باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

پایان وابستگی گازی ایران به ترکمنستان با افروختن مشعل گازی در منطقه هزار جریب نکا

روستاییان منطقه هزارجریب شرق مازندران پس از ۴۰ سال از سوخت های فسیلی خداحافظی کردند و از نعمت گاز بهره مند شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، سال‌ها بود که گاز بخشی از استان‌های شمالی گلستان و مازندران از طریق واردات گاز  از ترکمنستان تأمین می‌شد.

شب سال نو میلادی ترکمنستان شیر گاز صادراتی خود به ایران را بست تا کشور را در سردترین روز‌های سال (۴ آذر ۹۵) تحت فشار قرار دهد و از این طریق از ایران رقم بالاتری مطالبه کند. اما نقشه عشق آباد بی نتیجه ماند و با همراهی مردم و مسئولان، گاز هیچ خانه‌ای قطع نشد.

اگرچه شرایط سخت بود و تأمین گاز مازندران دغدغه مسئولان، امسال پیش از آن که سرما به استان‌های شمالی کشور سر بزند، گاز میدان پارس جنوبی از مسیر خط لوله دامغان - نکا به مازندران رفت تا از بابت تأمین گاز این استان‌ها دیگر جای نگرانی نباشد.

این هفته مشعل گاز حتی در مناطق کوهستانی مازندران با بهره برداری از خط گازرسانی به شهر کیاسر روشن شد و زمستان امسال به واسطه این سوخت پاک خانه‌ها گرم و نیروگاه‌ها و صنایع مازندران برقرار خواهند بود.

البته شرکت ملی گاز برای آنکه بتواند منافع کشور را حفظ کند و به ناز عشق آباد و نقشه قطع گاز آن هم در سرد‌ترین شب‌های سال تن ندهد، فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داد.

از پالایش خطرناک‌ترین و کشنده‌ترین گاز جهان و تزریق آن به خطوط انتقال گرفته تا ساخت یک خط انتقال جدید از دامغان به نکا.

پایان وابستگی گازی ایران به ترکمنستان با افروختن مشعل گازی در منطقه هزار جریب نکا

انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری- نکا پیام‌آور پایداری گاز

مرداد ماه امسال خط لوله دامغان – کیاسر – ساری - نکا با ارزش ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از سوی پیمانکاران و مشاوران داخلی به ثمر نشست.

این خط لوله به طول ۱۷۰ کیلومتر با قطر ۴۲ اینچ قرار است که روزانه ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب گاز را به شهر‌های شمالی کشور برساند.

هدف از اجرای این طرح تقویت، پایدارسازی و انعطاف پذیری سیستم انتقال گاز شمال کشور و مدیریت گاز مورد نیاز بخش‌های مختلف مازندران و استان‌های همجوار بود.

بواسطه این خط لوله وابستگی کشور به واردات گاز ترکمنستان کاملاً از بین رفت و رابطه ما با کشور همسایه فقط به یک رابطه تجاری تبدیل شد.

از این رو خط انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری- نکا پیام آور پایداری گاز و افزایش تاب آوری شبکه گاز استان‌های شمالی کشور و مدیریت تأمین گاز است.

مسیر این خط انتقال گاز از حوالی قوشه دامغان به‌صورت انشعاب از کیلومتر ۲۵۰ خط انتقال گاز ۴۸ اینچ دوم شمال- شمال شرق آغاز و از شهر‌های کیاسر، ساری و نکا، عبور می‌کند.

خط لوله گاز دامغان به نکا یک خط انتقال راهبردی بوده که با بهره برداری از آن می‌توان استمرار و پایداری گاز مازندران در همه فصول سال به ویژه در زمستان را که مردم مازندران نگرانی افت فشار گاز دارند، برطرف کرد.

پایان وابستگی گازی ایران به ترکمنستان با افروختن مشعل گازی در منطقه هزار جریب نکا

خداحافظی روستاییان منطقه هزار جریب با بخاری‌های هیزمی

آغاز سرمای پاییزی است؛ دود از دودکش خانه‌های روستایی به هوا بر می‌خیزند و در آسمان سربی رنگ محو می‌شوند و از درختان جنگل هزاران ساله، خاطره‌ای جز خاکستر بر جای نمی‌ماند، خاکستری که ققنوسی از آن پر نمی‌گشاید.

شاید برای قرن‌های متمادی، مردم مجاور جنگل‌ها از چوب درختان برای تهیه آتش و گرما بهره می‌بردند، اما اکنون، سوزاندن درختان در روزگاری که می‌توان از منابعی دیگر روشنی و گرما گرفت، تباه ساختن نعمت‌ها است.

با درنظرگرفتن این امر که ایران دارای رتبه اول ذخایر گازی جهان است؛ گاز می‌تواند منبع سوختی ارزان قیمت و با صرفه به نسبت بهای سوزاندن جنگل هزاران ساله باشد، سوختی که علاوه بر پایداری جنگل ها، آسایش مردمان روستایی را نیز به دنبال خواهد داشت.

با وجود این، گازرسانی در بسیاری از روستا‌های شمالی کشور همچون روستا‌های نکا بسیار دیرهنگام آغاز شد.

یکی از زنان روستایی هزار جریب نکا در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، می‌گوید: تهیه سوخت با هیزم و تمام شدن هیزم‌ها معضلی بود که ما در فصل سرد سال با آن مواجه بودیم و با گاز رسانی امروز طعم زندگی راحت در روستا را حس می‌کنیم.

پایان وابستگی گازی ایران به ترکمنستان با افروختن مشعل گازی در منطقه هزار جریب نکا

یکی از مردان روستای هزار جریب نکادر گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، می‌گوید: بیشتر جوانان در فصل سرد سال به دلیل سرمای هوا و نبود سوخت به شهر می‌رفتند .

او می‌گوید: برای تهیه چوب‌های بدون استفاده در جنگل بسیار زحمت می‌کشیدیم و همیشه نگران تهیه هیزم بودیم.

پایان وابستگی گازی ایران به ترکمنستان با افروختن مشعل گازی در منطقه هزار جریب نکا

پایان انتظار ۴۰ ساله مردم منطقه هزارجریب نکا با بهره ‎برداری از طرح گازرسانی

گازرسانی ۶ روستای منطقه هزارجریب نکا با بر افروخته شدن مشعل گاز در روستای خرم چماز نکا بهره ‎برداری شد تا این بار مردم منطقه بعد از ۴۰ سال گرمای مطبوع گاز طبیعی بهره‌مند شوند.

پایان وابستگی گازی ایران به ترکمنستان با افروختن مشعل گازی در منطقه هزار جریب نکا

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، علی محمد شاعری نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی از بهره برداری و گازرسانی به ۶ روستای منطقه هزارجریب نکا خبر داد و گفت: بعد از چهار دهه انتظار و پیگیری‌ها و یک سال تلاش جهادی، مردم منطقه هزارجریب شرق مازندران، امروز با حضور مسئولان ارشد استانی و ملی از نعمت گاز برخوردار شدند.

وی افزود: خط انتقال گاز به این منطقه از خروجی ایستگاه حسین آباد به هزار جریب به طول ۱۰ هزار و ۴۰۰ متر تا رستمکلا با حجم ۲۰ اینچ و دو طرح در دو مرحله تا یعقوب محله به ترتیب ۱۹ و ۱۷ کیلومتر به حجم ۱۶ اینج انجام شده است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرحله سوم این خط انتقال با حجم ۱۶ اینچ از یعقوب محله به طول چهار هزار و ۲۰۰ مترمربع به اتمام رسیده است، افزود: با بهره‌برداری از خط انتقال گاز به این منطقه روستا‌های کنت بهشهر، یعقوب محله، درویش خلک، دوآب، بندبنی و خرم چماز نکا از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

شاعری گفت: برای گازرسانی به روستا‌های هزارجریب و اجرای خط اصلی انتقال گاز به این روستاها، تاکنون حدود ۴۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا چند ماه آینده ۱۱ روستای دیگر از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

پایان وابستگی گازی ایران به ترکمنستان با افروختن مشعل گازی در منطقه هزار جریب نکا

ثبات فشار گاز زمستان امسال در مازندران

مصرف گاز  ایرانی  در  فصل زمستان روزانه  به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب افزایش می یابد ، اما مازندران و گیلان زمستان امسال مشکل قطع و افت فشار گاز  نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، محمود آستانه مشاور وزیر نفت این هفته در حاشیه بازدید طرح های در دست اقدام گاز در غرب مازندران با اشاره به اینکه محل ایستگاه ما در مرزن آباد تا ۲۲ بهمن امسال به آمادگی نهایی می‌رسد، گفت: اعتبار طرح ایستگاه مادر مرزن آیاد از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود که وزارت نفت به ازای هر مترمکعب گاز در مقصد مبلغی را به بخش خصوصی پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه مصرف گاز فصل زمستان در روز به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد، افزود: مازندران و گیلان در زمستان امسال مشکلی قطع و افت فشار گاز ندارند.

مشاور وزیر نفت با اشاره به اینکه بازدید از طرح شبکه گذاری منطقه کجور در شهر پول و ایستگاه دختر جایی که گاز باید در آنجا تخلیه شود در دستور کار قرار دارد، گفت: نشست با مسئولان گاز این مناطق در بحث تامین سوخت مورد نیاز برای زمستان نیز در دستور کار قرار دارد.

آستانه با بیان اینکه ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای دو شهر غرب مازندران در نظر گرفته است، افزود: تمام شهر‌ها و حدود ۸۰ درصد روستا‌های ایران از گاز بهره‌مند شدند.

پایان وابستگی گازی ایران به ترکمنستان با افروختن مشعل گازی در منطقه هزار جریب نکا

زمستانی بدون دغدغه تامین سوخت در همه روستا‌های مازندران تا پایان سال ۹۷

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ابراهیم زاده مدیرعامل شرکت گاز مازندران با اشاره به طرح نخست انتقال گاز عسلویه به دامغان از سال ۸۶ گفت: تامین هزینه‌های انتقال گاز عسلویه به دامغان و کیاسر، ساری سال ۹۳ در شورای اقتصاد تصویب شد و این طرح بعد از ۳ سال با صرف ۸۲۰ میلیارد تومان هزینه به اتمام رسید.

وی افزود: برای گازرسانی به این مناطق فقط از مناطق جنگلی ۱۷۰ کیلومتر لوله گذاری انجام شد.

مدیر عامل شرکت گاز مازندران گفت: تا پایان سال ۹۷ همه روستا‌های مازندران از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

پایان وابستگی گازی ایران به ترکمنستان با افروختن مشعل گازی در منطقه هزار جریب نکا

با گازرسانی به روستا‌های جنگلی و تغییر سوخت مصرفی مردم به گاز، دسترسی پذیری آسان آن و افزایش آسایش می‌تواند درنهایت موجب کاهش تقاضای هیزم درختان جنگلی و برطرف شدن یکی از علل تهدید جنگل‌ها باشد.

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.