در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سلمان نژاد: سند جامع سالمندان تدوین شده است/فدایی وطن: این سند باید ضمانت اجرا داشته باشد

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری از تدوین سند سالمندان خبر داد.

سلمان نژاد: سند جامع سالمندان تدوین شده است/فدایی وطن: این سند باید ضمانت اجرایی داشته باشدبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن سلمان نژاد رئیس دبیر خانه شورای ملی سالمندان دربرنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه تعداد سالمندان بیش از ۷ میلیون نفر هستند؛ اظهار داشت: سن تقریبی سالمندان ۶۰ است و پراکندگی بیش از ۹ درصد جمعیت را تشکیل می دهد و پنجره جمعیتی کشور در حال بسته شدن است، ما در کشور ۷۰ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۰ سال فعال داریم.

وی افزود: پنجره جمعیتی حدود ۳۳ سال دیگر بسته می شود و در سال ۱۴۲۵ از هر سه نفر یک نفر بالای ۶۰ سال خواهد بود.

سلمان نژاد با بیان اینکه مناقشات بین وزارتخانه ها تا حدودی حل شده و سند سالمندی با محوریت سازمان برنامه تدوین شده و ۶ ماه است که بازنویسی شده و به زودی با حضور رئیس جمهور رونمایی می شود.

رئیس دبیر خانه شورای ملی سالمندان با اشاره به مطالعه پیمایشی در حوزه سالمندان گفت : مطالعات پیمایشی پیگیری شده و مطالعه اصلی انجام خواهد شد و در پایان امسال امیدواریم یک برنامه استراتژیک برای سالمندان داشته باشیم.

سلمان نژاد با تاکید بر اینکه در حوزه سالمندان پژوهش لازم صورت نگرفته یاد آور شد: ما در چند دهه گذشته رشد سالمندان را نداشتیم و امید به زندگی در کشور ۷۲ تا ۷۵ سال شده است‌.

در دامه برنامه فدایی وطن، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه سالمندان عنوان داشت: بعضی از مشکلات سالمندان توسط مراکز آموزشی بررسی می شود و در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است. مشکلات جسمانی سالمندان و مشکلات اجتماعی ان ها توسط مراکز اموزشی بررسی می شود.

وی افزود: پژوهش های ما نشان می دهد که سالمندان بیشتر مشکلات جسمی و اجتماعی دارند و از نظر شغلی و مالی دچار مشکل هستند.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه سالمندان با بیان اهمیت پژوهش در حوزه سالمندان گفت: همه ما در خصوص سالمندان به عنوان ۱۰ درصد جمعیت کشور مسئولیم.

فدایی وطن با بیان اینکه سند سالمندان مقبولیت و جامعیت لازم را دارد؛ تاکید کرد : سند سالمندان باید جامعیت داشته باشد و همه مشکلات سالمندان را در نظر بگیرد، شرط دوم سند این است که باید سند سالمندان مقبولیت داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم اهمیت اجرایی شدن سند سالمندان به دور از هیاهوهای تبلیغاتی گفت: مهمترین شرط این سند این است که باید ضمانت اجرایی داشته باشد و لازم است که در این زمینه پیگیری لازم صورت بگیرد.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه سالمندان گفت: از سال ۸۳ تنها یک جلسه شورای ملی سالمندان تشکیل شده است و باید دراین زمینه کارهای بیشتری صورت بگیرد.

فدایی وطن در ادامه برنامه با اشاره به اینکه 7 میلیون و450 هزار نفر سالمند در کشور داریم گفت: در کل کشور زیر 15 هزار نفر در خانه سالمند هستند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از نیمی از سالمندان حقوق ندارند‌، افزود: وزارت بهداشت و رفاه در مورد بیمه و درمان سالمندان کارهایی انجام داده است اما هزینه زندگی آنها برایشان مشکل آفرین شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه وزارت بهداشت طرح پرستار در منزل را به وجود آورد گفت: سازمان بهزیستی طرح خدمات روزانه را دارد به طوری که آنها شب در کنار خانواده به سر می برند.

فدایی وطن با اشاره به اینکه در بیمه های خدمات توان بخشی نقص داریم، اظهار داشت: هیچ کس برای کلاس گذاشتن سالمند خود را به خانه سالمندان نمی برد.

احمد صافی رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه بازنشستگان آموزش و پرورش از تبعیض حقوق ناراضی هستند اضافه کرد: یکی از مشکلات بازنشستگان آموزش و پرورش بیمه و درمان است.

وی ادامه داد: بازنشستگان نیازهای جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی دارند ، سلامت سالمندان در گروه این چهار نیاز است.

سلمان نژاد با اشاره به اینکه نزدیک25 درصد از سالمندان نیازمند هستند که تحت پوشش صندوق ها نیستند اظهار داشت:  3میلیون بازنشسته داریم که همگی بیمه هستند به طوری که حدود15 درصد از سالمندان اصلا شناسایی نشده اند.

وی یکی از دغدغه ها را نداشتن بیمه مراقبت دانست و عنوان کرد: بحث حقوق و فقر مختص یک کشور خاص نیست، در دولت تدبیر و امید افزایش حقوق سالمندان و بازنشستگان بیش از افزایش تورم بود .

رئیس دبیر خانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه حدود 2 میلیون و 200-300 هزار نفر از سالمندان تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند، افزود: 5 هزار و500 نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.

علی اصغر بیات رئیس کانون های بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اصل 29 قانون اساسی گفت: صندوق های بازنشستگی تامین اجتماعی و کشوری بیشترین جمعیت سالمند را دارد.

وی افزود: یکی از چالش های مهم در دهه آتی کشور رشد جمعیت سالمندی است این در حالی است که هیچ گونه برنامه ریزی راجع به این موضوع صورت نگرفته است.

بیات با اشاره به اینکه 52 درصد از بازنشستگان تحت پوشش صندوق ها هستند، گفت: 48 درصد هیچ بیمه ای ندارند.

وی افزود: 48 درصد از سالمندان مشکلات درآمدی و معیشتی و 35 درصد مشکلات درمانی و بهداشتی دارند.

انتهای پیام/

بررسی سند سالمندان در گفتگوی ویژه خبری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۶
عالی
آخرین اخبار