آیین چهل منبری؛

نقاب عزا به چهره کشیدن بانوان لرستانی درآیین چهل منبری

زنان عزادار لرستانی نقاب به چهره کشیده و با روشن کردن شمع های حزن و اندوه در عزای مصائب کربلا اشک ماتم می ریزند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ آیین چهل منبری، نوعی از عزاداری خاص بانوان لرستانی بویژه در دو شهرستان خرم آباد و بروجرد است.

 

نقاب عزا به چهره کشیدن بانوان لرستانی درآیین چهل منبری

در این آیین بانوان لر زبان، نقاب سیاه به چهره کشیده و با روشن کردن شمع های حزن واندوه در چهل منبر با بانوی بزرگ کربلا همدردی کرده و اشک ماتم می ریزند.

 هر سال این آیین با حضور بانوان از هر نسلی برگزارمی شود، در این آیین پیر و جوان در کنار هم حضور دارند و زنان مومن و ولایت مدار در عزای دومین امام شیعیان و یاران باوفایش سوگواری می کنند.

در این آینن چهل شمع در چهل منبر بر درب منازل شهدا، روشن می شود و به نوعی یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب گرامی داشته می شود و با خانواده های معظم شهدا هم همدردی می شود.

نقاب عزا به چهره کشیدن بانوان لرستانی درآیین چهل منبری

به زغم توطئه های دشمنان بر علیه دین، ایام محرم نشان دهنده عمیق بودن باورهای دینی مردم است، در این ایام پولدار و فقیر معنا ندارد، افراد فقیر از تنها دارایی های خود برای پخت غذای نذری استفاده می کنند و افراد بیمارهم به رغم بیماری و ناتوانی در مراسم عزاداری حسینی حاضر می شوند و هر جمعیت عزادار را می توان سیلی مسلمانان به چهره دو روی شیاطین استکباری و توطئه های آنان دانست.

نقاب عزا به چهره کشیدن بانوان لرستانی درآیین چهل منبری

چهل منبری، عزاداری بانوان لرستانی است، اما در کنار بانوان کم نیستند برادران حاجتمندی که نقاب بر چهره و یا حتی بدون نقاب پا به پای همسر، مادر ویا خواهر خود در این مراسم شرکت می کنند.

 آیین چهل منبری در خرم آباد، در محله باغ دختران خرم آباد از صبح روز تاسوعا شروع شده و تا غروب آفتاب و اذان مغرب ادامه دارد.

در خرم آباد رایج است که زنان عزادار با پوشیدن لباس سیاه و چادر سیاه از خانه خود حرکت می کند و با تهیه چهل شمع و چهل نقل، قند و یا شکلات روانه برگزاری این آیین می شوند.

نقاب عزا به چهره کشیدن بانوان لرستانی درآیین چهل منبری

زنان عزادار خرم آبادی، این آیین را با پوشاندن چهره خود و بستن نقاب و برخی از زنان نیز این آیین را با پای برهنه برگزار می کنند.

 از دیگر رسوم زنان و دختران خرم آبادی در برگزاری این آیین عزداری این است، که شرکت کنندگان در این آیین پس از نیت مهر سکوت بر لب زده و تا پایان مراسم با سکوت برگزار می شود و عزاداران در سکوت خود ذکر گفته و صلوات می فرستند.

نقاب عزا به چهره کشیدن بانوان لرستانی درآیین چهل منبری

زنان چهل منبری در طول برگزاری این آیین سنتی ت‍ن‍‍ه‍‍ا ب‍‍ا ذک‍ر ک‍ل‍م‍ه‌ ‌ال‍ل‍ه‌ و ی‍‍ا ف‍رس‍ت‍‍ادن‌ ص‍ل‍و‌ات‌ ب‍ر م‍ح‍م‍د (صلی الله علیه و آله) و خ‍‍ان‍د‌ان‌ پ‍‍اک‍ش‌ م‍س‍ی‍ر ح‍رک‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ‌اد‌ام‍ه‌ م‍‍ی‌‌د‌ه‍ن‍د.

 زنان خرم آبادی با حضور در مرقد امامزاده زید بن علی (علیه السلام) خرم آباد، پس از زیارت نیت کرده و به سمت محل برگزاری این مراسم در محله قدیمی باغ دختران خرم آباد است روانه می شوند.

 این محل از قدیم الایام محل برگزاری آیین عزاداری چهل منبری در شهر خرم آباد بوده است و معمولا منبرهای عزاداری که شامل مکانی برای روشن شدن شمع عزاداری و محلی برای جمع آوری قند و نقل های همراه شمع است بر درب منازل شهدا روشن می شود.

 در آیین چهل منبری زنان و دختران چهل منبری با پای برهنه و صورت های پوشیده شهر را با شمع های حزن انگیز روز تاسوعا زینت می دهند.

 برخی از زنان چهل منبری جهت گم نکردن دوستان همراه خود در این آیین چادرها ی خود را به چادر دوستانشان گره می زنند و در طی برگزاری آیین هیچ حرفی زده نشده و تنها در دل راز و نیاز می کنند.

در آیین چهل منبری زنان و دختران حاجتمند تعداد چهل شمع و چهل نقل را به نیت در این مراسم روشن می کنند، تا حاجت خود را از باب الحوائج در روز شهادتش طلب کنند.

منزل به منزل شمع های حزن و اندوه روشن می شود، تا عزادار به منزل چهلم برسد و چهلمین شمع خود را روشن کند، در منزل چهلم آیین چهل منبری که بسته به مکان آغاز این آیین در محل مشخص شده برای آیین چهل منبری برای هر کدام از برگزار کنندگان این آیین متفاوت است، زنان و دختران حاجتمند، با با قرائت دعاهای مختلف و طلب حاجت نقاب را از چهره برداشته و می توانند صحبت کنند.

در منبر چهلم گاهی زنان حاجتمند با برداشتن یک شمع یا نقل به نیت برآورده شدن حاجت، تا سال آینده به انتظار گرفتن حاجت می نشینند.

زنانی که حجات خود را تا تاسوعای سال بعد بگیرند، با شرکت در این آیین سنتی و با حضور در منبر چهلم سال قبل خود نذوراتی را بین مردم پخش می کند

انتهای  پیام/م

بانوان لرستانی درآیین چهل منبری نقاب عزا به چهره کشیدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
باتشکراز خبر ومطالب خوبتون .ممنونم
آخرین اخبار