اردوغان «اسلام میانه‌رو» موردنظر ولیعهد سعودی را به باد انتقاد گرفت

رئیس‌جمهور ترکیه «اسلام میانه‌رو» موردنظر ولیعهد سعودی را ساخته و پرداخته غربی‌‌ها برای تضعیف کردن این دین مبین دانست.

اردوغان «اسلام میانه‌رو» موردنظر ولیعهد سعودی را به باد انتقاد گرفتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از تصمیم شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، برای پیش بردن این کشور در مسیری به سمت آنچه «اسلام میانه‌رو» خوانده است، انتقاد کرد.

او در سخنانی در جمع کارآفرینان زن سازمان همکاری اسلامی در برنامه‌ای به میزبانی آنکارا گفت: «اسلام نمی‌تواند «میانه‌رو» یا «غیرمیانه‌رو» باشد. اسلام تک است.»

رئیس جمهور ترکیه افزود: «به تازگی مفهوم «اسلام میانه‌رو» مورد توجه قرار گرفته است. اما ابداع این واژه در اصل یک اقدام غربی است. شاید کسی که این مفهوم را بیان می‌کند تصور می‌کند به خود او متعلق است؛ اما نه، این مفهوم به تو ( محمد بن سلمان) تعلق ندارد.»

او متذکر شد سال‌های قبل درباره «اسلام میانه‌رو» در پارلمان اروپا از او پرسش‌هایی شد و افزود: «آن‌ها (غربی‌ها) اکنون سعی دارند مجددا این ایده را مطرح کنند. آنچه آن‌ها واقعا به دنبالش هستند، تضعیف اسلام است. ما نمی‌خواهیم درک مردم از دین بر مبنای واقعیت‌های خارجی باشد.»

رئیس جمهور ترکیه همچنین از عملکرد گذشته عربستان سعودی در ممنوعیت رانندگی زنان انتقاد کرد. این ممنوعیت به تازگی و به دستور پادشان عربستان لغو شده است و از آن پس زنان در این کشور می‌توانند گواهی‌نامه رانندگی دریافت کنند.

اردوغان گفت: «شما می‌گویید اسلام میانه‌رو، اما اجازه رانندگی به زنان نمی‌دهید. آیا محدودیتی در اسلام برای رانندگی زنان وجود دارد؟ چنین چیزی وجود ندارد.»

ولیعهد عربستان سعودی بیست و پنجم اکتبر در ریاض در کنفرانس ابتکار سرمایه گذاری آینده متعهد شد «اسلام میانه‌رو» را در این کشور محقق سازد.

اردوغان همچنین در بخشی از سخنانش درباره درد و رنج مسلمانان روهینگیا گفت: «متاسفانه اکثر کشور‌های اسلامی توجهی به روهینگیا ندارند. اکثر کشور‌های مسلمان در تازه‌ترین نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره آزار و اذیت روهینگیایی‌ها حرفی نزدند، به جز ترکیه، ایران، پاکستان، اندونزی و بنگلادش.»

او ضمن تاکید بر انتقادش از ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد، ساختار جدیدی را پیشنهاد کرد که همه گروه‌های اقلیت در آن مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/

انتقاد اردوغان از ولیعهد عربستان سعودی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
مرگبر ال سعود واسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
مرگبر ال سعود
آخرین اخبار