مدیریت مدرسه؛

کیفیت و استاندارد دو رویکرد مهم در برنامه تعالی مدیریت مدرسه

مدیر کل دفتر دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه تعالی مدیریت مدرسه با دو رویکرد کیفی سازی آموزش بر اساس استاندارد و رویکرد‌ها دنبال و برای هر فعالیت شاخص و استانداردی تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ عظیم محبی مدیر کل دفتر دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برنامه تعالی مدیریت مدرسه، برنامه‌ای است که با هدف ترویج و تقویت سیستم خود ارزیاب در درون مدرسه، ارتقای کیفیت آموزشی و مشارکت مسئولان، والدین و دانش آموزان در اداره مدرسه اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه باهدف ارتقا سیاست‌های کلان آموزشی در دستور کار قرار گرفته و بعد از چند سال اجرا به صورت آزمایشی در حال حاضر کلیه مدارس دوره اول و دوم متوسطه و هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش را تحت پوشش قرار داده است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش اصلاح و تعریف رویکرد‌ها را از مهم‌ترین اهداف برنامه تعالی مدیریت مدرسه دانست و افزود: در واقع رویکرد ساختنی و یافتنی است و در هر مدرسه متفاوت از مدرسه دیگر خواهد بود.

محبی تأکید کرد: رویکرد‌ها در آموزش‌وپرورش از مبانی نظری سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و مبانی علمی سرچشمه می‌گیرند و لازم است بر اساس شرایط فرهنگی، امکانات و فرصت‌های موجود مدارس بومی‌سازی شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: هر نهاد و سازمان برای رشد و بهبود عملکرد نیازمند برنامه و الگوست و نهاد آموزش‌وپرورش نیز از این امر مستثنا نیست.

محبی ادامه داد: برنامه تعالی مدیریت مدرسه با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با ارائه الگو برای ارتقای مدیریت مدارس و مبتنی بر رویکرد مدرسه محوری، برنامه محوری، مشارکت و خودارزیابی، شرایطی را برای تعیین اهداف و برنامه‌های عملیاتی مدرسه، شناسایی ظرفیت‌ها و توانایی‌های عوامل مؤثر در مدیریت مدرسه و دستیابی به این اهداف فراهم کرده است.

وی در ادامه گفت: این برنامه، اداره و رهبری آموزشی مدرسه در همه ابعاد آن و ارتقای کیفیت آموزشی مدارس را هدف قرار داده و بر اساس اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه، آموزش‌وپرورش به سیستم آموزشی پاسخگو سوق پیدا خواهد داد.

محبی در ادامه بر این نکته تأکید کرد که این برنامه یک مدل آموزش نیروی انسانی است که مبتنی بر محیط کار و یادگیری تیمی و درون محیط کار است و مدرسه به عنوان یک محیط یادگیری برای این مدل معرفی شده است و ادامه داد: در فرایند برنامه تعالی مدیریت مدرسه به دنبال آن هستیم که آموزش را با رویکرد مهارت‌آموزی به یادگیری انتقال داده و با افزایش اثربخشی آن متناسب با محیط کار اثربخشی سازمان یادگیرنده را افزایش دهیم.

وی افزود: در برنامه تعالی مدیریت مدرسه تلاش می‌شود تا هویت متعالی در دانش آموزان شکل گیرد و در طول آموزش‌های علمی به مهارت‌های شغلی، انسانی و فردی نیز مسلط شوند تا شاهد حضور این آینده‌سازان به صورت تمام‌عیار در جامعه باشیم.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش‌وپرورش، هدف از اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه را کیفیت‌بخشی و استانداردسازی مدرسه دانست و اظهار کرد: بر اساس راهکار‌های سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش برنامه تعالی مدیریت مدرسه شاخص‌های کیفیت ساز دارد که توسط تیم ارزیابی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/م

کیفیت و استاندارد دو رویکرد مهم در برنامه تعالی مدیریت مدرسه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.