سروش مطرح کرد:

کمردرد علت 10 درصد مراجعات به پزشک عمومی

دبیرعلمی یازدهمین کنگره سالیانه روماتولوژی ایران، کمردرد را شایع ترین بیماری روماتولوژی دانست و گفت: علت 10 درصد مراجعات به پزشک عمومی کمردرد است.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سوسن سروش دبیرعلمی یازدهمین کنگره سالیانه روماتولوژی ایران، با بیان اینکه کنگره سالیانه روماتولوژی ایران طی سه روز در کتابخانه ملی برگزار می شود، گفت: در کنار مباحث علمی که با هدف به روز رسانی دانش متخصصان روماتولوژی بیان می شود، به آموزش بیماران و ارتقای سطح دانش آنان نیز توجه کرده ایم.

دبیر علمی کنگره با بیان اینکه کمردرد از جمله موارد شایع در روماتولوژی است، عنوان کرد: در سنین اطفال مشکلات مادرزادی، اختلالات استخوانی و تغییر شکل های مفصلی عامل کمردرد است که معمولا در سنین بلوغ موجب بروز کمردرد می شود و در سنین جوابی بیماری های التهابی عامل این درد است که عمدتا در مردها دیده می شود.

وی، علل مکانیکی را شایع ترین علت کمردرد در سنین میانسالی دانست و اظهار کرد: دیسک ها شیوع زیادی در این عرصه دارند، شکستگی ها و پوکی استخوان، طیف وسیعی از بیماری های روماتولوژی و کمردردها را در سنین سالمندی به خود اختصاص داده اند که معمولا از طریق موارد اورژانس توسط متخصصان روماتولوژی تشخیص و به جراح ارجاع می شوند تا از عمل های غیرضروری پیشگیری شود.

سروش در پایان با تاکید به اینکه از هر ۱۰ نفر که به پزشک عمومی مراجعه می کنند 1 نفر کمردرد دارد، خاطرنشان کرد: تشخیص و درمان مناسب و به موقع می تواند در جهت کاهش هزینه بیمار و جامعه و همچنین کمک به اقتصاد کشور، موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش بیماران پوکی استخوان برنامه ریزی هایی شده است، اظهار کرد: این برنامه آموزشی بعد از ظهر ها با حضور اساتید روماتولوژی انجام می شود.

این فوق تخصص روماتولوژی با تاکید به اینکه طیف وسیعی از بیماری های روماتولوژی اطفال تا بالغین را تحت پوشش قرار داده ایم، افزود: از بدو تولد تا پایان حیات بیماران مختلف را از نظر تظاهرات مفصلی، استخوانی، عضلانی و اسکلتی مورد بررسی قرار دادیم و چالش های جدید تشخیص و درمان بیماری ها به ویژه انواع کمردرد که در گروه تشخیص های بیماران روماتولوژی هستند در این کنگره بررسی می شوند.

سروش با اشاره به اینکه تقدیر از پیشکسوت روماتولوژی اطفال از دیگر بخش های کنگره است، گفت: کلیپی از زندگی دکتر ناصح به عنوان پیشکسوت روماتولوژی اطفال که این علم جدید را به ایران آورده اند پخش و از او قدردانی می شود.

وی یادآور شد: مسائل حقوقی در حوزه تشخیص و درمان و دارو درمانی بیمار در این کنگره بحث می شود که ایمن موضوع  وسیعی در عرصه روماتولوژی است.

دبیرعلمی یازدهمین کنگره سالیانه روماتولوژی ایران گفت: این کنگره از فردا چهارشنبه 3 آبان در مرکز همایش سازمان اسناد کتابخانه ملی برگزار می شود.

انتهای پیام/

شایع ترین علل کمردرد در سنین مختلف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار