در نشست خبری دهمین سوگواره هنر عاشورایی مطرح شد:

برگزیدگان سوگواره هنرهای عاشورایی سه‌شنبه معرفی می‌شوند

دهمین سوگواره هنرهای عاشورایی با هدف درگیری هرچه بیشتر هنرمندان و جوانان با موضوع عاشورا برگزار شد.

برگزیدگان سوگواره هنرهای عاشورایی سه‌شنبه معرفی می‌شوند
به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دهمین سوگواره هنر عاشورایی صبح امروز نهم آبان ماه با حضور مرتضی گودرزی دیباج دبیر هنری سوگواره، محمد زرویی نصرآباد معاون مرکز محافل و جشنواره‌ها و محمد رضا زنگنه به عنوان مجری و کارشناس این نشست در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست گودرزی دیباج بیان کرد: امسال دهمین برنامه مبتنی بر هنرهای عاشورایی را رقم زدیم و از اینکه این خیمه بنا شده به نام امام حسین (ع) بعد از گذشت این سال‌ها همچنان استوار مانده است و سعی ما نیز بر این است تا آن را هر چه بیشتر توسعه و گسترش دهیم.

وی افزود: از ده سال پیش و بیشتر، حرکت عاشورایی و کربلایی شکل گرفت اما متاسفانه قبل‌ترها در جای جای کشور روی مضمون دینی آن تاکیدی وجود نداشت و ما سعی کردیم تا با تداوم آن در دوره‌های پی در پی، هنرمندان به ویژه جوانان را هر چه بیشتر درگیر مفهومی کنیم که تاریخ برنمی‌دارد.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین نکاتی که برای ما جذاب است، اختصاص نداشتن آثار به دبیرخانه و یا مرکز خاص دیگری است و این نکته موجب می‌شود تا همه بتوانند از آنها استفاده کنند.

گودرزی دیباج در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به داوری آثار بیان کرد: احمد قلی‌زاده، محمد خزایی، ابوالفضل همتی، مهدی حاج محمدی، اکبر نیکان‌پور و فاطمه رادپور گروه داوری ما را تشکیل می‌دهند. همچنین رویداد دیگری که امسال توجه ما را به خود جلب کرد، تعداد 230 شرکت کننده خانم در برابر 191 آقا بود و تصور من این است که اگر روزی اطلاع‌رسانی و ارتباط با هنرمندان به صور دیگری و از طریق راه‌های گوناگون برقرار شود این تعداد در کشور افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: امسال در بخش بین‌المللی 83 اثر به دست ما رسید که امیدواریم بتوانیم با برگزاری کارگاه‌هایی با حضور هنرمندان کشورهای دیگر از این ظرفیت بهترین استفاده را ببریم.

وی در ادامه  به مهمانانی که از کشورهایی چون بحرین، لبنان،‌ عراق در این کارگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند، اشاره کرد.

زرویی نصرآباد در ادامه این نشست با اشاره به فراخوانی که همزمان با محرم منتشر کرده بودند، بیان کرد: این دوره از سوگواره امسال در رشته‌های نقاشی، تصویرسازی و پوستر برگزار می‌شود. در همین راستا در بخش نقاشی و پرچم موضوع حماسه عاشورا و در بخش تصویرسازی موضوع قاسم بن حسن (ع) مورد نظر قرار داده شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر آثار داوری شده است و روز سه‌شنبه 11 آبان ماه علاوه بر معرفی برگزیده‌ها از تمام بخش‌ها از سه نفر تقدیر می‌شود. جوایز اختصاص داده شده به نفرات اول تا سوم رشته پوستر و پرچم به ترتیب سه، دو و یک میلیون تومان است و در بخش نقاشی و تصویرسازی نیز به ترتیب 3.5 ، 2.5 و 1.5 میلیون تومان خواهد بود.

وی با اشاره به بخش بین‌الملل این سوگواره اظهار کرد: امسال با توجه به اینکه دومین سالی است که این بخش را اضافه کردیم، شاهد دریافت آثار زیادی از  کشورهای تونس،‌ عراق، مصر، اردن، لبنان، بحرین، امارات متحده عربی و اقلیم کردستان بوده‌ایم و در همین راستا 83 اثر در قالب پوستر  و تصویر سازی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در کل 1109 اثر از 541 نفر به دبیرخانه ارسال شده که از بین آنها 740 اثر در بخش پوستر و پرچم، 148 اثر در بخش نقاشی، و 201 کار در  بخش تصویرسازی بوده‌اند آثار راه یافته به نمایشگاه نیز در بخش پوستر 35 اثر، در بخش پرچم 17 اثر و در بخش‌های نقاشی و تصویرسازی به ترتیب 11 و 46 کار راه یافته‌اند.

در ادامه این نشست دبیر هنری این سوگواره در خصوص برگزاری این نمایشگاه در کشورهای دیگر عنوان کرد: سال گذشته با رایزنی در عراق و در دو شهر نجف و کربلا نمایشگاهی را برگزار کردیم و امسال نیز با رایزنی با موسسه ابداع لبنان، خط عربی در عراق و موسسه فرهنگی رسالات لبنان تلاش کردیم اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشیم. علاوه بر آن در نظر داریم تا در کربلا و نجف نمایشگاه‌هایی را به صورت مویرگی برگزار کنیم.

زرویی نصرآباد در بخش دیگری از این نشست اشاره‌ای به کارهای سطح پایین و بدی داشت که پیش از برگزاری این سوگواره کم و بیش در سطح شهر و محافل دیگری به چشم می‌خوردند.

وی در این خصوص عنوان کرد: ما امسال تلاش کردیم تا با ارائه آثار فاخر به شهرداری و مراکز دیگر مانع انتشار آثار سخیفی که در شان ائمه نیستند، شویم.

در پایان این نشست از پوستر این سوگواره با طراحی مهدی خان محمدی رونمایی شد.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار