پوستر هشتادمین سالگرد تأسیس کتابخانه ملی رونمایی شد/ اعلام برنامه‌های آتی این مرکز

آیین رونمایی از پوستر و تشریح برنامه‌های ویژه هشتادمین سالگرد تاسیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور معاون کتابخانه ملی برگزار شد.

پوستر هشتادمین سالگرد تأسیس کتابخانه ملی رونمایی شد/ اعلام برنامه‌های آتی این کتابخانهبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین رونمایی از نشان و پوستر و تشریح برنامه‌های ویژه هشتادمین سالگرد تاسیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور پاسدار شیرازی مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه ملی و امیرخانی معاون کتابخانه ملی برگزار شد.

در آغاز این مراسم، امیرخانی معاون کتابخانه ملی درباره محسن جعفری مذهب مورخ برجسته کشورمان گفت: محسن جعفری مذهب، بیش از 20 سال همکار ما در کتابخانه ملی بود. یک مورخ برجسته و بسیار با معلومات که زود از میان ما پرکشید. از سال 75 که کلنگ ساختمان فعلی کتابخانه ملی زده شد به دفعات به این مکان آمده بودیم. فکر نمی‌کردیم ساخت این کتابخانه در مدت هشت سال تمام شود. در مقایسه با پروژه‌هایی که در کشور داشتیم، پیشرفت زیادی داشتیم. ساخته شدن بنایی به این باشکوهی جای امیدواری دارد.

وی افزود: ما در کشور معمولا سابقه‌ها را نگه نمی‌داریم. موسسات را با یکدیگر ادغام می‌کنیم و خیلی وقت‌ها دچار مشکل هویت می‌شویم. موسسات انتشارات و نهادهای فرهنگی عمر کوتاهی دارند. بسیاری از کسانی که در تهران و شهرستان‌ها فعالیت داشتند نامی از انتشاراتی آنها نیست. شاید کتابخانه ملی به اعتبار ملی بودنش این بخت را داشت که نامش تغییر نکند.

معاون کتابخانه ملی با اشاره به افتتاح کتابخانه ملی در سال 1316 اظهار کرد: کتابخانه ملی واقعا در ذهن موسسان این کتابخانه نبود بلکه می‌خواستتد کتابخانه مرکزی در تهران افتتاح کنند. شاید در ذهن پدیدآورندگان آن قانون واسپاری نبوده است. وقت یک سنگ بنایی گذاشته می‌شودبه مرور تکمیل می‌شود. این ماندگاری حوزه کتابخانه شاید در کمتر جایی قابل مشاهده باشد. اگر یک برگ به آرشیو ملی اضافه شده است این کتاب هیچ وقت از بین نخواهد رفت. این خاصیت نامیرایی کتابخانه ملی است که بر سایر فعالیت‌های ما سایه افکنده است.

امیرخانی ادامه داد: زحمات بنیانگذار کتابخانه ملی ماندگار شده است. در اینجا افرادی بودند که نامشان می‌درخشد. مرحوم ایرج افشار که کمتر از یک سال رئیس کتابخانه ملی بودند سنگ بنای ایران‌شناسی را در این مرکز گذاشتند. این مرکز با 70 هزار جلد کتاب یک بخش بسیار مهم در کشور ماست. امروز کتابخانه ملی، نهاد بالنده‌ای است. اساسنامه آن در سال 69 تصویب شد. این اساسنامه به گونه‌ای تصویب شده است که تا امروز احساس می‌شود، به تغییری نیاز ندارد. کتابخانه ملی جزو ده کتابخانه برتر دنیا از نظر بناست. بسیاری از مقامات کشورهای دیگر علاقه دارند از کتابخانه ملی بازدید کنند. جایگاهی که امروز این کتابخانه دارد، در 10 تا 30 سال پیش نداشت.

در این مراسم پاسدار شیرازی مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و بین‌الملل کتابخانه ملی درباره برنامه‌های هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی بیان کرد: از دیروز فعالیت روز جهانی کودک در تالار تخصصی کودک آغاز شده است. هفته آتی پاسداشتی برای اهداکنندگان کتاب به کتابخانه ملی برگزار می‌کنیم. همچنین از آثار دکتر فاضلی رونمایی می‌شود. فهرست نویسی این آثار انجام شده است. به مناسبت روز جهانی میراث سمعی و بصری در تاریخ 5 آبان ماه برنامه مفصلی خواهیم داشت. در آذر ماه یادمان اهداگران کتاب به کتابخانه ملی برگزار می‌شود. دی ماه را با بزرگداشت «محدث ارموی» آغاز می‌کنیم. در بهمن ماه نشست‌های تخصصی چهار دهه دستاورد انقلاب اسلامی را خواهیم داشت. این نشست‌ها تا بهمن ماه سال بعد ادامه دارد.

وی افزود: از 5 تا 9 اسفند ماه سال جاری اختتاميه هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی را برگزار می‌کنیم. رونمایی از تاریخچه کتابخانه ملی، مرقعات و مهرهای کتابخانه ملی در اسفند ماه خواهد بود. همچنین از تاریخ شفاهی کتابخانه ملی رونمایی می‌شود.

 در پایان این مراسم از نشان و پوستر هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی رونمایی شد.

 

انتهای پیام/

آیین رونمایی از پوستر هشتادمین سالگرد کتابخانه ملی برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار