنامه پنجم حذف شود . قرار شد سوابق دانش اموزان که بر اساس کشوری برگزار می شود جایگزین کنکور شود اما چون اتفاق نیفتاد.

 او افزود: مجلس شهریور 92 قانون را اصلاح کرد. قرار شد برای رشته هایی که با ازمون برگزار می شود سوابق تحصیلی محاسبه شود اما ما همچنان مطابق قوانین سال 86 هستیم. قرار شد با سوابق تحصیلی از بار کنکور کم کنیم. برای پذیرش رشته های پر طرفدار نتوانستیم از سوابق تحصیلی استفاده کنیم بنابراین چون این کار ملی است باید بتوانیم بر اساس معیاری مشخص و عدالت محور و شفاف دانش اموزان را از هم جدا کنیم. در حال حاضر با حذف 85 درصد رشته ها به نقطه خوبی رسیده ایم که باید اموزش و پرورش در قرار دادن سوابق همکاری کند.

سیدجواد ساداتی‌نژاد - عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجلس خانه ملت است و ما نمایندگان مردم هستیم. یکی از موضوعاتی که  در همه ادوار مجلس دغدغه بوده است کنکور است. قانون سنجش و پذیرش سال 92 تصویب شده است. این قانون موجود ظرفیت مورد نظر را هم دارد. در این قانون تا 85  درصد سوابق در 5 سال رشد می کند بازهم 15 درصد برای استفاده از سوابق و ازمون داریم که این در سراسر دنیا نیز معمول است.  در شرایط تلفیقی استرس ها کاهش می یابد که در دیگر کشورها نیز استفاده می شود. 

متقاضی کم است یا کنکور در حال حذف؟ 
 او افزود: ظرفیت این قانون برای رفع موانع بسیار بالاست. بجای یک ازمون می توان در رشته های پرطرفدار چند ازمون برگزار کرد و استرس ها را کاهش داد تا دانش اموز نمره ای که ملاک است را بدست اورد.

ساداتی نژاد گفت: دردفعات مختلف وزیر اموزش و پرورش پاسخ داده است که ما شرایط لازم برای برگزاری یک ازمون استاندارد در سراسر کشور را نداریم. وقتی در تیرماه ازمون برگزار می شود در شمال و جنوب و مرکز شرایط فرق می کند که نیاز به ازمون استاندارد داریم اما شرایط لازم تاکنون فراهم نشده است. شاید اگر وزیر اموزش و پرورش این کار را اولویت قرار دهد مشکلات بهتر حل خواهد شد. 

عمادری درارتباط تلفنی گفت: بر اساس قانون مصوب سال 92 درمجلس اموزش و پرورش موظف بوده سوابق را مشخص کند. در این رابطه ظرفیت های لازم فراهم شده اما داوطلب کم داریم . اموزش و پرورش به وظیفه خود عمل کرده است و امتحانات نهایی اموزش و پرورش مطابق همین کار هستند.
 
متقاضی کم است یا کنکور در حال حذف؟ 
 
سوابق تحصیلی مطابق اصلاحیه سال 95 این بود که سوابق تحصیلی برابر است با تعدادی از درورس سال های متوسطه و پیش دانشگاهی که ما از درورس اصلی سابقه تحصیلی تولید می کنیم و امتحان درس فیزیک و ادبیات و زیست تولید می کنیم اما اینکه انتظار داشته باشید سه نمره فیزیک تولید کنیم دردی دوا نمی کند چون از هر درسی یک نمره تولید می شود و د ر اختیار سازمان سنجش قرار می گیرد.
 
خدایی افزود: در سال 95 مجددا ماده واحده ای مجلس تصویب کرد که تعدادی از دروس متوسطه دوم و پیش دانشگاهی لحاظ شود طبیعات اصلاح آن برای رفع گیر قانونی بوده است. امسال 13 درصد رشته های روزانه و 13 درصد رشته های شبانه براساس اطلاعاتی که اموزش و پرورش ارائه میدهد لحاظ می شود. از 593 هزار شرکت کننده در ازمون تجربی 27 هزار نفر معدل 19/75 دارند که این استفاده از دانش اموزان را مشکل می کند. اتفاقی که افتاده  در رشته های پرطرفدار تفکیک کردن خاصیت خود را از دست داده است بنابراین تعدادی از دروس باید به سه سال تغییر یابد.

اکبری در ارتباط تلفنی گفت: کنکور مهم است و 70 درصد شرکت کنندگان در رشته علوم تجربی و رشته های پزشکی شرکت کرده اند که سوابق تحصیلی به راحتی نمی تواند تفکیک دانش اموزان را داشته باشد. تغییرات در روند حرکتی و داوطلبان پیش بینی نشده بود که این عامل موجب شده هنوز مسئله حذف کنکور به سرانجام نرسیده باشد. بیشتر کار وظیفه اموزش و پرورش است.

متقاضی کم است یا کنکور در حال حذف؟ 
 
این کار ملی است و در ابعاد ملی باید نگاه شود. مهم است فردی که  وارد رشته پزشکی می شود  توانمندی های مختلف داشته باشد و فقط نمره مهم نیست بنابراین باید این کار در یک بازده زمانی مشخص انجام شود. از تجارب دنیا و راهکارهای علمی استفاده کنیم تا یک راهکار درست بدست اوریم و بتوانیم افراد توانمند را وارد رشته های مورد نظر کنیم.

ساداتی نژاد در ادامه گفت: این کار به مرکز آموزش های مجلس ارجاع داده شده تا اگر اصلاحی لازم باشد اعمال شود لذا در کمیسیون اموزش و تحقیقات این کار ها در حال انجام است و قانون موجود جوابگو خواهد بود و ظرفیت لازم را دارد بنابراین اموزش و پرورش باید روی استاندارد سازی ازمون ها تمرکز کند و از سازمان سنجش نیز کمک بگیرد تا مشکلات راحت تر برطرف شود و نمرات سه سال متوسطه در نظر گرفته شود درحالیکه نظر اموزش و پرورش نمرات سال اخر است که در سوابق لحاظ می شود.  

خدایی نیز درباره سوابق تحصیلی گفت: سابقه تحصیلی خصوصیات اینکه پذیرش لازم انجام شود را نمی دهد. کنکور مسئله اجتماعی است و برای عموم جامعه مهم است. اگر فرض  بگیریم که اموزش و پرورش هرسال متوسطه ازمون برگزار کند سه سال اینده این سوابق لحاظ می شود و سازمان سنجش نیز کمک خواهد کرد. 

 عمادی در ادامه گفت: امتحانات نهایی ما با ازمون های کنکور متفاوت است بنابراین وقتی 600 هزار نفر در یک درس داریم نباید انتظار داشت نمرات بین ده و یازده باشد تا بتوانند در کنکور لحاظ و تفکیک کنند و مشخص است که هنوز نگاه آقای خدایی مثل کنکور است. در حالیکه ماهیت امتحاتات اموزش و پرورش با کنکور متفاوت است ازمون ها مطابق قانون استاندارد برگزار شده است و کوتاهی نبوده است. ما امتاحانات نهایی را در تعدادی دروس برگزار می کنیم و نتایج اعلام می شود اگر در سال های قبل نیز ازمون برگزار شود با توجه به فرق ماهیت  ازمون اموزش و پرورش با کنکور نمی توان اموزش و پرورش را در همکاری نکردن و ندادن سوابق درست متهم کرد.

 خدایی گفت: ازمون های اموزش و پرورش ارتقای پایه است اگر سخت گیری هم داشته باشد با افت پایه مواجه می شود اما قانونگذار موظف کرده که ازمون برگزار شود و براساس سوابق تحصیلی که اموزش و پرورش ارائه می دهد نمی توان نمرات کنکور را تعیین کرد.

اکبری در ادامه گفت: برای ما در  حوزه پزشکی محفوضات و نمرات سال اخر ملاک نیست بلکه باید شخص توانمندی لازم را داشته باشد. در رشته پزشکی چون با سلامت افراد سروکار داریم امیدواریم اصلاحیه صورت گیرد و تا پایان سال بتوانیم جمع بندی لازم در پذیرش دانشجوی پزشکی را داشته باشیم. 

خدایی در ادامه گفت: با تغییر قانون موسسات کنکور نیز روش خود را روی شرط معدل پایه گذاری کرده اند. نکته اصلی این است که موسسات کنکور را مقصر حذف کنکور نمی دانیم.

 
ساداتی نژاد نیز گفت: در مجلس به دلیل دغدغه کنکور بررسی ها در حال انجام است و پیگیری های لازم برای انجام  کارها در حال انجام است و تا پایان سال جمع بندی انجام خواهد شد اما قانون نگفته است که فقط سوابق یا ازمون بلکه در کنار ازمون سوابق نیز مد نظر خواهد بود. 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

حذف کنکور آری با خیر ؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۱:۳۲ ۱۵ دی ۱۳۹۷
کنکورنبایدحذف بشه وعادلانه نیست که حذف بشه چون ارزش درس ودرس خواندن روپایین میبره ومن که نظام قدیم هستم وکنکور۹۸میخوام بدم همه ی انرژی وامیدموبرای درس خواندن ازدست دادم خواهش میکنم کنکوروحذف نکنید...
Germany
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
کنکور حذف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
اگه کنکور حذف بشه و قرار باشه برحسب معدل دانشگاه ها دانشجو بگیرن دیگه فرقی بین دانش اموزی که در مدرسه عادی درس خونده با اونی که تیزهوشان خونده نداره
چون امکان تقلب در مدارس عادی به مراتب بیشتر است
حذف نکنین کنکورو اگرم حذف میکنیین امتحانا باید به مراتب ساخت تر از کنکور باشه و مراقبای امتحان هم باید تعداد بیشتری باشه تا برخی مدیران برای افزایش قبولی مدارس خود نتوانند اجازه تقلب بدن من خودم به عینه شاهد چنین مدیرانی بودم
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمی از شهرستان نطنز
۱۰:۵۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
با سلام به نظر من کنکور بهترین گزینه برای ورود به رشته ها و دانشگاههای سطح بالا هست چه بسیار دانش آموزانی که با معدل 20پزشکی قبول نشدن مثل دختر من و در مقابل دانشآموزانی با معدل زیر 15 پزشکی قبول شده اند . پس برای عدالت هم که شده باید کنکور باشه اما به نظر من بهتر است این آزمون را در چند نوبت مثلا 3 بار در فروردین /اردیبهشت و خرداد بگیرند و میانگین این آزمون ها را ملاک قرار بدهند دختر من 3سال پشت کنکور ماند و آخر هم پزشکی قبول نشد و 3سال عمرش هدر شد اگر مثال چند بار در سال آزمون میداد میدید به رشته مورد نظر نمیرسه 3 سال وقتش را دیگه نمیگذاشت امثال دختر من زیاد هستند. خواهش میکنم به این پیشنهاد توجه کنید و به گوش مسیولین برسانید.
آخرین اخبار