کشف گور خمره مکشوفه 2 هزار ساله در سیلک کاشان

گور خمره اي با قدمت حدود 2 هزار ساله دوره اشکانی در محدوده محوطه باستاني سيلك كاشان كشف شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سرپرست پایگاه میراث فرهنگی محوطه باستانی سیلک کاشان در گفتگو با خبرنگاران گفت : عملیات مرمت و باززنده سازی این گور خمره اي مشکوفه آغاز شد.

محسن جاوری، با اشاره به اینکه این خمره 5 سال پیش به صورت اتفاقی از یکی منازل اطراف سیلک پیدا شد افزود :اداره میراث کاشان در نظر دارد پس از اتمام مرمت آن این گور خمره را در محوطه باستانی سیلک در معرض دید عموم بگذارد.

وی تصریح کرد :روش واحدی برای دفن اموات در دوره اشکانی وجود نداشت بنابراین مردم هر قسمت از این امپراتوری بزرگ، مردگان خود را مطابق فرهنگ بومی خود دفن می کردند.

به‌گفته‌وی، این احتمال می رود اشکانیان در این منطقه از روش تدفین گورخمره برای دفن مردگان خود استفاده می کرده اند.

رییس اداره ميراث فرهنگي صنایع دستی و گردشگری کاشان اظهارداشت :محوطه باستانی سیلک با قدمتی بیش از هفت هزار و 500 سال در محافل علمی و باستان شناسی ایران و جهان به عنوان یکی از مهمترین خاستگاه های تمدن بشری شناخته می شود که آثار تاریخی به دست آمده از این محوطه باستانی یادآور خاطره هزاران سال سیر زندگی و تمدن در منطقه است.

جاوری خاطرنشان‌کرد :تحقیقات و کاوش های سال 1388 در بخش شمالی این محوطه قدمت لایه های نخستین تمدن سیلک را بیش از هشت هزار سال مرتبط کرده است.

وی یادآورشد: نخستین بار یک هیات فرانسوی به سرپرستی رومن گریشمن در حدود سال 1312 هجری شمسی در سیلک به کاوش و حفاری پرداختند و با بدست آمدن آثار و اشیای سفالی و فلزی از دل تپه ها، به نتایج شگفت انگیزی دست یافتند و اهمیت این منطقه در سیر تمدن بشری به جهانیان آشکار ساختند.
شایان ذکر است: محوطه باستانی سیلک کاشان که در جاده فین کاشان نزدیک باغ تاریخی فین قرار دارد در روز 24 شهریور1310 به شماره 38 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

 

انتهای پیام/م

 

 گور خمره اي مکشوفه در سیلک کاشان مرمت می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.