فعال سیاسی فلسطینی: ترامپ با اقدام خود آمریکا را منزوی کرد

رئیس جنبش مردمی مقابله با ساخت دیوار حایل و شهرک سازی گفت رئیس جمهور آمریکا با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، آمریکا را در جهان منزوی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جمال جمعه فعال فلسطینی و رئیس جنبش مردمی مقابله با ساخت دیوار حایل و شهرک سازی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل آمریکا را در جهان منزوی کرد.

وی در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: رهبران جهان با وجود تصمیم اخیر ترامپ برای معرفی شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل باردیگر تعهد خود را به راه حل تشکیل دو کشور فلسطینی و اسرائیلی نشان دادند. چرا این موضوع نتوانسته است که سبب آرام شدن وضعیت کنونی شود، گفت: به نظرم جامعه بین المللی با اعلام موضع خود سبب شده است که آمریکا با توجه به موضعگیری اخیرش منزوی شود.

به نظرم اقدام اخیر ترامپ یک اقدام عقلانی نبود. ترامپ فردی جنجالی است و وضعیت کنونی نتیجه اقداماتی است که او انجام داده است. مردم فلسطین در سراسر فلسطین به شدت از این اقدام ترامپ عصبانی هستند. ما همچنین شاهد عصبانیت در سراسر جهان هستیم. وضعیت کنونی پیامی شفاف را به جامعه بین المللی و همچنین اسرائیل، ترامپ و مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی داده است.

وی افزود:پیام این است که سرزمین ما برای فروش نیست. قدس پایتخت فلسطین است و باید پایتخت فلسطین باشد و باقی بماند و ترامپ فردی نیست که بخواهد درباره آینده سرزمین ما و آینده مردم آن تصمیم گیری کند. به نظرم این اصلی‌ترین پیامی بوده است که مردم فلسطین در دو روز اخیر فرستاده اند. به نظرم وضعیت کنونی ادامه پیدا خواهد کرد. به نظرم شاهد توقف وضعیت کنونی نخواهیم بود. ترامپ با اقدام خود تمام راه‌ها و احتمالات و امید‌ها را برای فلسطینی‌ها و ایجاد یک کشور فلسطینی از بین برد.

ما انتظار داریم که شاهد سیاست تجاوزکارانه تری از طرف اسرائیل در رابطه با موضوع شهرک سازی و تقویت این موضوع و رشد آن باشیم. دیروز آن‌ها ساخت چهارده هزار واحد مسکونی جدید را شهر قدس را اعلام کردند. ما شاهد ادامه پاکسازی قومی به روشی آشکار در حومه شهر قدس خواهیم بود. آن‌ها تلاش خواهند کرد که در جهت یهودی سازی بیش از پیش شهر قدس حرکت کنند. این‌ها همه به دلیل این است که ترامپ شهر قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته است. این موارد سبب شده است که فلسطینی‌ها درباره آینده نگران باشند. این موضوع سبب شده است که آن‌ها در خیابان‌ها حاضر شوند و آن‌ها همچنان در خیابان‌ها حاضر خواهند بود.

جمعه در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: مقامات فلسطینی اعلام کرده اند که دیگر با مقامات آمریکایی مذاکره نخواهند کرد. آیا با این اقدام آن‌ها به طور موثر فرآیند صلح را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. به نظر شما آیا راه حل تشکیل دو کشور فلسطینی و اسرائیلی دیگر می‌تواند امکان پذیر باشد، گفت:به نظرم اسرائیل با گسترش شهرک سازی و اقدامات نژادپرستانه راه حل تشکیل دو کشور فلسطینی و اسرائیلی را از بین برده است.

ترامپ هم با اقدام خود این راه حل را به یک جسد بدل کرده است. ما به این اقدام ترامپ به منزله اعلام پایان راه حل تشکیل دو کشور اسرائیلی و فلسطینی می‌نگریم. این به منزله پایان تعهد آمریکا به فرآیند صلح و راه حل تشکیل دو کشور اسرائیلی و فلسطینی است. آمریکا با این اقدام خود نشان داد که دیگر تعهدی به این راه حل ندارد. به نظرم ما دیگر نباید بر سر میز مذاکره برگردیم.

انتهای پیام/

سخنان رئيس جنبش مقابله با ساخت ديوار حايل در محکومیت تصمیم ترامپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار