مروری بر هفته‌نامه های افغانستان

پیشروی داعش و عقب نشینی طالبان در شمال، خطرعدم توازن سیاست خارجی افغانستان و تأکید بر شناسایی نقاط ضعف و قوت دشمن برای مبارزه موثر، بحث های مهم هفته نامه‌های افغانستان را تشکیل می دهد

مروری بر هفته نامه های افغانستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پیشروی داعش و عقب نشینی طالبان در شمال، خطرعدم توازن سیاست خارجی افغانستان، منفعل بودن رهبران دولت و تأکید بر شناسایی نقاط ضعف و قوت دشمن برای مبارزه موثر، بحث های مهم هفته نامه های افغانستان را تشکیل می دهد

**مردم
هفته نامه مردم در سرمقاله این هفته خود به عنوان «عقب نشینی طالبان از جنگ داعش؛ آیا داعش بدل طالبان است؟ افزود که در این اواخر گروه طالبان در نبردهای شمال در شهرستان «قوش تپه» در استان «جوزجان» این مناطق را به داعش واگذار کرده است.


مردم نوشته این در حال است که هفته گذشته صدها تن از افراد طالبان از دیگر استان ها به استان شمالی «فاریاب» و جوزجان رفتند تا علیه داعش بجنگند اما بدون جنگ در این مناطق عقب نشینی کرده و منطقه را به داعش واگذار کردند.


هفته نامه مردم به بیانیه سفارت آمریکا در کابل پرداخته که گفته بود گروه های تروریستی در خاک پاکستان قدرتمندتر شده که این موضوع برای افغانستان نیز خطرناک است.


مردم پیشرفت داعش در شمال و قدرتمند شدن تروریست ها در پاکستان را باهم مرتبط دانسته و آن را طرح قدرت های بزرگ در پشت پرده عنوان کرده است.

**توسعه
هفته نامه توسعه سرمقاله خود را به ناپایداری سیاست خارجی افغانستان اختصاص داد و نوشته است که هفته گذشته سفر ریکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به منطقه و افغانستان ادامه یافت که با مقامات افغان دیدار و گفت وگو کرد و پس از سفر وی، اشرف غنی راهی هند شد و با مقامات آن کشور دیدار و گفت وگو کرد.


براساس تحلیل هفته نامه توسعه سفرهای رئیس جمهوری افغانستان به هند و دعوت از هند برای سرمایه گذاری در بخش معادن، نساجی و دیگر بخش های افغانستان، وارد کردن اتهام به پاکستان در حملات اخیر این کشور می تواند نتیجه عکس داشته باشد.


در این مقاله آمده است که پاکستان برای اولین بار پس از حمله آمریکا به افغانستان، خود را زیر فشار واقعی آمریکا احساس کرده و در تلاش و همسو سازی کشورهای مخالف آمریکا است که این موضوع برای افغانستان خبری خوشی در پی نخواهد داشت.

**خرد
هفته نامه خرد رهبران افغانستان را منفعل دانسته و افزوده است که در انتظار نشسته اند تا آمریکا برای تامین صلح و امنیت این کشور چه کاری انجام می دهد.
این هفته نامه نوشته است که رفتار رهبران دولت وحدت ملی افغانستان نه تنها این کشور را ضعیف و محتاج معرفی کرد بلکه رهبران دولت را نیز ضعیف و بیکاره نشان داد.
خرد افزوده است که این رهبران از خود اراده و طرحی برای کشور ندارند و بی صبرانه منتظر آمریکا نشسته اند تا برای افغانستان و مردم آن کاری انجام دهد.

**مجاهد
هفته نامه مجاهد در سرمقاله خود تأکید کرده است که باید نقاط قوت و ضعف دشمنان و حامیان آن ها شناسایی شود زیرا آنان در تلاش خراب کردن طرح صلح و امنیت هستند و نمی خواهند صلح در افغانستان مستقر شود.


مجاهد در سرمقاله خود افزوده است که حملات تروریستی خونین در مناطق مختلف این کشور پس از نشست چهارجانبه عمان صورت گرفته است.


این هفته نامه تأکید کرده است که حملات جاری در کشور نشان می دهد که کار نهادهای امنیتی می لنگد که باید این نقاط ضعف شناسایی شود و جواب قاطع به تروریست داده شود.

**اقتدار ملی
هفته نامه اقتدار ملی افغانستان در شماره این هفته خود به پیامدهای دیپلماسی نامتوازن در این کشور اشاره کرد و نوشته است کهافغانستان این بار تمام قد در پشت راهبرد جدید آمریکا ایستاده و به هند و آمریکا تکیه کرده است.


در این مقاله آمده است که روابط منطقه ای افغانستان مثل همیشه نامتوازن است و این رویکرد نه تنها برای قلب آسیا تپش ایجاد کرده بلکه نبض آن را نیز ضعیف خواهد ساخت.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.