احمدی:

علمِ بدون پژوهش و مقاله، علم نیست/ نظام آموزشی کشور پُراشتباه است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: بسیاری مقالات پژوهشی را غیر مفید می‌دانند اما معتقدم علم بدون پژوهش و مقاله، علم نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری در نخستین گردهمایی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم که در وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است با اشاره به اینکه ما ایرانیان علم را به عنوان یک فریضه اسلامی می دانیم که باید در آن مشارکت داشته باشیم، اظهار کرد: این مبنای فکری اسلامی ما و مبنای پایداری و آگاهی بالای ما ایرانی‌ها است نگاه‌های مختلفی به حوزه علم وجود دارد ترویج علم با نگاه نوین به عنوان جزء اصلی از نظام‌های نوآوری تلقی می‌شود.

 معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، خاطر نشان کرد: نوع نگرش ما به علم و اینکه چه علمی را می‌خواهیم ترویج کنیم تاثیر گذار است. اگر با این نگرش که علم جزئی از زندگی مردم است پیشروی کنیم،  این تشنگی در بین مردم ایجاد می‌شود که آنها باید راه سیراب شدن و رسیدن  به علم را پیدا کند.

نظام آموزشی کشور پر از اشتباه است

 وی با یادآور شدن این موضوع که در پازل نظام نوآوری چرخه‌ای که به زندگی مردم رونق می‌بخشد فناوری و آموزش است، گفت: به اعتقاد من ابزار آموزشی که ما استفاده می‌کنیم چندان هم جدید نیستند و نظام امروزی کشور ما بسیار اشتباه است زیرا تنها متکلّم وحده بودن معلم عاملی جدی برای تخریب علم است.

 احمدی ادامه داد: هر چقدر فاصله طبقاتی علمی کمتر باشد تعا‌دلش بهتر می‌شود و ترویج می‌یابد اگر علم به جامعه وارد نشود، عالمان و علمشان محصور می‌شوند.

روش تدریس در کلاس‌های کشورمان ایراد دارد

 معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم،تحقیقات و فناوری با اشاره به این موضوع که حصار درست کردن در کلاس‌ها کاری اشتباه است، اظهار کرد: در حال حاضر روش تدریس ما مشکل دارد نوع آموزش باید تغییر کند زیرا امروزه حصار درست کردن در کلاس‌های درس به هیچ عنوان مطرح نیست اگر نظام علمی را مطرح می‌کنیم باید متوجه شویم در چه جاهایی نوآوری وجود ندارد اگر هدف این است که حضور افراد با میل باشد باید پیوند هم ایجاد شود، نظام ترویج علم نظام پیوند است.

 وی تصریح کرد: بسیاری از مردم می‌گویند مقالات پژوهشی مفید نیستند و به تعداد زیاد این مقالات خرده می‌گیرند، اما من می‌گویم که علمی که بدون پژوهش و مقاله باشد اصلا علم نیست، به دنبال ترویج علم هستیم که از طریق آن چیزی گفته باشیم.

 احمدی یادآور شد: در نقشه جامع علمی کشور یکی از موضوعات مورد توجه، تبدیل علم به گفتمان اصلی جامعه است. علم باید با ابزارهای جدید که همه ارکان جامعه از آن استفاده کنند به ریشه‌های عمیق جامعه وارد شود تا بتواند وضع موجود را از بین ببرد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار