تأخیر ۴۵ روزه در آغاز بارش‌های سال زراعی جاری

بارش‌های مؤثر سال زراعی جاری در استان چهارمحال و بختیاری با ۴۵ روز تأخیر آغاز شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ شاهرخ پارسا مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز بارش باران از اواخر وقت روز گذشته سه شنبه ۳۰ آبان ۹۶ در اکثر نقاط استان گفت: بارش‌های مؤثر سال زراعی جاری با ۴۵ روز تأخیر آغاز شد.

وی افزود: میانگین بارش در استان از ابتدای مهر ماه سال جاری تا روز گذشته٬ دو میلیمتر گزارش شد که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۱۴ میلیمتر بوده است٬ کاهش ۸۹ درصدی را نشان می‌دهد.

پارسا اضافه کرد: همچنین این میزان بارش نسبت به میانگین بلند مدت ۳۰ ساله مشابه خود که ۶۴ میلیمتر بود با کاهش ۹۸ درصدی همراه است.

وی ادامه داد: عدم تأمین بارش‌های سنوات گذشته باعث شد تا به طور متوسط کمبود بارش چهارمحال و بختیاری در طول ۱۰ سال اخیر، به طور میانگین به ۸۴۶ میلیمتر برسد.

پارسا گفت: کاهش بارش تجمعی کوهرنگ نیز به عنوان دومین قطب پر بارش کشور و سر چشمه رود‌های زاینده رود و کارون از ۱۰ سال قبل تا کنون به ۲ هزار و ۲۷۱ میلیمتر رسیده است.

وی افزود: بررسی‌های انجام شده بر روی میزان برف منطقه کوهرنگ هم نشان می‌دهد تا ۱۰ سال گذشته سهم برف نسبت به باران در این منطقه بیش از ۵۰ درصد بوده که در سال‌های اخیر به کمتر از ۲۱ درصد رسیده است.

پارسا علت اصلی این تغییرات را افزایش میانگین دمای سال‌های اخیر بیان کرد و اظهار داشت: به طور متوسط در زمستان‌ها نسبت به میانگین بلند مدت خود حدود ۲ و نیم درجه سانتیگراد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با نفوذ تدریجی توده‌های پرفشار سیبری از عرض های بالاتر و کاهش نسبی دمای هوا٬ امکان نفوذ توده‌های بارش زا بر روی استان مهیا می‌شود که البته کمبود بارش پاییز جبران نخواهد شد.

پارسا با بیان اینکه در طول زمستان و بهار و پیش رو اگر چه بارش‌ها بهتر خواهند شد گفت: تغییر الگوی بارشی از برف به باران و نابهنجاری بارشی که گاه به شکل باران شدید و سیل آسا اتفاق می‌افتد، منابع مطمئنی را برای ذخایر استان نخواهد داشت و کماکان پدیده خشکسالی تکرار می‌شود.

انتهای پیام/ف

پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری تکرار می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
این چه وضع آشفته ای هست در اطلاع رسانی وقتی یه مطلب راجع به بارندگی سرچ میکنی مطالب ضدو نقیض بالا میاد و مطالب به روز نیستند.