آبشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رتبه منفی ایرانی‌ها در دور ریز موادغذایی/ برای تغییر الگوی مصرف باید فرهنگسازی شود

مدیرطرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست گفت: الگوهای مصرفی در کشور ما تغییر کرده و میزان دورریز موادغذایی در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان بالا است.

رتبه منفی ایرانی‌ها در دور ریز موادغذایی/ برای تغییر الگوی مصرف باید فرهنگسازی شودابوالفضل آبشت مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛با اشاره به افزایش جمعیت و مدل مصرف آب در کشور اظهار کرد: ما در کشور کمبود آب نداریم، اما با توجه به افزایش جمعیت و مدل نادرست مصرف آب باید برای منابع آبی مدیریت درست داشته باشیم.

وی با بیان اینکه الگوهای مصرف را باید در کشور تغییر دهیم، افزود: کشورهایی مانند هند، تایلند، لائوس و کامبوج در سال نزدیک به 2 متر بارندگی دارند و حال کشور ما سالانه حدود 200 میلی متر بارندگی دارد که یک سوم متوسط بارندگی کل دنیا است.

آبشت گفت: در ایران الگوی مصرف بر اساس تقاضای مردم است، یعنی اینکه در سفره هر ایرانی مهمترین اقلام غذایی مثل برنج باید باشد که همین مواد غذایی بیشترین مصرف کننده آب نیز محسوب می شوند، به عنوان مثال در حوزه بختگان و زاینده رود با اینکه با کمبود آب مواجه هستیم، اما برنج کاشت می شود. چرا که متقاضی برای این محصول داریم.

وی ادامه داد: گوشت دومین محصول پر مصرف و ایران نیز یکی از مصرف کنندگان بزرگ در جهان است که همه این محصولات به عنوان الگوی مصرف در کشور محسوب می شوند و باید این موارد را مدیریت کنیم.

لزوم تغییر الگوی مصرف در کشور

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مدیریت و الگوی مصرف را باید تغییر دهیم، اظهار کرد: اگر در کشور مدیریت منابع آبی صحیح باشد، دیگر نیازی به تامین آب از کشورهای دیگر نیست.

وی با بیان اینکه ما سال‌ها با شرایط کمبود آب در کشور زندگی کردیم، ادامه داد: کشور با خشکسالی‌های پی در پی مواجه بوده است. خشکسالی بخشی از طبیعت این کشور است و نمی توانیم بگوییم این خشکسالی اخیرا اتفاق افتاده است.

میزان دور ریز موادغذایی در  ایران بالا است

مدیرطرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه الگوی های مصرفی در کشور ما تغییر کرده است، گفت:کشور ما یکی از کشورهای رتبه دار در دور ریز مواد غذایی در جهان است.

آبشت با بیان اینکه باید برای تغییر الگوی مصرف و مدیریت منابع فرهنگسازی شود، گفت: دغدغه 80 میلیون نفر باید کمبود آب باشد که این با فرهنگسازی در مصرف و صرفه جویی در آن عملی می‌شود، به عنوان مثال ما باید رژیم غذایی گوشتی را به گیاهی تغییر دهیم، چرا که یک کیلو گوشت تولیدی حدود 15 هزار لیتر آب مصرف می کند که با تغییر رژیم غذایی می توانیم در الگوی مصرف آب صرفه جویی کنیم.

وی افزود: با فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و جراید می توانیم در سطوح بالاتر، منابع را متناسب با اقلیم کشورمان حفظ کنیم.

مدیرطرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اینکه در آموزه‌های دینی به صرفه‌جویی در مصرف موادغذایی بسیار اشاره شده است، اما در کشور ما به الگوی مصرف مواد غذایی کمتر توجه می‌شود. لذا باید با فرهنگسازی این الگوی مصرف را تغییر دهیم.

انتهای پیام/

ایران یک سوم بارندگی کل دنیا را دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار