باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

روز مازندران آغاز همراهی برای احیای سنت‌های کهن

۱۴ آبان به عنوان روزی برای شناساندن زبان، لباس و آداب و رسوم مردم مازندران و رونق صنعت گردشکری فرهنگی نام گرفته شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، براساس بخشنامه سال ۱۳۸۸ سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر انتخاب روزی با عنوان روز مازندران، پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگ و تمدن استان با هم اندیشی و همفکری ۱۴ آبان را به خاطر بیعت مردم مازندران با حسن بن زید علوی بنیان گذار نخستین حکومت شیعی علوی به نام روز مازندران انتخاب کردند.

بیعت مردم مازندران با حسن بن زید علوی در ۱۴ آبان سال ۲۴۳ شمسی مطابق با عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری رخ داد.

پیش از این نامگذاری، اجرا و احیای برخی رسوم و سنت‌ها به برخی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها و تعدادی موسسات خلاصه می‌شد، اما این روند با تغییر اکنون به یک جریان منسجم مبدل شد.

اکنون حدود ۷۰ تشکل و سازمان‌های مردم نهاد و موسسه فرهنگی که در عرصه فرهنگ و هنر در سطح کشور فعالیت می‌کنند با تشکیل بنیاد هم اندیشان تبری در مرکز کشور اجرای آئین‌ها و رسوم مربوط به مازندران را پیگیری و اجرا می‌کنند و قدم در راه حفظ و احیای این بخش از فرهنگ و تمدن استان گذاشتند.

از این جهت ثبت روزی با عنوان این استان باعث گرد هم آمدن جمعی از علاقه‌مندان احیای سنت‌های فراموش شده و حفظ آیین‌ها و ارزش‌های فرهنگی زاد بوم خودشان شده است.

روز مازندران آغاز همراهی برای احیای سنت‌های کهن

 

روز مازندران بهانه‌ای است برای کنارهم بودن، سرودن، گفتن و شنیدن. حالا هرکسی و گروهی که دل درگروه فرهنگ و سنن تاریخی و تمدنی خود دارد به ابتکار و سلیقه اش برای گرامی داشت این روز قدمی بردارد.

ستاد بزرگداشت روز مازندران اجرای برنامه‌های امسال برای گرامیداشت این روز را از پنجم تا چهاردهم آبان در دستور کار خود قرار داده است که رونمایی از ۲۰ جلد کتاب نویسندگان مازنی، بزرگداشت روز مازندران در مدارس و دانشگاه‌ها، همایش‌های دشون پزان و تیرماه سیزده شو (لال شو) از جمله برنامه‌هایی است که این ستاد همه ساله در دستور کار خود قرار می‌دهد.

اثبات فرهنگ مازندران در روز مازندران

در دوران کنونی صنایع و بسیاری از منابع فسیلی دیگر جوابگوی اقتصاد بیمار جامعه مان نمی‌شود و حال برای افزایش رونق اقتصادی باید به دنبال راهکار‌های دیگری همچون اقتصاد و صنعت فرهنگی باشیم و از این طریق نیز بتوانیم فرهنگ و آداب و رسوم خود را به جهانیان بشناسانیم و نیز از این طریق آداب و رسوم و فرهنگ ملی خود را نیز می‌تواند به دیگران معرفی کند.

روز ۱۴ آبان نیز به عنوان روز ملی مازندران می‌تواند آغازی برای مردم مازندران باشد تا از این طریق بتوانند خود را از نظر فرهنگی و هنری به اثبات برسانند.

روز مازندران آغاز همراهی برای احیای سنت‌های کهن

سیروس مهدوی محقق تاریخ و فرهنگ عامه مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: برای تعیین روزی ملی در مازندران، چهار نفر عازم تهران شدیم تا بتوانیم برای شناساندن فرهنگ و آداب و رسوم و فرهنگ در میان مردم نیازمند روزی ملی در مازندران بود.

وی با بیان اینکه مازندران در روز ملی خود می‌تواند استقلال خود را حفظ کند، افزود: طی بررسی‌های انجام شده در گذشته در روز ۲۵ ماه مبارک رمضان در سال ۲۵۰ هجری قمری که معادل ۱۴ آبان ماه روزی بود که نخستین حکومت مستقل علویان در جهان اسلام در استان مازندران انتخاب شد که جنبه جهانی داشت.

مهدوی درباره جنبه جهانی حکومت علویان در ۲۵ رمضان سال ۲۵۰ هجری قمری، گفت: مازندران خودش به طور مستقل توانست راه درست اسلام را در روز ۱۴ آبان انتخاب کند که به مناسبت این روز این استان به خود می‌بالد که توانسته شخصت واقعی خود را بدست آورد و مهر ولایت را در این روز انتخاب کرد.

روز مازندران آغاز همراهی برای احیای سنت‌های کهن

سنت‌های روز مازندران با حال و هوای ماه صفر

علی رمضانی پاچی محقق و پژوهشگر فرهنگ مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: از سال ۱۳۸۸ و با نامگذاری ۱۴ آبان به عنوان روز مازندران برنامه ریزی برای اجرای فعالیت‌های احیای رسوم و سنت مازنی رقم خورد.

وی افزود: با توجه به ضرورت و اهمیت سنت و آداب مازندران براساس تصمیم ستاد بزرگداشت روز مازندران در طول یک هفته این برنامه‌ها اجرا می‌شود.

رمضانی پاچی گفت: در این مدت یک هفته‌ای با حضور مجموعه‌ها و تشکل‌ها، برنامه‌هایی با رنگ و بوی محلی و بومی ویژه مازندران در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

محقق و پژوهشگر فرهنگ مازندران افزود: با توجه به قرار گرفتن روز مازندران امسال در ایام عزاداری ماه محرم و صفر برنامه‌های این روز نیز رنگ و بوی این ماه به خود می‌گیرد.

رمضانی پاچی گفت: برگزاری تعزیه‌های سنتی، امیری خوانی، شونیشت و حضور برگزار کنندگان با لباس و پوشش محلی از جمله برنامه‌های امسال روز مازندران است.

 

روز مازندران آغاز همراهی برای احیای سنت‌های کهن

استقبال پرشور مازندرانی‌ها از برنامه‌های روز مازندران

حسن پور یکی از مورخان مازندران درباره روز مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: تجربه برگزاری مراسم روز مازندران در این سال‌ها نشان داده است که مردم علاقه‌مند به آداب و رسوم سنتی هستند و این علاقه نیز گام برداشتن در مسیر گردگیری از آب و رسوم و فرهنگ بومی را روان‌تر می‌کند.

وی افزود: خودجوشی و مردمی شدن برگزاری برنامه‌های روز مازندران مورد تاکید ستاد بزرگداشت هفته مازندران است تا از این طریق حفظ سنت و رسوم کهن مازندران به حس و وجدان جمعی در استان تبدیل شود.

این مورخ مازندرانی حضور واستقبال مردم مازندران برای شرکت در مراسم روز مازندران را نشان دهنده تشنگی جامعه در خصوص سنت و تمدن استان خویش بیان کرد.

روز مازندران آغاز همراهی برای احیای سنت‌های کهن

۱۴ آبان، روز نمایش فرهنگ و آداب و رسوم مردم مازندران

حسین اسلامی ساروی محقق تاریخ مازندران و رئیس پژوهشکده ساری شناسی درباره روز مازندران می‌گوید: در روز ملی باید زبان، لباس، فرهنگ، باورها، غم و شادی مطرح شود.

وی افزود: نباید صنعت مازندران به صنعتی سیمانی و پالایشگاه  نفت و پزشکی تبدیل شود چراکه مازندران کشاورزی و دامپروری نیز دارد و نیز از صنایع دستی غنی برخوردار است که باید این استان را به صنعت گردشگری فرهنگی سوق داد.

اسلامی گفت: برای رسیدن به صنعت گردشگری فرهنگی در مازندران یک هفته را تا ۱۴ آبان برای معرفی این استان قرار دهیم و باید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بیشتر در این زمینه حمایت کند.

حال که نامگذاری روزی با عنوان روز مازندران در تقویم کشور باعث ایجاد چنین حرکت انسجام بخش گروه‌ها و تشکل‌ها برای حفظ و احیای رسوم و سنت‌های قدیمی مازندران شده است، دبیرخانه بزرگداشت روز مازندران باید چشم اندازی داشته باشد تا این برنامه‌های فرهنگی و بومی با حضور پر رنگ‌تر مردم اجرا شود. 

روز مازندران آغاز همراهی برای احیای سنت‌های کهن

گزارش از سیده حکیمه موسوی

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار