مدیر عامل انجمن مفاخر و دوستداران میراث فرهنگی نوش آباد:

مردم نوش آباد نوزادان خود را در آئین کتل بیمه حضرت علی اصغر کردند

مدیر عامل انجمن مفاخر و دوستداران میراث فرهنگی نوش آباد گفت: مردم نوش آباد نوزادان خود را در آئین کتل بیمه حضرت علی اصغر کردند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید جعفر فاطمی  ظهار داشت: آئین کتل مراسمی است که خانواده‌های نوش‌آبادی، در روز عاشورا به قصد ادب به آستان اهل بیت(ع)، نذر می کنند تا فرزند خردسال خود را بیمه حضرت علی اصغر(ع) کنند. 

وی افزود: کتل کردن کودکان در خانواده‌های نوش آبادی قبل از تولد نوزاد و یا برای گرفتن حاجت و سلامتی کودکانشان پس از تولد برگزار می شود.

مدیر عامل انجمن مفاخر و دوستداران میراث فرهنگی نوش آباد گفت: طفل شش ماهه‌ای در این آیین به نماد حضرت علی اصغر امام حسین(ع) بر اساس نذر مادر کودک که نذر کرده سفیدپوش یا سیاه پوش باشد بر اسب تزیین شده نشانده می شود و هر کتل با مرشدی که اشعاری در مصائب امام حسین (ع) قرائت می کند، حرکت داده می شود.

وی ادامه داد: قالیچه‌ای بر روی اسب انداخته شده و بر قسمت جلوی زین اسب، دو کارد به صورت ضربدری می بندند و برای حفاظت کودک، تیغه آن را با پارچه می پوشانند و بر سر آن میوه های سیب و پرتقال یا انار قرار می دهند بر پیشانی اسب نیز دو آیینه می بندند و بر قسمت هایی از بدن اسب، که پوشیده نیست، پارچه های سبز، سفید یا سیاه می پوشانند.

فاطمی در توضیح ادامه اجرای این آئین گفت: سه نوجوان که لباس مخملین پوشیده اند در دو طرف اسب کتل با چوب در دست به نام شاطر، حرکت می‌کنند و یک نفر نیز سوار بر اسب، با یک دست کودک را در بغل گرفته و با دست دیگر چتری بر سر او نگه می دارد پدر کودک نیز به همراه کتل، جامی از شربت در دست گرفته و از مردم پذیرایی می کند. پدر و مادر کودکی که کتل شده است در پایان مراسم و ظهر عاشورا با دادن نذری و میهمان کردن عزاداران و اقوام به وعده ناهار ظهر همه را میهمان خود و پذیرایی می‌کند.

 این آیین هر سال در روز دهم محرم و عاشورا به‌صورت طبیعی با انتخاب افرادي از سادات و افراد در خور شان و مقام اين شخصيت در نقش شبيه كشته امام حسين(ع)، ياران و فرزندانش بازسازی و جلوی هیات‌ها حرکت داده‌می‌شود.

برداشتن حجله قاسم، گهواره علي اصغر(ع)،علم و بيرق،طوق و سقاخوانی گروه سقاخوانان که از قدیم الایام تاکنون توسط خاندان سادات الحسینی جلوی هیات حسینی انجام می شود از دیگر برنامه های نوش آبادی ها در روز عاشآنچنان كه صحنه بسيار منقلب كننده و متاثر وقايع جانسوز عاشورا را براي عزاداران تداعي مي كند.
نقش شبيه كشته اباعبدالله الحسین(ع) توسط هیات حسینی، شبيه كشته ابالفضل العباس(ع) توسط هیات ابالفضلی، نقش شبيه كشته حضرت قاسم(ع) توسط هیات قاسمی و نقش شبيه حضرت علی اکبر(ع) توسط هیات علی اکبری جلوی هیات‌های آنها از حسینیه هر محله تا محل تجمع هیات‌های مذهبی شهر نوش‌آباد در امامزاده واقع در گلزار شهدا حرکت داده می‌شود.

مشاهده این مراسم سنتی مذهبی برای سوگواران و عزاداران حسینی که برای دیدن آن از سراسر کشور به نوش‌آباد می‌آیند حال و هوای حماسی و منقلب‌کننده‌ای را ایجاد می‌کند.

دیدن شبیه پیکرهای مطهر و مقدس امام حسین(ع)، علمدارش و فرزندانش (علیهم السلام) انقلاب روحی و تحول معنوی را روحیه عزاداران ایجاد می‌کند و با تصویرسازی اوج غربت و مظلومیت حماسه حسینی آنها را با خود به عمق رویداد خونین عاشورا در کربلا می‌برد.
نقش شبيه كشته اباعبدالله الحسین(ع) درتابوت به گونه‌ای می‌خوابد که تمام پیکر او بادستانی درهم گره‌کرده وانگشتانی خضاب شده پیداست و پیکری بی سر وگلویی بریده را نمایش میدهد به طوريكه در ذهن هر بیننده شهید عطشان و مظلوم کربلا را متجسم مي‌کند.
نقش شبيه كشته ابالفضل العباس(ع) هم يكي از سادات شهراست که بر روي تختي خوابيده در حاليكه تير بر چشمانش خورده و دستانش از بدن جدا شده است نشان داده‌می‌شود.
به همین منوال شبيه كشته‌های حضرت قاسم(ع) و حضرت علی اکبر(ع) نیز متناسب با نحوه شهادت و وضعيت خاص خود توسط شخصي از سادات به صورت كاملا طبيعي و منحصر به فرد بازآفرینی می‌‌شود.
آداب کشته برداری آنست که در طراحي واجراي آن هیچ غیری به جز معتمدان و مشاوران مذهبي هياتها دخالتی ندارند.
مشاهده اين صحنه های بسيار طبيعي و بازسازی شده وقایع عاشورا به طور ملموس و محسوس با شبیه اجساد مطهر امام و فرزندانش(علیهم السلام) حالت حزن و اندوه را همراه با سيل اشك و فریاد ماتم در عزاداران ایجاد می‌کند.

تعزیه خوانی هیات حسینی نیز از دیگر مراسمی است که توسط هيات حسيني شهر نوش آباد انجام می‌شود.
نخستين نفرات پيش كسوت و اساتيد تعزيه خواني آن همچون شادروان ميرزا جوشني ، اسماعيل جوشني ،يدالله طاهر ،عباس شيخي ،غلامرضا شيخي ، عباس عباس‌زاده ،فرهاد شايان ،غفراني و شهيدان آقايي در نقش شبيه خوان مخالف و شهید سيد مصطفي يداللهي در نقش شبيه حضرت علي اكبر(ع) به 65 سال قبل بر مي‌گردد.

صبح روز دهم محرم يعني عاشوراي حسيني گروه موزيك نقاره و دهل هيات حسيني به روي بام حسینیه اين منطقه رفته و با نواختن نقاره و دهل نغمه ماتم شهادت حضرت امام حسين (ع) را مي سرايند تا مردم شهر خود را برای برگزاری عزاداري اين روز رستخيز آماده كنند.

دراین روز پنج هیات حسيني ،ابالفضلي ،قاسمي و علي اكبري(تنها دسته زنجير زن شهر ) هر كدام جداگانه به صورت دسته سينه‌زني همراه با كتل‌ها و شبيه كشته مرتبط با نام هيات از حسينيه محله‌خود حركت می‌کنند و پس از طي كوچه ها و خيابانهاي شهر كه مملو از جمعيت بازديد كننده ميهمان از اطراف و اكناف است خود را به امامزاده و گلزار شهدای شهر مي رسانند تا با اجراي مراسم سوگواري، سينه‌زني و كشته‌برداري در زمان مشخص شده بزرگترین نوای ماتم عزای اشرف اولاد آدم را در گوش جهان فریادکنند.

در و ديوار سياه‌پوش شهر، سوگواراني كه با پاي برهنه در هيات با خلوص و عشقي ناب به اهل بيت(ع) بر سر و سينه مي نند وزنجيرزني مي كنند گفتاری وصف‌ناپذیر در اوج شهور و حال معنوی و فضاسازی اندوهناک و حزن‌ناک مراسم دارد.

آیین کتل مراسمی است که خانواده‌های نوش‌آبادی، در روز عاشورا به قصد ادب به آستان اهل بیت (ع)، نذر می کنند تا فرزند خردسال خود را بيمه حضرت علي اصغر(ع) کنند.
كتل كردن كودكان درخانواده‌هاي نوش آبادي قبل از تولد نوزاد و يا براي گرفتن حاجت و سلامتي كودكانشان البته فرزندان پسر و در معدود موارد نذر فرزندان دختر نذر كرده مي شود.

طفل شش ماهه‌ای در اين آيين به نماد حضرت علي اصغر امام حسين(ع) بر اساس نذر مادر كودك كه نذر كرده سفيدپوش يا سياه پوش باشد بر اسب تزیین شده نشانده می شود و هر كتل با مرشدي که اشعاري در مصائب امام حسين(ع) قرائت می کندحركت داده مي شود.

قاليچه‌اي بر روي اسب انداخته شده و بر قسمت جلوی زین اسب، دو کارد بصورت ضربدری می بندند و برای حفاظت کودک، تیغه آنرا با پارچه می پوشانند و بر سر آن میوه های سیب و پرتقال یا انار قرار می دهند بر پیشانی اسب نیز دو آیینه می بندند و بر قسمتهایی از بدن اسب، که پوشیده نیست، پارچه هاي سبز،سفيد يا سياه می بندند.
سه نوجوان که لباس مخملین پوشیده اند در دو طرف اسب كتل با چوب در دست به نام شاطر، حرکت می‌کنند و یک نفر نیز سوار بر اسب، با یک دست کودک را در بغل گرفته و با دست دیگر چتری بر سر او نگه می دارد پدر کودک نیز به همراه کتل، جامی از شربت در دست گرفته و از مردم پذیرایی می کند.

پدر و مادر کودکی که کتل شده است در پایان مراسم و ظهر عاشورا با دادن نذري و ميهمان كردن عزاداران و اقوام به وعده ناهار ظهر همه را میهمان و پذیرای می‌کند.

شایان ذکر است:آیین سوگ و مویه سادات نیز توسط بيش از 500 نفر از سادات شهر نوش آباد با هدف تسلیت گویی شهادت امام و یارانش به محضر بانوي صبر و جلالت مخدره زينب(س) و حضرت امام زمان (عج) همراه با عزاداري و سوگواری فردا صبح روز یازدهم محرم 10 مهر در مجموعۀ فرهنگی مذهبی خيمه گاه حسيني اين شهر برگزار می شود.

آیین خیمه سوزان و بنی اسد عصر روز یازدهم محرم 10 مهر توسط هیات حسینی در مجموعۀ فرهنگی خيمه گاه حسيني و مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا هم توسط هیات ابالفضلی عصر روز دوازدهم محرم 11 مهر در مجموعۀ فرهنگی مذهبی علقمه برگزار می شود.

انتهای پیام/م

 

برگزاری مراسم کتل کردن کودکان  در نوش آباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.