صفاری‌نیا خبر داد:

مسابقه نور 231 دانش‌آموز توانمند را معرفی می‌کند

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص) بیان کرد: مسابقه دانش‌آموزی نور در نظر دارد 231 دانش‌آموز توانمند را معرفی کند.

به گزارش حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مهدی صفاری‌نیا دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص)، در نشست خبری مسابقه دانش‌آموزی نور «گرامیداشت پروفسور جکی یینگ» برگزار شد، بابیان اینکه مسابقه دانش‌آموزی نور به‌عنوان یکی از رویدادهای جایزه مصطفی (ص) در حوزه دانش‌آموزی به شمار می‌رود، هدف از برگزاری این مسابقه را ایجاد زمینه رشد استعدادهای درخشان و ترسیم افق‌های جدید در اذهان جامعه دانش‌آموزی و مشارکت مراکز آموزشی عنوان کرد.

وی بیان کرد: مسابقه دانش‌آموزی نور هرسال به نام و گرامیداشت یکی از دانشمندان برجسته جهان اسلام برگزار می‌شود، این رویداد در دوره نخست خود گرامیداشت «ابن هیثم»، به مناسبت یک هزارمین سال انتشار کتاب «المناظر» ابن‌هیثم، بزرگ‌ترین ریاضی‌دان و فیزیک‌دان جهان اسلام و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان برگزار شد.

صفاری نیا با اشاره به نخستین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور که گرامیداشت ابن هیثم بود، گفت: در دور اول این مسابقه در حوزه اپتیک و فوتونیک (موضوع تخصصی نور) مشارکتی بالغ‌بر ۱۰ هزار دانش‌آموز در سراسر کشور را رقم زد که منجر به تقدیر از صاحبان ۲۰۰ اثر برگزیده شد. نحوه شرکت در این دور از مسابقه ساخت فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای از آزمایش‌های علمی دانش‌آموزان در حوزه فیزیک نور بود.

وی بیان کرد: مسابقه دانش‌آموزی نور در سال دوم برگزاری خود، گرامیداشت پروفسور جکی یینگ که برگزیده نخستین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) در سال ۲۰۱۵ بود نام گرفت.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص) درباره پروفسور جکی یینگ توضیح داد: پروفسور یینگ در سال ۱۹۶۶ در تایپه متولد شد و در سنگاپور و نیویورک بزرگ شده است. او در سال ۱۹۹۲ عضو هیئت‌علمی دانشگاه MIT شد و به‌عنوان استاد مهندسی شیمی تا سال ۲۰۰۵ مشغول به کار بود. همچنین از سال ۲۰۰۳ رئیس و مؤسس موسسهٔ مهندسی زیستی و نانوتکنولوژی (IBM) در کشور سنگاپور بوده است.

وی طرح‌ریزی این مسابقه را ساخت فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای از انجام آزمایش‌های علمیِ گروه‌های دانش‌آموزی عنوان کرد و افزود: برعکس دوره گذشته که موضوع تخصصی بود، در این دوره از مسابقه، آزمایش‌ها می‌توانست در تمامی حوزه‌های علمی همچون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، نجوم و یا ترکیبی از علوم مختلف باشد.

به گفته صفاری‌نیا، علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه با مراجعه به صفحه مسابقه دانش‌آموزی نور در پایگاه اینترنتی جایزه مصطفی (ص) ضمن مطالعه راهنمای علمی، قوانین و مقررات و شرایط ارسال، در این رویداد ثبت‌نام کرده و فیلم‌های خود را بارگذاری کردند.

شرکت 2194 گروه دانش‌آموزی در مسابقه نور

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص) شرکت‌کنندگان دومین دوره مسابقه نور را 5109 نفر دانش‌آموز در قالب 2194 گروه دو یا سه نفره عنوان کرد که در نهایت 1994 فیلم به دبیرخانه مسابقه ارسال‌شده است.

وی با اشاره به شاخص‌های داوری مسابقه دانش‌آموزی نور توضیح داد:‌ جذابیت نمایشی برای همگان، مهم‌ترین شاخص ارزیابی آثار در بخش داوری مسابقه است. خلاقیت، دقت علمی بیان موضوع، کیفیت اجرای آزمایش یا ساخت ابزار، تاثیرگذاری بر مخاطب و ارزش آموزشی اثر، میزان تلاش و همکاری گروهی در ساخت اثر، قابلیت آموزش مفاهیم، ملاک ارزیابی آزمایش‌ها بوده و همچنین کیفیت ساخت فیلم و قابلیت نمایشی بودن فیلم در برنامه تلویزیونی هم حائز اهمیت است.

به گفته رئیس پارک فناوری پردیس معاونت علمی، ۲۳۱ دانش آموز در قالب ۱۰۵ گروه دانش آموزی در این مسابقه منتخب شده‌اند که دو گروه از آن‌ها از کشور پاکستان و افغانستان هستند.

وی بیان کرد: منتخبین این مسابقه از ۲۴ استان شامل تهران، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، سمنان، کرمان، فارس، آذربایجان شرقی، گلستان، مرکزی، کردستان، البرز، خراسان رضوی، خوزستان، قم، همدان، مازندران، یزد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد است.

صفاری‌نیا بین المللی شدن و فراهم کردن عرصه رقابت برای دانش‌آموزان سایر کشورهای اسلامی را از ویژگی‌های مسابقه دانش‌آموزی نور دانست و افزود: در این دوره، جایزه با حضور دانش‌آموزان افغانستانی و پاکستانی همراه بوده است.

وی از ساخت برنامه تلویزیونی‌ای در راستای مسابقه دانش‌آموزی نور، گرامیداشت پروفسور جکی یینگ، خبر داد و گفت: برنامه‌ای تلویزیونی برای نمایش آثار و رقابت دانش‌آموزان را از رسانه ملی فراهم‌شده است. این برنامه تلویزیونی در مراحل پیش‌تولید قرار دارد و با حضور شرکت‌کنندگان مسابقه به‌زودی به روی آنتن شبکه دو خواهد رفت.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص) با اشاره به تجلیل از برندگان مسابقه دانش‌آموزی نور بیان کرد:‌ برندگان مسابقه دانش‌آموزی نور در مراسم اختتامیه در ۱۰ شهریورماه مصادف با عید سعید قربان در محل تالار اندیشه حوزه هنری تهران تقدیر می‌شوند.

صفاری نیا ادامه داد: امسال فراخوان بین‌المللی برای شرکت مدارس خارج از کشور وجود نداشت و اطلاع‌رسانی محدود بود، اما در مسابقه نور دوره سوم،‌ فراخوان فعال برای کشورهای اسلامی خواهیم داشت.

مدارس و پژوهش سراها نیز در دور سوم مسابقه نور حضور خواهند داشت

حاضم فری‌پور دبیر مسابقه دانش‌آموزی نور، درباره سومین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور توضیح داد: سومین دوره این مسابقه سال تحصیلی آینده با گرامیداشت الجزری برگزار می‌شود. این مسابقه در دو بخش دانش‌آموزی و پژوهشسراها در حوزه رباتیک برگزار خواهد شد. الجزری از موثرترین دانشمندان در علم رباتیک است و بدون شک بنیان‌گذار مکانیزم‌های مکانیکی در جهان بوده است.
وی افزود: در دور اول مسابقه دانش‌آموزی نور که یادبودی از ابن هیثم بود،‌ 3900 دانش‌آموز با 1600 فیلم شرکت کردند. این درحالی است که در دور دوم 5100 دانش‌آموز با حدود دو هزار فیلم مشارکت داشتند.

دبیر مسابقه دانش‌آموزی نور گفت:‌ وجه امتیاز مسابقه نور با سایر مسابقات دانش‌آموزی دیگر را این نکته عنوان کرد که فضای این مسابقه نخبگانی نیست و همه آحاد جامعه را هدف قرار داده است. آنچه که از دانش‌آموزان خواسته می‌شود اصل تلاش علمی مفید و واقعی و خودجوش به‌منظور ترویج علم است.

وی بیان کرد: فعالیت ما گسترش سطح فعالیت‌ها در حوزه دانش‌آموزی است تا بتوان به افراد بیشتری شانس برجسته شدن در آینده را ارائه بدهیم که مقدمات این کار با انگیزه سازی ایجاد می‌شود.

فری پور با اشاره به بخش داوری مسابقه گفت:‌ داوران ما شامل نماینده انجمن ترویج علم،‌ نماینده مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، برنده جایزه سال ترویج علم،‌ نماینده انجمن فیزیک ایران و سه معلم برجسته و نمونه به لحاظ روش تدریس هستند.
وی در خصوص گستره شرکت‌کنندگان گفت:‌ از ۲۴ استان برنده داشتیم و میزان نفوذ ما بی‌سابقه بوده است چراکه حتی روستاهای محروم کشور هم موردحمایت ما قرار گرفتند. پس معیار انتخاب داوران نه کیفیت فیلم‌برداری و نه اولویت شهرهای بزرگ بوده است.

براساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است.

از اعضای بین‌المللی شورای سیاست‌گذاری می‌توان به بانک توسعه اسلامی، آکادمی علوم جهان اسلام، دانشگاه کراچی و دانشگاه مالایا اشاره کرد و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزرای علوم و تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، امورخارجه، روسای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، فرهنگستان علوم، فرهنگستان علوم پزشکی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، جامعه المصطفی العالمیه نهادهای عالی‌رتبه و مؤسسات علمی ایرانی عضو شورا هستند.

مراسم اختتامیه دومین دوره «مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پرفسور جکی پینگ» با حضور مسئولین و متخصصین علمی جمعه 10 شهریورماه 96 از ساعت 17 تا 19 در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

هفته دولت 1396 با شعار "تدبیر و امید برای تولید و اشتغال" از 2 الی 9 شهریورماه برپاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار