صلواتیان: هنر عاشورایی، هنر زندگی است

یک تصویرگر، کاریکاتوریست و نویسنده، گفت: هنر عاشورایی، هنر زندگی است و به زمان و مکان محدود نیست.

صلواتیان: هنر عاشورایی، هنر زندگی استبه گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ محمدحسین صلواتیان تصویرگر، کاریکاتوریست و نویسنده، اظهار کرد: هنر دارای ساحت ملکی و ساحت ملکوتی است. وجه ملکی هنر به عالم محسوسات معطوف است و در ظاهر اثر تجلی پیدا می کند و وجه ملکوتی، به فهم باطنی و دریافت‌های قلبی بر می گردد و باطن اثر هنری و معنا را رقم می زند.

وی ادامه داد: ظاهر اثر هنری با معیارهای زیبایی‌شناسانه حسی مثل جلوه‌های بصری در آثار تجسمی و یا جلوه‌های سمعی در آثار شنیداری ارزیابی می شود. در آثار نقاشی و تصویرگری معیارهایی مثل طراحی، رنگ، فرم، ترکیب بندی، نور و سایه و ... ملاک‌های بررسی هستند.

صلواتیان همچنین گفت: ملاک‌های ارزشیابی در وجه باطنی و محتوایی یک اثر هنری از نوع فراحسی است. درک موضوع، نحوه پرداخت به موضوع، جهت و میزان اثر بخشی، جاودانگی، عمق معرفت و ... می‌تواند معیارهایی برای بررسی محتوایی یک اثر هنری باشد.

این تصویرگر کتاب های کودک و نوجوان با اشاره به اینکه عاشورا بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ویژگی فرهنگ ماست، عنوان کرد: عاشورا به عنوان یک فرهنگ اثرگذار و هدایت‌گر و حیات بخش در تار و پود زندگی ما تنیده شده. ما هر نقطه قوت فرهنگی داریم از عاشوراست و هر آسیب و حفره فرهنگی که ما را مبتلا می کند، به جهت دوری از عاشوراست.

وی سوگواره عاشورایی را تکاپویی ستودنی دانست و افزود: بدون شک محصولاتش تاثیرگذار بوده و راه های جدیدی را باز کرده است. هنر عاشورایی، هنر زندگی است. هنر سبک زندگی است. به زمان و مکان محدود نیست. کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا در تمامی شئون انسانی فرهنگ و به تبع آن هنر عاشورایی جایگاه دارد. راه نجات بشر امروز از بن بست ها، بحران ها، سرگشتگی‌ها و سرخوردگی‌ها فقط نسخه شفابخش فرهنگ عاشوراست. البته برای تبیین این مطلب فرصت مناسبی لازم است.

این نویسنده خاطرنشان کرد: هنر با خلاقیت زنده می ماند. اگر در طول 1400 سال هنر عاشورایی زنده مانده، به دلیل نو آوری ها و خلاقیت های هنرمندان عاشورایی بوده و این راه هرگز متوقف نمی شود.

 

انتهای پیام/

 

هنر عاشورایی هنر سبک زندگی است

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار