آبشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

زنگ خطر کاهش منابع آبی با سد سازی به صدا در آمده است

مدیرطرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: بهترین روش سد سازی برای منابع آبی متغیر این است که بتوانیم آن را مدیریت کنیم چرا که منابع آبی ایران با سدسازی در خطر کاهش است.

منابع آبی ایران با سد سازی در خطر استابوالفضل آبشت مدیرطرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به منابع نامحدود آب در کشور اظهار داشت: تقریبا تمام آب های سطحی و رودخانه ها را کنترل می کنیم.کنترل به معنی این است که آب های رودخانه ها را از طریق سدهایی که در بالا دست حوضه های آبریز ساخته شده ، مدیریت کنیم.

 وی با اشاره به اهمیت  مدیریت آبها گفت:از آنجایی که کشور ما در موقعیت استپی و نیمه استپی قرار دارد در میزان دریافت بارندگی و تغییرات آن متفاوت است .

آبشت گفت: اقلیم مناطق مدیترانه ای، خزری و استوایی معتدل است یعنی هرسال و در فصول مختلف بارندگی را با  تغییرات کمی دریافت می کنند.

وی ادامه داد: در مناطق مدیترانه ای و خزری بارندگی زیاد و با کمترین ایراد، آب دریافت می شود که در این مناطق می توان بر روی منابع آبی در حوضه های مختلف مثل کشاورزی برنامه ریزی کرد.

مدیرطرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در کشورهای گرم و خشک مانند ایران تغییر اقلیم بسیار زیاد است به همین دلیل نمی توان بر روی منابع آبی برنامه ریزی کرد .

وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت و نیاز روز افزون به مواد غذایی یکی از کارهای اساسی که می توان انجام داد مدیریت و کنترل منابع آبی است.

آبشت اظهار کرد: بهترین روش سد سازی برای منابع آبی این است که منابع آبی متغیر که در سال های مختلف دامنه آن تغییر می کند را بتوانیم مدیریت کنیم چرا که منابع آبی ایران با سدسازی در خطر کاهش است.

وی ادامه داد: سدسازی ها  مزیت ومعایبی دارد ،مزیت آن این است که می توانیم مدیریت درستی بر منابع آبی داشته باشیم و معایب آن نیز زمانی است که کنترلی بر منابع آبی در پشت سد ها نداشته باشیم.

مدیرطرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آب های سطحی و زیر زمینی به علت پیشرفت تکنولوژی برداشت می شود، افزود:به علت نیاز به مواد و امنیت غذایی ،توسعه اقتصادی و معیشت مردم، بیشتر منابع آبی کنترل شده دربخش کشاورزی مصرف می شود ،بنابراین بخش کشاورزی و توسعه اقتصادی سهم زیادی از منابع آبی و طبیعت را به خود اختصاص می دهد.

آبشت تصریح کرد: ما حوزه آبریزی نداریم که به طبیعت و منابع آبی و تالاب ها آسیبی نرسانده باشد.


انتهای پیام/

سد سازی منابع آبی را با بحران مواجه کرده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار