فعالان دانشجویی برای پس گرفتن افتخارات سو چی دست به کار شدند

دانشجویان انگلیسی در اعتراض به سکوت سو چی در قبال نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا برای لغو افتخارات او تلاش می‌کنند.

فعالن دانشجویی برای پس گرفتن افتخارات سو چی دست به کار شده‌اندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، فعالان دانشجویی انگلیس به دلیل افزایش نارضایتی از عملکرد «آنگ سان سو چی» رهبر حزب حاکم میانمار، در حل بحران مسلمانان میانمار در تلاش هستند تا افتخاراتی را که سو چی در زمان مبارزه برای دموکراسی به دست آورده است از او پس بگیرند.

دانشجویان مدرسه اقتصاد لندن هفته گذشته به لغو ریاست افتخاری سوچی رای دادند. اتحادیه دانشجویان در سال 1992 این مدرک افتخاری را به سو چی تقدیم کرده بود. این اتحادیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اقدام نماد مخالفت ما با سکوت سو چی در قبال نسل‌کشی مسلمانان روهینگیاست».

«ماهاتیر پاشا» رئیس اتحادیه مدرسه اقتصاد لندن در مصاحبه با الجزیره اعلام کرد: «این اتحادیه سابقه‌ای طولانی و پر افتخار از تشویق پیشرفت‌های سیاسی و اعتراض به بی‌عدالتی دارد. ما با این کار به وضوح به جهان اعلام کردیم در کنار مردم روهینگیا که بی‌رحمانه سرکوب شده‌اند ایستاده‌ایم».

سو چی یک دهه علیه ارتش برمه ایستادگی کرد و همین موضوع باعث شد حزبش در انتخابات 2015 میانمار پیروز شود. او در زمان مبارزاتش علیه دیکتاتوری در سطح جهان شناخته شد و جوایز و سپاس‌نامه‌های بین المللی دریافت کرد که مهمترین آن‌ها جایزه صلح نوبل در سال 1991 است. اما اغلب کسانی که روزی از سو چی حمایت می‌کردند حالا با سکوت او مقابل حملات خشونت‌آمیز ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیایی مخالفت کرده‌اند. سازمان ملل متحد عملیات ارتش برمه و آنچه بر سر روهینگیایی‌ها آمده را «نمونه بارز پاکسازی قومی» توصیف کرده است.

بیش از 600 هزار روهینگیایی از 25 اوت که حملات ارتش برمه آغاز شده است به بنگلادش فرار کرده‌اند. خبرنگاران و گروه‌های حقوق بشری گزارش‌های زیادی از تجاوز به زنان، کشتار مسلمانان و ویرانی گسترده خانه‌ها منتشر کرده‌اند، اما سو چی هنوز این جنایت‌ها را انکار و از محکوم کردن ارتش برمه امتناع می‌کند.

علاوه بر دانشجویان مدرسه اقتصاد لندن، فعالان دانشگاهی که سو چی در آن تحصیل کرده است نیز تصمیم دارند لقب افتخاری اعطا شده به او را پس بگیرند.

دانشجویان دانشکده «سنت هاگز» در دانشگاه آکسفورد نیز نام و عکس سو چی را که در دید عموم قرار داشت از روی دیوار برداشتند. سو چی 72 ساله از 1964 تا 1967 در این دانشکده تحصیل کرد و یکی از مشهورترین دانشجویان آنجاست.

یکی از دانشجویان «سنت هاگز» در مصاحبه با الجزیره گفت این ادعا که رهبران سیاسی میانمار قدرت کافی برای مقابله با ارتش ندارند قانع کننده نیست. او گفت: «سو چی در سطح بین المللی به دلیل ایستادگی برای دفاع از دموکراسی، حقوق بشر و برابری تشویق شده و قهرمان حقوق بشر نام گرفته، اما او اکنون تغییر کرده است. او هم سکوت کرده و هم در آنچه اتفاق افتاده شریک است و فقط جنایت‌هایی را که در جریان است، انکار می‌کند». گروهی از دانشجویان نیز خواستار نوشتن نامه‌ای به سو چی و سرزنش او به دلیل سکوت و مشارکت در بحران روهینگیا شده‌اند.

مسلمانان روهینگیا در میانمار که اکثر جمعیت آن بودایی است، اقلیت محسوب می شوند. با اینکه سابقه سکونت آنها در میانمار به چند قرن می‌رسد، دولت حق شهروندی آنها را به رسمیت نمی‌شناسد. دولت میانمار چند دهه این مسلمانان را سرکوب کرده است، اما موج جدیدی از حملات بی‌رحمانه از 25 اوت آغاز شد که به فرار آنها از کشورشان منجر شده است. با اینکه پناهجویان روهینگیایی به بنگلادش پناه برده‌اند در آنجا هم شرایط خوبی ندارند. اردوگاه‌ها وضع نابسامانی دارند و هر لحظه ممکن است بحران بهداشتی و انسانی هولناکی در آنجا رقم بخورد.

 

انتهای پیام/

تلاش‌های فعالان دانشگاهی برای ابطال افتخارات سو چی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار