آزمایش های قبل از ازدواج مهمترین اقدام در پیشگیری از تالاسمی

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: انجام آزمایشات قبل از ازدواج مهمترین اقدامات در پیشگیری از شیوع بیماری تالاسمی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر محمد جعفر صادقی گفت: شیوع بیماري تالاسمی در استان خراسان رضوی دو دهم در ۱۰ هزار تولد زنده است، که این رقم در کشور یک در ۱۰ هزار تولد زنده می باشد.

وی با اشاره به اینکه تالاسمی یک بیماري خونی ژنتیکی است که مراقبت از آن از سال 76 در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است، افزود: اجباری شدن آزمایش تالاسمی در قالب آزمایشات قبل از ازدواج و پیشگیری از تولد کودک مبتلا به تالاسمی از جمله این برنامه ها است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تالاسمی به ۲ شکل شدید و خفیف بروز می کند،گفت: افراد مبتلا به تالاسمی خفیف فقط ناقل بیماری هستند و می توانند مانند افراد سالم زندگی کنند.

صادقی افزود: اگر هر۲ والد نوزاد، داراي ژن ناقل تالاسمی باشند، احتمال تولد فرزند مبتلا به تالاسمی شدید افزایش می یابد.

وی گفت: توصیه می شود افرادی که بر اساس آزمایش ها ناقل بیماری هستند با هم ازدواج نکنند و در صورت ازدواج، فرزند آوری آنها باید تحت کنترل قرار گیرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هزینه آزمایشات جنینی برای مادران باردار مشکوک به نوزاد تالاسمی بیش از ۲۰ میلیون ریال است گفت: پیرو سیاست وزارت بهداشت و درمان انجام این آزمایشات برای این گروه از مادران به صورت رایگان انجام می شود.

انتهای پیام// م.م

اجباری شدن آزمایش تالاسمی در قالب آزمایشات قبل از ازدواج

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.