درخواست نیکی هیلی برای ادامه یافتن تحقیقات درباره حادثه خان شیخون سوریه

«نیکی هیلی» از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست مهلت زمانی تحقیقات درباره «حملات شیمیایی» در سوریه را تمدید کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در جلسه روز گذشته شورای امنیت گفت هم اکنون باید اقدامی درباره «تسلیحات شیمیایی سوریه» انجام داد و به همین منظور خواستار توسعه تحقیقات درباره حملات شیمیایی در این کشور شد. 

در همین حال، پیش بینی می شود روسیه درخواست افزایش تحقیقات از سوریه را در شورای امنیت وتو کند.

آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را آماده کرده است که به موجب آن تحقیقات مشترک سازمان ملل و سازمان ممنوعیت تسلیحات شیمیایی در سوریه برای یک سال دیگر نیز تمدید شود. برخی منابع دیپلماتیک اعلام کردند احتمالا رای گیری در این باره تا روز دوشنبه انجام خواهد شد.

بعید است روسیه به این طرح رای مثبت دهد. مسکو مایل است ابتدا نتایج گزارش درباره استفاده از گاز سارین در حمله به خان شیخون را مشاهده کند و سپس درباره آینده تحقیقات تصمیم گیری کند.

کمیته تحقیقات مشترک درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه به اختصار «جیم» نامیده می شود و کار خود را رسما در سال 2015 آغاز کرد. مهلت قانونی ماموریت این کمیته 18 نوامبر به پایان می رسد و آمریکا از هم اکنون به فکر تمدید یک ساله ماموریت آن است.

فرانسه، انگلیس و آمریکا مدعی هستند دولت سوریه در 30 مارس 2015 به خان شیخون حمله شیمیایی کرد که بر اثر آن 87 کشته شدند؛ اما هنوز مدرک موثقی برای اثبات این ادعا به دست نیامده است.

«میخائیل اولیانف»، رئیس اداره منع گسترش تسلیحات روسیه، هفته گذشته به اعضای سازمان ملل گفته بود مسکو پس از مطالعه گزارش کمیته «جیم» درباره حمله خان شیخون، درباره تمدید ماموریت آن قضاوت خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

درخواست هیلی برای ادامه یافتن تحقیقات درباره حادثه خان شیخون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار