اظهارنظر وزارت خارجه روسیه درباره اتخاذ سیاست مشابه با ایران در حل بحران کره شمالی

معاون وزیر خارجه روسیه گفت کشورش پیشنهاد آلمان مبنی بر اتخاذ رویکردی مشابه با ایران در حل و فصل بحران کره شمالی را می‌پذیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، معاون وزیر خارجه روسیه درباره پیشنهاد آنگلا مرکل – صدراعظم آلمان – مبنی بر استفاده از تجربه مذاکره با ایران در حل مسئله کره شمالی اظهارنظر کرد.

سرگئی ریابکوف – معاون وزیر خارجه روسیه – روز چهارشنبه در گفتگو با اسپوتنیک گفت مسکو نسبت به پیشنهاد مرکل نظر مثبتی دارد، اما همسان دانستن شرایط ایران و کره شمالی غیرممکن است.

ریابکوف در اظهارنظر نسبت به پیشنهاد مرکل گفت: «البته ما این پیشنهاد را  می‌پذیریم. نگاهی خلاقانه و رویکرد مناسب برای شرایط کنونی بسیار لازم است.»

در پی جنگ لفظی دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – و مقامات کره شمالی در چند هفته گذشته، آنگلا مرکل بارها نسبت به تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره هشدار داده است.

مرکل در مکالمه تلفنی خود با ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – بار دیگر خاطر نشان کرد بحران شبه جزیره کره تنها از راه مذاکره قابل حل و فصل خواهد بود. وی همچنین خواستار از سرگیری مذاکرات میان تمام طرف‌های دخیل در این تنش‌ها شد.

ریابکوف در ادامه گفته‌های خود افزود: «اما با این‌حال، باید بگویم همسان دانستن شرایط (ایران و کره شمالی) تقریبا غیرممکن است. زیرا که کره شمالی، بر خلاف ایران، کشوری است که اکنون به فناوری‌های لازم برای تسلیحات هسته‌ای، دستکم تا حدی که پیونگ یانگ را قادر کرده است به آزمایش‌های هسته‌ای دست بزند و در جهت توسعه و بهبود سامانه‌های حمل این تسلیحات در قالب موشک‌های بالستیک گام بردارد، دست یافته است.»

سرگئی ریابکوف اظهار داشت برنامه موشکی ایران با رفتاری که پیونگ یانگ به تازگی از خود نشان داده است، تفاوت دارد.

وی گفت: «برنامه موشکی ایران، علی‌رغم هرچه همکاران ما در غرب می‌گویند، عمدتا بر صنعت فضایی تمرکز دارد. موشک‌های نظامی، برنامه موشکی ایران و توسعه این فناوری‌ها در ایران همچنان نتایجی که کره شمالی به تازگی از خود به نمایش گذاشته است را محقق نکرده و نخواهد کرد.»

وی افزود مسکو برای حل و فصل بحران شبه جزیره کره راه حل‌هایی را پیشنهاد می‌کند که شامل همکاری مشترک با شرکای روسیه، مانند کره شمالی و نیز فعالیت مستقل روسیه می‌شود.

ریابکوف گفت: «ما به نوبه خود و با همکاری چین، به طور مستقل و نیز با حضور دیگر همکارانمان برای پیشنهاد راهکارها به منظور حل و فصل کردن این بحران، تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم. بسته به این‌که این رویکردها کارساز باشند یا خیر، این پیشنهادها در مذاکرات و روند سیاسی آن مطرح خواهند شد.»

وی همچنین اظهار داشت مسکو از هرگونه پیشنهاد برای حل و فصل این بحران که به تحریم کره شمالی و واکنش این کشور منتهی نشود، استقبال می‌کند.

انتهای پیام/

 

استقبال روسیه از پیشنهاد روسیه مبنی بر مذاکره با کره شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار