معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان:

وجود ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور در لرستان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان احیای زیستگاه‌ها و زیست‌بوم‌ها را از مهم‌ترین اولویت‌های این اداره عنوان کرد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ قائدرحمتی با بیان اینکه ۳۵۸ گونه جانوری و هزار و ۷۵۰ گونه گیاهی در لرستان شناسایی شده است، گفت: ۲۵ درصد از تنوع زیستی کشور در لرستان وجود دارد و یک گونه سمندر لرستانی، سه گونه ماهی کور غار و وزغ لرستانی جزو گونه‌های اندمیک و بومی استان هستند.

قائدرحمتی افزود: قرار گرفتن در قلب زاگرس چین‌خورده و همچنین اختلاف ارتفاع، تنوع اقلیمی و تغییرات آب و هوایی در زون‌های ارتفاعی متفاوت، پراکنش زمانی و مکانی مناسب بارش موجب شده تا تنوع زیستی کم نظیری را در سطح استان شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: متولیان حفاظت محیط‌زیست لرستان همواره جلوگیری از نابودی و هدررفت منابع طبیعی و حیات وحش را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا نمونه‌هایی از این مواهب الهی به شکل طبیعی و بکر برای نسل‌های آتی حفظ شده و مورد حمایت قرار گیرند. تاکنون ۶/۲۷ درصد از کل مساحت استان تحت عناوین اثر طبیعی- ملی (غار ماهی کور)، پناهگاه حیات وحش (ازنا-دورود و سمندر لرستانی)، مناطق حفاظت شده (اشترانکوه و سفیدکوه خرم‌آباد) ثبت و با توجه به ضوابط قانونی، مدیریت، حفاظت و حراست شده‌اند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان بیان کرد: با توجه به ظرفیت عرصه‌های طبیعی استان، برخورداری از اقلیم چهار فصل و تنوع زیستی در حوزه‌های گیاهی و جانوری ناشی از اکوسیستم‌های خشکی و آبی، وجود ذخایر ژنتیکی ارزشمند گیاهی و جانوری، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم به منظور احیای زیستگاه‌ها و زیست‌بوم‌های لرستان را در اولویت کاری خود قرار داده ایم.

این مسئول افزود: طرح‌ها و پیشنهاد‌های تخصصی برای ارتقا و افزایش سطح حفاظتی مناطق و گونه‌ها به سازمان متبوع برای سیر مراحل قانونی ارائه شده که در صورت تصویب و ثبت آن‌ها سطح مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست استان در سال جدید ۱۱ درصد افزایش پیدا خواهد کرد

انتهای پیام /د

۲۵ درصد تنوع زیستی کشور در لرستان وجود دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.