مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان:

پژوهش و پرسشگری در میان دانش آموزان و معلمان نهادینه شود

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان بیان کرد: باید لذت یادگیری، تحقیق، پژوهش و پرسشگری در بین دانش آموزان و معلمان نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ خدانظر دریکوند، مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان گفت: کار تعلیم و تربیت در فضایی فرهنگی امکان‌پذیر است و به هیچ وجه نمی‌توان با اجبار و زور در این عرصه توفیقی حاصل کرد.

وی اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را نقشه راه دستگاه تعلیم و تربیت عنوان کرد و ادامه داد: در این سند به ویژگی‌های انسان رشد یافته در مدارس و کلاس‌های درس اشاره شده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان تأکید کرد: برای دستیابی به هدف غایی تعلیم و تربیت و پرورش انسان هدف، هم محتوای تعلیم و تربیت و هم روش‌های تربیتی در نظر گرفته شده است.

وی بر نهادینه شدن فرهنگ پرسشگری، تحقیق، پژوهش و گفتمان سازی در مدارس تأکید کرد و افزود: شاید دانش لازم در مربیان وجود داشته باشد، اما باید تلاش شود تا این دانش به بینش و بینش هم به کردارو رفتار مطلوب تبدیل شود.

دریکوند به اقدام پژوهی در مدارس نیز اشاره کرد و گفت: معلم در مسیر معلمی خود قطعاً به مشکلات یا مسائلی برخورد می‌کند که نیاز است برای رفع آن چاره‌جویی کند.

وی طرح مسئله و مشکل را اولین اقدام معلم در رفع مشکل عنوان کرد و گفت: معلم در اقدام پژوهی تلاش می‌کند تا با طرح مسئله و به کارگیری روش‌های مناسب به هدف مورد نظر خود دست پیدا کند و بهترین اقدام را برای برطرف کردن مشکل شناسایی و به کارگیرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان فراخوان ملی پرسش مهر ریاست جمهوری را از جمله ابتکارات مطلوبی برشمرد که در سوق دادن دانش آموزان به پرسشگری، گفتگو، تعامل و تحقیق مؤثر است و افزود: باید تلاش کنیم تا لذت یادگیری، تحقیق و پژوهش را برای دانش آموزان و فرهنگیان نهادینه کنیم و این مهم با برگزاری جشنواره‌ها، نشست‌ها و مجامع علمی، پژوهش و مطالعات امکان‌پذیر می‌شود.

وی بر حمایت قاطع آموزش‌وپرورش از فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های پژوهشی تأکید کرد و گفت: گرچه آموزش‌وپرورش با تنگناها و محدودیت‌های اعتباری مواجه است، لکن در خصوص طرح‌ها و برنامه‌های پژوهشی از تمام ظرفیت استفاده می‌کند تا با قوت اجرایی و عملیاتی شوند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان با اشاره به تجربه کشورهای توسعه‌یافته افزود: توسعه و پیشرفت در جامعه رخ نخواهد داد، مگر اینکه عزم و اراده در آحاد مردم ایجاد شود و همه وظیفه و مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند.

وی در ادامه گفت: اگر تحقیق، پژوهش و پرسشگری در مدارس نهادینه شود، با نسلی روبرو خواهیم شد که خوب می‌بینند، خوب می‌شنوند، اهل منطق و گفتگو هستند و به تحقیق و پژوهش علاقه‌مندند.

دریکوند در پایان تأکید کرد: باید دیدن، شنیدن، نوشتن و گفتن را در دانش آموزان تقویت کنیم و به آن‌ها مهارت‌های زندگی را بیاموزیم.

انتهای پیام/د

لزوم نهادینه شدن پژوهش و پرسشگری در میان دانش آموزان و معلمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار