اسپوتنیک: آیا غرب درباره میزان نفوذ پکن بر کره‌ شمالی اغراق می‌کند؟

اسپوتنیک در گزارشی به بررسی میزان نفوذ چین بر کره‌شمالی و نتیجه بخش بودن سفر ترامپ به پکن پرداخت.

اسپوتنیک: آیا غرب درباره میزان نفوذ پکن بر کره‌شمالی اغراق می‌کند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، پس از اینکه سئول در هفتم نوامبر یک هشدار جدی به کره شمالی داد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه هشتم نوامبر به منظور متقاعد کردن چین برای ایفای نقشی مهمتر در کنترل پیونگ‌یانگ وارد این کشور شد.

اسپوتنیک با «تونگ ژائو» یکی از اعضای اتاق فکر «Carnegie Endowment for International Peace» مصاحبه و این سوال را مطرح کرد: چین همیشه تاکید کرده است که این کشور به اندازه‌ای که غرب فکر می‌کند بر کره شمالی نفوذ ندارد. شما تا چه حد با این گفته چین موافق هستید؟

تونگ ژائو معتقد است غرب درباره نفوذ چین بر کره شمالی مبالغه می‌کند. ژائو در این خصوص گفت: چین بهای اقتصادی و امنیتی بیشتری را در مقابل تحریم اقتصادی کره شمالی می‌پردازد. از طرفی اقتصاد داخلی چین تحت تاثیر قرار گرفته است و از طرف دیگر کره شمالی هم آشکارا چین را تهدید می‌کند.  براساس گزارش‌ها مقامات ارشد کره شمالی اعلام کرده‌اند موشک‌های بالستیک آنها به هر نقطه‌ای از چین می‌رسند. هر اندازه که چین کره شمالی را تهدید کند روابط دوجانبه آنها تیره‌تر و پکن با مشکل جدی روبرو می‌شود.

او گفت: چین به قطعنامه‌های سازمان ملل که علیه کره شمالی تنظیم شده‌اند متعهد است. اما با روش کلی اعمال تحریم‌ها مخالف است و آن را بی نتیجه می‌داند. پس چین فقط حداقل‌هایی را که در این قطعنامه‌ها خواسته شده، اجرا می‌کند و از آن فراتر نمی‌رود. درواقع می‌توان گفت معیار اجرای این قطعنامه ها در آمریکا و چین متفاوت است چون پکن به کارساز بودن تحریم‌ها اعتقادی ندارد.

 ژائو افزود: با اینکه باور بر این است که دونالد ترامپ با سفر به چین باید «شی‌جین پینگ» رئیس‌جمهور این کشور را برای اعمال فشار بیشتر بر کره شمالی متقاعد ‌کند، به نظر نمی‌رسد منافع ژئواستراتژیک پکن در قبال شبه‌جزیره کره چندان تغییری داشته باشد. برداشت و فهم بنیادی چین از اقدامات و بحران هسته‌ای کره شمالی به راحتی تغییر نمی‌کند.

ژائو تاکید کرد اختلاف نظر اساسی آمریکا و چین هرگز با نشست کوتاه روسای جمهور دو کشور حل نمی‌شود. این دیدار نمی تواند مواضع پکن در قبال کره شمالی را به طور کامل تغییر دهد. با این حال این دو مقام عالی رتبه می‌توانند درباره واکنش‌شان به اقدام بعدی کره شمالی بحث کنند و تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار