مستند ساز جوان افغانستانی:

هنرمندان افغانستان مخاطب‌ِ آگاه و مشتاق ندارند/ وضعیت فیلم افغانستان همچون اوضاع سیاسی آشفته است

«ملک شفیعی» گفت: چالش بزرگ هنرمندان در افغانستان این است که مخاطب‌ِ آگاه و مشتاق ندارند و از طرف مخاطبانشان انرژی نمی گیرند.

هنرمندان افغانستان مخاطب‌ِ آگاه و مشتاق ندارند/ وضعیت فیلم افغانستان همچون اوضاع سیاسی آشفته استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «ملک شفیعی»، مستند ساز جوان افغانستانی که نزدیک به دو دهه است که در عرصه‌ تولید فیلم های مستند در داخل و خارج از کشور فعالیت می کند گفت: چالش بزرگ هنرمندان در افغانستان این است که مخاطب‌ِ آگاه و مشتاق ندارند و از طرف مخاطبانشان انرژی نمی گیرند.

شفیعی، تاکنون بیش از چهل فیلم مستند تولید کرده و شماری از این فیلم‌ها در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی راه‌یافته و جایزه گرفته‌اند.

ملک شفیعی گفت در فیلم‌هایش بیشتر به موضوعات اجتماعی، مهاجرت، زنان و آثار باستانی کشور پرداخته است.

این مستندساز، نبود امکانات و منابع مالی را مشکل جهانی فیلم سازان دانست و تاکید کرد که هنرمندان افغانستانی مخاطب‌ آگاه و مشتاق ندارند و لذا از سوی مخاطبان انرژی نمی‌گیرند.

شفیعی به خبرگزاری فرهنگ گفت: در سال ۲۰۰۳ به همکاری گویته انستیتیوت و مرکز فرهنگی فرانسه، جشنواره فیلم‌های مستند، کوتاه و داستانی کابل را راه‌اندازی کردیم، برای ۳ سال مسئولیت این جشنواره را داشتم، این جشنواره چهار‌بار برگزار شده است، از سال ۲۰۱۰ به این طرف جشنواره حقوق بشر را برگزار می‌کنیم که سال آینده میلادی نیز چهارمین دور آن با اشتراک فیلم‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

«ملک شفیعی» که چندین جشنواره فیلم را در داخل کشور مدیریت کرده، وضعیت فیلم افغانستان را مانند وضعیت سیاسی‌ می‌داند و می‌گوید: «تا سال ۲۰۱۲ صنعت فیلم کوتاه و مستند در افغانستان در حال رشد بود، ما به جشنواره فیلم‌های مستند، داستانی و کوتاه کابل فراخوان دادیم اما بیش از ۳۰ فیلم از سراسر کشور و جهان که هموطنان ما ساخته باشد، جمع آوری نشد، ولی در سال‌های ۲۰۱۱ ما تا ۱۲۰ فیلم دریافت می‌کردیم که این فیلم‌ها در دو سال ساخته شده بودند، حالا که ما برای جشنواره فیلم حقوق‌بشر فیلم‌ جمع‌آوری می‌کنیم، باز تولید فیلم در کشور تنزل پیدا کرده است، اکثر فیلم‌سازان ما بعد از سال ۲۰۱۲ مهاجر شده‌اند.»

با وجودی که «ملک شفیعی» ده‌ها فیلم تولید کرده است، اما او می‌گوید که از کار در این‌ فیلم‌ها در داخل کشور درآمدی نداشته ست و از سوی دیگر، برای ساخت هر فیلمش به طور میانگین ۱۵ هزار دالر هزینه کرده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار