پایگاه اینترنتی آنتی‌وار گزارش داد:

52 درصد آمریکایی‌ها معتقدند دولتشان درباره تسلیحات شیمیایی به آنها دروغ می‌گوید

52 درصد آمریکایی‌ها معتقدند دولتشان آنها را درباره مسائلی همچون استفاده یک دولت خارجی از سلاح‌های شیمیایی فریب می‌دهد.

52 درصد آمریکایی‌ها معتقدند دولتشان درباره تسلیحات شیمیایی به آنها دروغ می‌گویدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی آنتی‌وار، یک نظرسنجی از کاربران بزرگسال اینترنتی آمریکا که از نظر آماری اهمیت ویژه ای دارد، نشان می دهد، پنجاه و دو و چهار دهم درصد از آنها معتقدند دولت آمریکا آنها را درباره «استفاده یک دولت خارجی از سلاح های شیمیایی به منظور توجیه اقدامات نظامی آمریکا» فریب خواهد داد. 45.7 درصد از آنها پاسخ دادند، به نظر آنها دولت آمریکا آنها را فریب نخواهد داد.

سوال: آیا معتقدید دولت آمریکا، آمریکایی ها را درباره استفاده دولت های خارجی از سلاح های شیمیایی به منظور توجیه اقدام نظامی آمریکا، فریب خواهد داد؟

این نظرسنجی از پنجم تا بیست و دوم ژوئیه و پس از گزارش تحقیقاتی خیره کننده سیمور هرش انجام شد-که روایت رسمی که فرمان دونالد ترامپ را برای پرتاب پنجاه و نه موشک تام هاوک به پایگاه نیروی هوایی شعیرات سوریه در ششم آوریل توجیه می کرد، بی اعتبار کرد.

در روایت رسانه های مهم آمریکا ادعا شد دولت سوریه تحت کنترل بشار اسد در چهارم آوریل، شهر خان شیخون را با عامل مرگبار اعصاب سارین هدف قرار داد. ترامپ ادعا کرد، اسد جان مردان، زنان و کودکان بی دفاع را گرفته است. آمریکا شعیرات را با موشک های تام هاوک هدف قرار داد زیرا این پایگاه جایی است که سلاح های شیمیایی در آنجا آماده و بر روی جنگنده های سوری سوار می شوند. به گفته رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا «احساس می کنیم همین حمله به تنهایی متناسب بوده است زیرا تاسیساتی را هدف قرار داده ایم که حمله شیمیایی اخیر از آنجا انجام گرفت.»

رسانه های مهم آمریکایی بدون هیچ انتقادی از این توجیه های دولت به عنوان یک حقیقت، حمایت کردند و به این ترتیب مردم آمریکا نیز از این اقدام تلافی جویانه به شکل گسترده ای حمایت کردند. یک نظرسنجی شبکه سی بی اس آمریکا ادعا کرد «پنجاه و هفت درصد آمریکایی ها حمله نظامی ترامپ به سوریه را تایید کردند.»

در اکثر این روایت های رسانه ای از دیدگاه‌های کارشناسان مخالف استفاده نشده بود. تنها انتقاد شدید از روایت رسمی درباره حمله موشکی آمریکا به سوریه را سیمور هرش، روزنامه نگار با تجربه در بیست و پنجم ژوئن منتشر کرد.

هرش نوشت، براساس منابع داخل جامعه اطلاعاتی، سیا (سازمان اطلاعات مرکزی) و آژانس اطلاعات دفاعی «هیچ مدرکی در اختیار نداشتند که نشان دهد سوریه گاز سارین دارد یا این که از آن استفاده کرده است.» وی خاطر نشان کرد چنین حمله ای هیچ نتیجه ای در پی نداشته است زیرا پس از ماه مارس، دولت ترامپ هدف خود را مبنی بر تحت فشار قرار دادن اسد برای کناره گیری از قدرت، نادیده گرفت. روسها که مشتاق هستند با آمریکا برای شکست دادن داعش همکاری کنند، از قبل به آمریکا درباره حملات برنامه ریزی شده برای حمله به مواضعی که مشکوک هستند که شورشیان در خان شیخون پناه گرفته اند، به عنوان بخشی از برنامه جامع تنش زایی هشدار داده بود. 

چند روز پس از انتشار این گزارش هرش، سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی سازمان ملل ادعا کرد که گاز سارین در خان شیخون وجود داشت. با وجود این، این سازمان هرگز مشخص نکرد کدام یک از طرف های درگیر مسئول استفاده از این گاز بوده اند یا انگیزه های آنها چه بوده است. روسیه اعلام کرد این تحلیل سازمان اوپی سی دبلیو کاملا ناقص بوده است. گفتنی است آمریکا نمی خواهد به بازرسان بین المللی اجازه دهد از پایگاه شعیرات بازرسی کنند و بازرسان بین المللی به خان شیخون هم نرفته اند.

بسیاری از کسانی که آرزو دارند در پشت پرده بمانند، تمایل دارند چهره روسیه و دولت سوریه تخریب شود و در نهایت آمریکا به ایران حمله نظامی داشته شود و و به هیچ وجهه خواهان مشخص شدن حقایق درباره آن چیزی که در خان شیخون رخ داده است، نیستند. در آمریکا آن احزابی که این موضع را دارند، عبارتند از: نومحافظه‌کاران تندرو، لابی اسرائیل و تعداد زیادی از افرادی هستند که در احزاب دموکرات و جمهوری خواه نیز نفوذ دارند.

با وجود این نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می دهد بیش از نیمی از آمریکایی ها درباره ادعاها در خصوص استفاده کشورهای خارجی از سلاح های شیمیایی بدبین هستند.

در سال 2003، صد روز پس از حمله دولت جرج بوش به عراق با این ادعا که این کشور تاسیساتی برای ساخت سلاح های کشتار جمعی داشته است، همچنان هشتاد و شش درصد از آمریکایی ها به این ادعا باور داشتند. صد روز پس از ادعای دولت ترامپ درباره استفاده دولت اسد از گاز سارین، اکثر آمریکایی ها معتقد بودند دولت کاملا می تواند آنها را درباره چنین موضوعات مهمی فریب دهد.

انتهای پیام/

 

آمریکا مردم خود را فریب می‌دهد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار