برگزاری هفته فرهنگی فرش افشار تکاب در تهران

هفته فرهنگی فرش افشار با هدف شناساندن توانمندی های فرش دستباف آذربایجان غربی به ویژه فرش افشار تکاب و همچنین معرفی مشخصات و زیبایی های این فرش اصیل در خانه هنرمندان در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛معاون رئیس جمهور و قائم مقام ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی در آیین افتتاح هفته فرهنگی فرش افشار تکاب، برگزاری هفته فرهنگی فرش را در معرفی جنبه های هنری فرش افشار و هم در ایجاد بازار ملی برای فرش افشار در پایتخت اقتصادی وفرهنگی کشور موثر دانست و عنوان کرد:  انتخاب شهرستان تکاب به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی بسیار به جا و ارزشمند بود.

وی تصریح کرد: بنابراین با تمامی توان برای ایجاد شتاب بیشتر در توسعه شهرستان تکاب در تمامی زمینه ها از جمله تکمیل زیرساخت ها، بهره برداری از منابع طبیعی و توسعه گردشگری و به ویژه هنر منحصر به فرد فرش افشار با نقشه های مختلفی که دارد اعلام آمادگی کرده که بتوان در سطح ملی و بین المللی جایگاه رفیعی را کسب کنیم.

 انصاری در ادامه افزود: ستاد اقتصاد مقاومتی این آمادگی را دارد که به منظور توسعه صادرات فرش افشار و برای واردکنندگان خارجی فرش افشار اعتبار خرید تعیین کرده و تخصیص دهد به شرطی که این خریداران برای دست اندرکاران امر شناخته شده باشند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته افزود: در این رابطه کارهای مطلوبی هم در استان صورت گرفته که با همکاری صندوق کارآفرینی امید برای خریداران داخلی اعتبار خرید تعریف شده است که این کار هم باید توسعه یابد.

معاون رئیس جمهور و قائم مقام ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی بیان کرد: با توجه به اینکه 20 درصد جمعیت تکاب در حوزه فرش دستباف فعالیت دارند بنابراین این امر نشان می دهد که مسئولین امر می باید توجه ویژه ای را به حوزه فرش مبذول کنند.

وی در خصوص مشکلات توسعه استان های مرزی افزود: با وجود تلاش های به عمل آمده پس از انقلاب همچنان مناطق مرزی از مشکلات عدم توسعه رنج برده و توسعه در مناطق مرکزی ایران به مراتب بیشتر بوده است و باید با برنامه ریزی در استان ها به نحوی شایسته از مرزی بودن شهرها استفاده کرد تا شکاف مناطق دور افتاده و مرزی کشور با مناطق توسعه یافته با وجود سرمایه گذاری های صورت گرفته برطرف شود.

انصاری گفت: استانها باید این قاعده مرکز پیرامون را حداقل در سرمایه گذاری های دولتی به نفع مناطق محروم و دور افتاده به هم زده و نگاه حمایتی قوی تری را در مناطق حاشیه ای و محروم از سرمایه گذاریها و فعالیت های اقتصادی داشته باشند تا بتوانیم فرآیند توسعه مناطق مذکور را شتاب بیشتری ببخشیم.

معاون رئیس جمهور و قائم مقام ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی، حل پیوستگی اقتصادی مناطق با تقسیم بندی سیاسی و مرزبندی های استانی را در سطح ملی ضروری عنوان کرد و افزود: از گذشته ما بین زنجان و تکاب در ابعاد مختلف تعاملات اقتصادی و فرهنگی گسترده ای وجود داشته که در حال حاضر نیز این مراودات جاری است.

وی اظهار داشت: این امر نشان می دهد که می توان در کنار الزامات سیاسی مبنی بر عدم تفکیک تکاب از آذربایجان غربی، فضای تعاملات اقتصادی تکاب با شهرستان های نزدیک در سایر استان ها را تسهیل کرد.

انصاری افزود: به طور مثال بانک های تکاب باید بتوانند به جای آذربایجان غربی امورات جاری خود را با زنجان هماهنگی کرده که در نهایت بتوان ساختار اقتصادی شهرستان را به جایی گره زد که در آنجا تبادلات اقتصادی و اجتماعی شهرستان بهتر صورت می گیرد، البته این امر صرفاً یک نظر است و جا دارد بررسی های دقیقی در این خصوص صورت بگیرد.

در ادامه استاندار آذربایجان غربی نیز در این آیین فرش افشار را نمونه بارز تحقق اقتصاد مقاومتی دانست که در دولت روحانی مورد توجه ویژه بوده است افزود: انتخاب تکاب به عنوان شهرستان پایلوت اقتصاد مقاومتی با لحاظ توانمندیها، جمعیت فعال، ذخایر مختلف آن در حوزه های معادنی و صنایع دستی و گردشگری صورت گرفت با این هدف که بتواند به بازیابی کارکردهای حوزه های مذکور کمک نکند.

قربانعلی سعادت افزود: در سالهای پیش، شهرستانهای سردشت و تکاب با توجه به درآمدهای زیادی که داشتند منبع تأمین کسورات نقدینگی استان در مواقع مورد نیاز بوده که متأسفانه در حال حاضر موضوع برعکس شده و لازم است این امر به شکل دقیق و کارشناسی بررسی شود.

استاندار آذربایجان غربی در خصوص زیر ساختهای شهرستان تکاب افزود : یکی از مشکلات اصلی تکاب زیرساخت های شهرستان بوده که متأثر از وضعیت کلی استان است به نحوی که در حال حاضر نیز درآمد سرانه آذربایجان غربی صرفاً 60 درصد متوسط درآمد سرانه کشور بوده و این در حالی است که هزینه های سرانه برابر هزینه های کشور است و با توجه به بعد مسافت با مناطق مرکزی کشور، هزینه های مضاعف حمل و نقل را نیز پذیرا هستیم.

وی در زمینه اقدامات دولت در خصوص توسعه زیر ساخت ها افزود: توسعه زیرساختهای شهرستان تکاب یکی از وظایف اصلی است که در این خصوص برعهده داشته و توسعه اماکن اقامتی نظیر هتل و توسعه جاده های تکاب جزو اولویت های ما در این زمینه است که خوشبختانه مجلس شورای اسلامی نیز برای بهبود شاخص های اجتماعی و اقتصادی استان ردیف بودجه ای اختصاص داده است.

سعادت گفت: در همین راستا فرش افشار نیز در اولویت بوده و باید بتوان فرش افشار را دوباره توانمند کرده به نحوی که در کنار جنبه های هنری، چرخه زندگی بافندگان هم بچرخد.

در ادامه هاشمی نماینده مردم شهرستان های میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی هم با تجلیل از برگزارکنندگان و دست اندرکاران هفته فرهنگی فرش افشار گفت: موانع اصلی تولید و فروش فرش افشار که به دلیل سوء مدیریت ها بوده باید از بین رفته و سوابق تاریخی تکاب در حوزه های اقتصادی و تردد مسافرین و اتباع خارجی در صده های پیشین نشان از ظرفیت این منطقه برای رونق تولید و اشتغال دارد که باید برطرف شود و شاهد رونق دوباره فرش افشار در منطقه باشیم.

وی با اشاره به جنبه های هنر فرش اصیل افشار اظهار داشت : در برخی از کشورهای خارجی فرش افشار را همسنگ تابلوی پیکاسو نقاش معروف می دانند و این مزیت بسیار بزرگی برای فرش دستباف است.

در ادامه، وقف چی رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به مشکلات مناطق مختلف کشور در حوزه اقتصاد، معضل اصلی را حرکت های شعاری و فقدان اقدامات عملی دانست افزود :رمز موفقیت کشور در هم آوایی و تحقق حرکت ملی و پرهیز از فعالیت های یک جانبه است.

 وی اصلاح ساختار تشکیلاتی در حوزه فرش دستباف و تبدیل یکی از معاونت¬های ریاست جمهوری و یا سازمانی مستقل در یکی از وزارتخانه ها را یک راه حل های اساسی جهت ساماندهی حوزه فرش عنوان کرد و افزود: در حوزه اقتصاد دو نوع محصول وجود دارد که از جمله آن تولید محور و بازار محور است.

رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حوزه فرش اتفاقی که رخ داده، عمدتاً تولید محور بوده و لازمه این امر اصلاح تولید و همراه کردن نگرش هنری به موضوع است.

وی بیان کرد: همچنین فرهنگ داخل کشور را نیز می باید در راستای استفاده هرچه بیشتر از فرش دستباف اصلاح کرد.

در ادامه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم با اشاره به ظرفیت فرش دستباف برای ایجاد اشتغال پایدار در تشریح برنامه های سازمان صنعت معدن وتجارت گفت: ثبت برندهای فرش افشار تکاب و ریزهای خوی، ایجاد گمرک تخصصی ارزیابی فرش دستباف، ارایه آموزش های تخصصی در حوزه های بازاریابی، ارتقاء مهارت بافت،راه انداری انجمن حمایت از تولیدکنندگان فرش دستباف، صندوق حمایت از بافندگان فرش دستباف تحت عنوان انجمن حمایت از تلاشگران فرش دستباف امید آذربایجان غربی، برگزاری نمایشگاههای داخلی و حضور در نمایشگاههای خارجی، امکان سنجی راه اندازی بازار بورس محلی فرش دستباف در شهرستانهای تکاب و خوی و اجرای طرح فروش اقساطی فرش دستباف با همکاری صندوق کارآفرینی امید از مهمترین  اقدامات این سازمان در حوزه فرش است.

جعفر صادق اسکندری همچنین مهمترین مشکلات حوزه فرش دستباف استان را بیمه  قالیبافان و کمبود اعتبارات یارانه ای مربوطه، اختصاص تسهیلات بیشتر جهت تداوم طرح فروش اعتباری فرش دستباف و کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز فعالان این بخش اعلام کرد.

در ادامه ایرج فریدیان از فعالان فرش دستباف توجه به وضعیت دانش آموختگان فرش دستباف، تاکید بر تفکیک مناطق جغرافیایی فرش دستباف براساس اصالت ماهوی و سابقه تاریخی منطقه در تولید فرش را از راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی برشمرد و افزود: متأسفانه ستاد گمرکات کشور فرش افشار را در زمره فرش بیجار قلمداد کرده و این امر باعث شد به لحاظ آماری صادرات فرش افشار در حوزه فرش بیجار لحاظ گردد که جا دارد این موضوع به شکل جدی پیگیری شد.

وی افزود: اصلاح نحوه ارزیابی فرش افشار در گمرک و مالیات تسعیر ارز حاصل از صادرات فرش دستباف، عدم معافیت مواد اولیه فرش دستباف از مالیات بر ارزش افزوده ، ارایه آموزشهای تخصصی مورد نیاز در حوزه های طراحی ، چله کشی ، جلوگیری از کپی برداری از فرش های مناطق مختلف، حذف رشته دانشگاهی و همچنین شاخه کار دانش فرش دستباف در شهرستان تکاب و راه اندازی خوشه فرش دستباف در راستای رونق بازار فرش باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ب

هفته فرهنگی فرش افشار تکاب در تهران برگزار شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.