رای الیوم گزارش داد:

بیانیه بالفور مستحق محکومیت است نه جشن و پایکوبی

سردبیر روزنامه رای الیوم اصرار نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر برگزاری مراسم یکصدمین سالگرد بیانیه بالفور و جشن و پایکوبی با نتانیاهو در این مراسم را اوج گستاخی و تحریک‌آفرینی دانست.

بیانیه بالفور مستحق محکومیت است نه جشن و پایکوبیبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم، سرمقاله خود را در پایگاه اینترنتی این روزنامه به صدمین سالگرد صدور بیانیه شوم بالفور اختصاص داد و نوشت: اینکه ترزا می، نخست وزیر انگلیس، بر برگزاری مراسم صدمین سالگرد بیانیه بالفور پافشاری و برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دعوت رسمی ارسال می کند تا به عنوان ستاره این محفل در آن مشارکت کند، این مسئله اوج تحریک آفرینی است و با ادعاهای انگلیس و غرب مبنی بر احترام به حقوق بشر و ارزشهای عدالت محور در تناقض آشکار است.

عطوان در سرمقاله خود نوشت: جرمی کوربین، رهبر مخالفان انگلیس که من وی را می شناسم و به مشارکتش در بسیاری از راهپیمائی ها، نشست ها و مناسبت ها در حمایت از مسائل و آرمان های عدالت محور و در صدر آنها مسائل انسان دوستانه و مخالفت با جنگ علیه عراق، افتخار می کنم، بار دیگر پایبندی و صلابت مواضع خود را در مخالفت با شرکت در این مراسم که آن را اشتباهی بزرگ قلمداد کرد، اثبات کرده است. چرا که بیانیه بالفور، مستحق محکومیت است نه برپایی مراسم زیرا با هدف اعمال بزرگترین ظلم در تاریخ بشری شکل گرفت و این بیانیه و بنیانگذار آن، مسئول همه کشتارها و جنگها در این منطقه هستند که شمار قربانیان آن از دهها میلیون نفر فراتر رفته و همچنان هم این خونریزی ها ادامه دارد.

عطوان افزود: بله، ما از انگلیس انتقاد می کنیم و دولت فعلی این کشور را که به شکلی گستاخانه بر این ظلم و ستم تاریخی صحه گذاشته و بر درست بودن موضعی که این بیانیه ظالمانه را صادر کرده است، اصرار دارد و ذره ای هم اظهار پشیمانی نکرده است، سرزنش و از آن انتقاد می کنیم؛  دولتی که علاوه بر عدم اظهار پشیمانی، این شجاعت اخلاقی را ندارد که از قربانیان عرب و ملت فلسطین، حتی یک عذرخواهی ساده کند.

در ادامه این سرمقاله آمده است: مقاله روز گذشته بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس که در جهت توجیه و وصله وپینه زدن به این مساله بوده و در آن از ضرورت کامل شدن بخش دوم بیانیه بالفور یعنی تلاش برای تشکیل دولت فلسطین سخن گفته، بسیار دیرهنگام بوده است و اساسا قانع کننده نیست و فقط به منزله نمک پاشیدن به زخم ها و تاول های کهنه شده فلسطینی هاست.

سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه نوشت: طبیعی است که ما هم به عنوان عربها، خود را ملامت و سرزنش کنیم که از روز نخست در مقابله با این طرح صهیونیستی شکست خوردیم و توصیه های مسموم انگلیس و غرب را در مذاکرات بیهوده با رژیم اشغالگر اجرا کردیم و راه حل توهم آمیز دو کشوری و انتصاب تونی بلر بزرگترین هم پیمان نتانیاهو، به عنوان فرستاده صلح را پذیرفتیم و در عمل بر تئوری انگلیسی و غربی صحه گذاشتیم و این مسئله، موید بلاهت و نادانی ماست حتی اگر میلیادرها دلار پول هم داشته باشیم و سوار بر خودورهای آنچنانی و کشتی های فاخر تفریحی باشیم و در پیشرفته ترین دانشگاهها درس خوانده باشیم.

عطوان در پایان سرمقاله نوشت: بله، ترزا می باید در مقابل زخم مصیبت ها و مشکلات ما برقصد و با دوستش نتانیاهو که دستانش به خون کودکانمان در فلسطین، لبنان سوریه آغشته است، میگساری کند و پیاله شراب به هم بزند و باید هر طور که می خواهد در سالگرد این بیانیه شوم جشن بگیرد، اما ما هرگز فراموش نخواهیم کرد که انگلیس، خشت اول مصیبت ما، آوارگی ما و تضییع حقوق ما را گذاشته است و ما فقط به عذرخواهی این کشور راضی نمی شویم و باید تاوان و غرامت این مسئله را بپردازد. این کشور حتما عذر خواهی خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

 

لزوم محکومیت انگلیس در خصوص حمایت از بیانیه بالفور

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۶
ننگ بر شما ال سعود واسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
مرگ بر اسرائیل
Canada
ناشناس
۲۰:۵۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
مرگ بر اسراييل ، مرگ بر انگليس و مرگ داعش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
مرگ بر انگلیس .
Iran (Islamic Republic of)
آسمان
۱۶:۱۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
به خواست خدا كشورهاي خورميانه وآسيا تمام ذره ذرهء اسراييل را موشكباران ميكنيم وما جشن آزادي قدس را به نمايش ميگذاريم
Germany
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
سعودی بیغیرت روزی این بلا به سر خودتون در بیاد تا همنشین اسراییل نشوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
مرگ بر انگلیس
آخرین اخبار