در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

تورم در جامعه پزشکی زیر ۱۲ درصد نبوده است/ ۸۵ درصد مردم برای بستری شدن به بخش دولتی مراجعه می‌کنند

تعرفه پزشکی سال ۹۶ موضوع گفتگوی ویژه خبری شب گذشته شبکه دو سیما بود که نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و معاون سازمان نظام پزشکی کشور به بحث پیرامون آن پرداختند.

گفتگو ویژهبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تعرفه پزشکی سال ۹۶ موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب ۳۱فرودین شبکه دو سیما بود که سید مرتضی خاتمی نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و محمد جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی کشور به بحث پیرامون آن پرداختند.
 
در ابتدای این بحث خاتمی در پاسخ به این سوال که چرا هر سال در اعلام تعرفه های پزشکی با تاخیر مواجه هستیم، گفت: این سوال را مجریان باید پاسخ دهند، ما یک نفر در شورای عالی سلامت داریم اما عمده نفرات از وزارت رفاه هستند و کسانیکه که باید بر این موضوع نظارت و این کار را اجرا کنند باید در این رابطه توضیح دهند.
 
وی افزود: در سال های اخیر که با تاخیر در اعلام تعرفه های پزشکی مواجه بودیم با چالش ها و اختلاف نظرهای گوناگونی روبرو بودیم، از سویی با صحبت های ارایه دهندگان خدمات مواجه هستیم که معتقدند با استهلاک سرمایه و هزینه های سربار مواجه اند و از طرفی نیز دولت و متولی سلامت باید جیب مردم را در نظر بگیرند بنابراین همیشه یک تقابلی در سال های اخیر وجود داشته اما بنده معتقدم کاری که بنا است انجام شود هرچه زودتر باید انجام گیرد.
 
نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه نسبت به سال های گذشته اعلام تعرفه سال ۹۶ تاخیر زیادی ندارد گفت: البته دوستان قول داده اند که در همین نزدیکی ها با سناریوهای مختلفی که برای تعرفه سال ۹۶ تنظیم شده به نتیجه نهایی برسند و تعرفه ها را اعلام کنند.
 
محمد جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی کشور نیز با اعلام اینکه تاخیر در اعلام تعرفه ها مسبوق به سابقه است گفت: در ارایه خدمات وقتی به کیفیت خدمات و استمرار بدون دغدغه ارایه خدمات فکر می کنیم این موضوعات نیازمند یک بسترسازی مناسب هم از طریق دولت مردان و حاکمیت و هم از طرف ارایه دهندگان خدمات است.
 
وی با اعلام اینکه در دی ماه سال ۹۵ و قبل از تصویب بودجه سال ۹۶ سازمان نظام پزشکی در یک نامه رسمی نظر خود را در خصوص افزایش میزان تعرفه ها اعلام کرده گفت: در بخش دولتی برای تعرفه های سال ۹۵ محاسبه کردیم اگر تعرفه ها را رشد ندهیم وزارت بهداشت با حدود هشت هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه خواهد شد ضمن اینکه ما در بخش دولتی از منابع دولتی مثل ارزش افزوده و هدفمندی نیز استفاده می کنیم اما در بخش خصوصی است کمک ها وجود ندارد و امسال که افزایش حقوق کارکنان حداقل ۱۲ درصد است، حقوق پرسنل در بیمارستان ها به طور میانگین بین ۱۷ تا ۱۸ درصد رشد کرده است.

بخشی از تعرفه ها وحی منزل نیست که هر سال آن را افزایش دهیم

خاتمی در بخش دیگری از اظهاراتش نیز با بیان اینکه نظام سلامت باید بر روی یک ریل درست حرکت کند گفت: معتقد به اصلاح ساختار بیمه ها و روش ارایه خدمات هستیم بنابراین باید به سمتی برویم که تیم اصلاحات را انجام دهیم تا دائما نیاز به رشد تعرفه نداشته باشیم ضمن اینکه بخشی از تعرفه جزو ابزارهای سیاسی حاکمیت ‌و دولت ها است.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: خیلی از کشورها تعرفه شان مواج است و تعرفه ها در بعضی زمینه ها رشد پیدا می کند.

وی تصریح کرد: بخشی از تعرفه ها وحی منزل نیست که هر سال آن را افزایش دهیم بلکه بخشی را می توان ثابت نگه داشت تا به عنوان ابزار کنترل در دست دولت باشد.

محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، تعرفه‌ها از یک سو تضمین کننده کیفیت خدمات است و از سوی دیگر مسئله‌ای برای تشویق به سرمایه گذاری است گفت: باید دقت کرد پرداختی مردم بیش از حد افزایش نیابد و حفاظت مالی در دستور کار جدی بوده و هست.

وی با اشاره به اینکه، ما هنوز با قیمت‌های تمام شده فاصله داریم افزود: قیمت یک شب اقامت بیمار در بیمارستان‌های دولتی ۱۳۳ هزار تومان است که قیمت تمام شده آن ۲۰۳ تومان است، برای اینکه کیفیت مطلوب اتفاق بیفتد باید به قیمت تمام شده دست پیدا کنیم، که البته امکان آن وجود ندارد، باید حفاظت مالی را انجام دهیم و پرداختی مردم نباید افزایش پیدا کند.

حاجی آقاجانی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون میزان تورم در بخش سلامت گفت: رشد هزینه‌های بیمارستان نشأت گرفته از مجموع قیمت‌های جامعه است، حداقل ۱۰ درصد رشد در هزینه‌های خدمات اتفاق خواهد افتاد مثل بقیه هزینه هایی که در جامعه وجود دارد.

در ۴ سال اخیر متوسط رشد تعرفه‌ها ۱۸ / ۵ درصد بوده است

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: در طی چهار سال اخیر اگر رشد تعرفه ۹۶ را هم نزدیک به رشد تورم در نظر بگیریم، در چهار سال اخیر متوسط رشد تعرفه‌ها ۱۸ / ۵ درصد بوده است که اگر روند ۲۰ ساله رشد تعرفه را بررسی کنیم همین عدد را نشان می‌دهد.

با قیمت تمام شده فاصله داریم

وی با اشاره به اینکه، امسال اگر رشد تعرفه در حد رشد تورم باشد می‌تواند مشکلات بیمارستان‌ها را پوشش دهد ادامه داد: حدود ۱۰ درصد از مشکلات کم می‌شود، اما با قیمت تمام شده فاصله داریم.

حاجی آقاجانی با بیان اینکه، تعادل باید بین تولیدکننده و مصرف کننده برقرار شود گفت: نباید کیفیت خدمات آسیب ببیند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه، رشد باید متناسب با حقوق و دستمزد باشد اظهار داشت: بیشتر این هزینه‌های بیمارستانی مربوط به حقوق و دستمزد است.

تورم در جامعه پزشکی زیر ۱۲ درصد نبوده است

وی با بیان اینکه، تورم در جامعه پزشکی زیر ۱۲ درصد نبوده است، عنوان کرد: امروز قیمت تمام شده در بخش دولتی و خصوصی این بوده که سال ۹۵ با تمام فاکتور‌ها یک شب هتلینگ ۴۵۰ هزار تومان در بخش خصوصی بود، امسال اگر ۱۰ درصد دیگر را هم اضافه کنیم می‌شود ۵۵۰ هزار تومان، اما تعرفه ۳۶۰ هزار تومان است، این ۱۴۰ هزار تومان تفاوت باید جبران شود.

معاون سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه، تعداد پرسنل و پرستاران به ازای تخت مشخص است اگر کاهش یابد رسیدگی به بیمار کاهش می‌یابد ادامه داد: در حوزه خدمات پاراکلینیک، هزینه آزمایشگاه، آب، برق و گاز افزایش یافته است، پرداخت کردن مردم امر منطقی نیست و لذا مردم نباید به این موضوع ورود پیدا کنند.

 ۸۵ درصد مردم در بستری به بخش دولتی مراجعه دارند

وی افزود: ۸۵ درصد مردم در بستری به بخش دولتی مراجعه دارند و به بخش خصوصی مراجعه نمی‌کنند، ۸۵ درصد افراد مستضعف که شامل ۱۱ میلیون نفر می‌شود بیمه رایگان شدند.

 خاتمی با اشاره به اینکه، برای برنامه ششم توسعه پلن تعریف کردیم، ادامه داد: باید خرید راهبردی انجام دهیم و تجهیز منابع برای هم پوشانی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه، باید خدمات را از شرکت‌های وابسته بگیریم تا منابع پایدار درست کنیم، گفت: در برنامه ششم توسعه منابع پایدار دیگری تعریف شده است.

بیمه‌ها کارآمدی لازم را ندارند

خاتمی با اشاره به اینکه، بیمه‌های ما کارآمدی لازم را ندارند، ادامه داد: ما نمی‌توانیم از بحث‌های اساسی دیگر مردم بزنیم، برای بخش سلامت با وجود اینکه در طرح تحول اعتبارات را بیشتر کردیم، اما هنوز جا برای بیشتر شدن وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه، بیمه‌ها باید از صندوق به صنعت تبدیل شوند گفت: باید ارزش افزوده ایجاد شود.
 
جهانگیری با اشاره به اینکه، دولت تعرفه بخش خصوصی را مشخص کرده است، عنوان کرد: دولت باید سطح پوشش را در بیمه‌ها تعریف کند که این امر صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه، باید برای فاصله بین بخش دولتی و خصوصی چاره اندیشی کرد افزود: نباید به مردم فشار بیاید، دولت باید مشخص کند که آیا بر تعرفه بخش خصوصی صحه می‌گذارد.

تعرفه در برخی از زمینه‌ها غیر واقعی است

خاتمی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، تعرفه در برخی از زمینه‌ها غیر واقعی است گفت: دولت می‌گوید پرداخت از جیب را به ۴۰ درصد رسانده است، طبق قانون برنامه پنجم توسعه قرار بود ۳۰ درصد و یا کمتر شود و نسبت به آن عقب هستیم.

 وی با اشاره به اینکه، پرداخت ما بیشتر است گفت: مجلس راجع به معوقات و مطالبات ورود یافت و ۸ هزار میلیارد تصویب کرد و کمک زیادی کرد تا پرداخت‌ها نزدیک شود، جامعه پزشکی مقصر نیست.

 ۱۵ تا ۲۰ درصد پرت منابع داریم

خاتمی با اشاره به اینکه، در طرح تحول سلامت باید خلق منابع داشته باشیم، ادامه داد: باید هزینه‌ها را کنترل کرد و از پرت منابع جلوگیری کرد، الان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد پرت منابع داریم و دلیل آن بحث ساختار بیمه‌ها است، بحث خرید هدفمند خدمات است که تاثیر گذار است.

جهانگیری با اشاره به اینکه، در میان ۱۴ کشور پایین‌ترین نرخ تعرفه را داریم افزود: هتلینگ ۱۰۰ هزار تومان زیر نرخ تعیین شده است.
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار