نفت گران شد/ بهای طلا کاهش یافت

کاهش صادرات نفت عراق در پی وقوع درگیری‌ها در اقلیم کردستان به افزایش بهای طلای سیاه منجر شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز، به دنبال کاهش صادرات نفت عراق –دومین تولیدکننده بزرگ اوپک—پس از افزایش تنش‌ها در کردستان عراق و کاهش ذخایر نفتی آمریکا، بهای طلای سیاه امروز (سه شنبه) با افزایش همراه بود.

بر این اساس، بهای نفت خام برنت (شاخص جهانی) تحویل دسامبر با 5 سنت افزایش، به 57 دلار و 42 سنت در هر بشکه رسید. نفت خام برنت روز دوشنبه با 38 سنت کاهش همراه بود. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) تحویل دسامبر با 5 سنت افزایش، 51 دلار و 95 سنت در هر بشکه معامله شد.

به دنبال کاهش حمل و نقل دریایی در عراق، صادرات نفت در این کشور در ماه جاری میلادی با کاهش روزانه بیش از 200 هزار بشکه نفت همراه بوده است. یک اقتصاددان در مؤسسه تحقیقاتی در توکیو اعلام کرد: در حال حاضر وضع کردستان عراق، کاهش تعداد سکوهای حفاری آمریکا و توافق اوپک باعث تقویت بهای نفت شده است.

صادرات نفت خام از خط لوله ای که نفت را از کردستان عراق به بندر سیهان ترکیه منتقل می کند روز گذشته (دوشنبه) با حدود 13 درصد افزایش به روزانه 288 هزار بشکه رسید؛ اما این رقم همچنان از نصف صادرات همیشگی در این منطقه هم کمتر است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، پیشتر از دولت عراق درخواست کرد که درگیری های ایجاد شده در منطقه کردنشین را با مذاکره حل و فصل کنند.

کاهش صادرات نفتی عراق در حالی رخ داده است که کشورهای عضو و غیرعضو اوپک پیشتر موافقت کردند که توافق کاهش روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت را تا مارس 2018 تمدید کنند. کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در ماه سپتامبر بیشترین پایبندی را به توافق اوپک داشتند (120 درصد پایبندی).

همچنین ذخایر نفتی آمریکا هم در هفته گذشته با 2.5 میلیون بشکه کاهش همراه بود. تعداد سکوهای حفاری آمریکا هم با 7 سکو کاهش به 736 سکو رسید. این کمترین رقم از ماه ژوئن محسوب می شود.

افزایش ارزش دلار هم به کاهش بهای طلا منجر شد. بر این اساس، بهای هر اونس طلا با 0.01 درصد کاهش به 1280.43 دلار رسید. بهای طلا روز گذشته نیز به پایین ترین سطح در دو هفته گذشته رسیده بود.


انتهای پیام/

بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار