حریرچی در نشست خبری مطرح کرد؛

رشد منفى جمعیت در روستاها/ تغییر هرم سنى جوان به ميانسالی در کشور

سخنگوى وزارت بهداشت گفت: از سال ٧٠ رشد جمعيت در روستاها منفی بوده كه علت عمده آن مهاجرت است.

رشد جمعيت منفى در روستاها/ تغییر هرم سنى جوان به ميانسالی در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ايرج حريرچى، سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبرى که امروز برگزار شد، در خصوص وضعيت جمعيت و سلامتى در کشور گفت: طبق آخرين سرشماری ٧٩ ميليون و ٩٢٦ هزار نفر جمعيت داريم كه ٥٩ ميليون و ٢٠٠ هزار نفر در شهرها و ٢٤ درصد در روستاها زندگى مى كنند.

وی با بیان اینکه  ٩٤ درصد جمعيت ١٠ تا ٤٩ سال در کشور با سواد هستند، مطرح کرد: ٨.٤٦ از خانوارها در کشور يك نفره، ٢٠/٧ دو نفره و ٢٨ درصد سه نفره هستند.

حریرچی ادامه داد:  تراكم جمعيت در هر كيلومتر مربع از ٢١ نفر در سال ٥٥ اكنون به ٤٩ نفر رسيده است؛  از سال ٧٠ رشد جمعيت در روستاها منفی بوده كه علت عمده آن مهاجرت است؛ هرم سنى جمعيت از هرم سنى جوان به ميانسالی در حال تغيير است؛ بالاترين رده ٣٠-٣٤ و سپس ٢٥-٢٩ سال است.

سخنگوى وزارت بهداشت تصریح کرد: سال ٦٥، ٤٥.٥ درصد صفر تا ١٤ سال بوده است که اكنون اين آمار به ٢٤ درصد رسيده و جمعيت ميانسال از ٢٤ درصد به ٤٥ درصد رسيده است.

وی گفت: افزايش اميد به زندگى در ٤٠ سال گذشته قابل توجه بوده است، اكنون این آمار ٧٤.٦ اميد به زندگى و ٦٤.٨ اميد به زندگى سالم است.

حریرچی بیان کرد: ٣٢٧ هزار و ٥٢٥ نفر فوتى در سال ٩٤ داشته ايم كه اولين علت بيمارى قلبى عروقى، دومين علت سرطان و سومين علت تصادفات است.

سخنگوى وزارت بهداشت اظهار کرد: ٦٧.١٧١ نفر سكته قلبى، ٣٣ هزار نفر سكته مغزى، سرطان معده ٧هزار و ٧٩٥ و تصادفات ١٥ هزار نفر اعلام شده است.

وی ادامه داد: در شاخص هاى مربوط به سلامتى ميزان مرگ و مير نوزادان در هر هزار تولد زنده به زير ١٠ مورد رسيده است، در برخى از شاخص هاى موبىط به سلامتى و رفتار مردم، مشكلاتى وحود دارد.

حریرچی اظهار کرد: در سال ١٣٨٥ در افراد ٤٤ درصد بوده كه اكنون طبق آمارها به ٦٤ يا ٦٨ درصد رسيده است، ١٣.٧ زير ٥ سال يا چاق هستند يا اضافه وزن دارند. ٢٠.٥ درصد ١٣ تا ١٨ سال اضافه وزن دارند.

سخنگوى وزارت بهداشت افزود: فعاليت فيزيكی ناكافى ما در افراد ١٣ تا ١٨ سال، ٤٥.٨ درصد است. از هر ٤ نفر يك نفر فشار خون دارد.

وی مطرح کرد:  ٤٠ سال اخير دستاوردهايى همچون كاهش مرگ و مير نوزادان و كاهش بيمارى هاى غير واگير داشته ايم.

وظیفه وزارت بهداشت اطمینان از سلامت محصولات غذایی است

حريرچى در خصوص محصولات تراريخته، گفت: با توجه به اینکه زمین کشاورزی  و امکانات نسبت به گذشته کمتر و مصرف مواد غذایی بشر دچار مشکلاتی شده، روندی در کل دنیا به سمت اصلاح نژاد آغاز شده است.

سخنگوى وزارت بهداشت ادامه داد: در کشور ما نیز سیاست‌های کلی در این خصوص وجود دارد و وظیفه وزارت بهداشت اطمینان از سلامت محصولات غذایی است که در کشور تولید می‌شود؛ وزارت بهداشت باید از سلامت همه محصولات مطمئن باشد.

وی افزود: اطمينان مى دهيم هر نوع محصولى كه به طور قانونى در بازار موجود است تاييديه وزارت بهداشت را دارد.

حريرچى گفت: در خصوص محصولات تراريخته با دقت بيشترى بررسى مى شود، هم با بررسى هاى ميدانى و هم بررسى محصولاتى كه به وزارت بهداشت مى فرستند؛ در دانشگاه علوم پزشكى يزد آزمايش هایی روى برنج تراريخته انجام شده كه موفق بوده است.

 ويزيت همزمان چند بیمار در مطب پزشكان تخلف است

سخنگوى وزارت بهداشت در ادامه نشست با بیان اینکه ویزیت همزمان چند بیمار در مطب پزشکان تخلف است و امری تازه نیست، گفت: در بخش خصوصى كمبودهاى قابل توجهى نداريم؛از خود پزشكان مى خواهيم از اين كار اجتناب كنند و مردم نيز بايد به واحد نظارت دانشگاه ها و سازمان نظام پزشكى گزارش دهند.

وی افزود: كمبود پزشك در برخى مناطق و بخش دولتى زياد است و گاهى اين اقدامات از روى ناچارى است، تعداد متخصص نسبت به جمعيت كمتر و توزيع نامتقارن است؛در برخى بيمارستان ها پزشك در شيفت كارى بايد ٧٠ بيمار را ويزيت كند.

حریرچی تصریح کرد:  از مردم عذرخواهى مى كنم، اميدوارم با مصوبه مجلس اين مشكل حل و با بومى سازى در استان هاى محروم براى سال هاى آينده به ميزان قابل توجهى متخصص داشته باشيم و بر اين مشكل غلبه كنيم.

موافقت وزارت بهداشت با واقعى سازى تعرفه ها

سخنگوى وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص جلسه روز گذشته وزير بهداشت با انجمن بيهوشى گفت: این جلسه مبتنى بر تفاهم و همكارى بوده است؛ ما به عنوان وزارت بهداشت با واقعى سازى تعرفه ها موافقيم به طورى كه سازمان هاى بيمه گر كه حق بيمه مى گيرند يا تابع بودجه دولتى هستند اين تعرفه را جبران كنند، بايد در بودجه دولت پيش بينى شوند.

وی تصریح کرد: انجمن بيهوشى نامه اى به معاون اول رئيس جمهور فرستادند و در حاشيه دولت درخواست هايى داشتند كه وزیر بهداشت آنها رسیدگی می کند.

حریرچی بیان کرد: منتخبان جديد سازمان نظام پرشكى هم اعلام كردند قطع رابطه مالى بين بيمار و پزشك مورد نظر است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت:  قريب به اتفاق پزشكان در هر شرايطى اجازه ندادند فشارى به مردم بيايد؛  دهه ٦٠ بسياری از بيمارستان هاى دولتى نوبت های هشت و ٩ ماهه داشتند؛ بعيد مى دانم همكاران بيهوشى در ساعت های كارى ارائه خدمت نكنند. اگر افتى هم در كيفيت ارائه خدمت باشد، دليل قانونى دارند؛ ممكن است دليل كوتاهى هاى چند ساعته برخى همكاران، تعرفه ها نباشد.

موج ايجاد شده در خصوص ژن خوب در حد يك استان جز نیست

وی با اشاره به انتصابات خانوادگى در سيستم بهداشتى و درمانى استان سيستان و بلوچستان، گفت: ميرى از روساى دانشگاه است كه چهره استان را در مدت اخير به طرز معنادارى تغيير داد و از مبارزان قبل انقلاب و از زندانيان زمان شاه بود.

حریرچی افزود: در استان سيستان بلوچستان موفق ترين عملكرد، عملكرد بهداشتى و درمانى بوده است؛ انتصابات انجام شده قاعدتا موافقان و مخالفانی دارد؛ البته نظارت ها انجام و در صورت وجود شائبه، برخورد صورت مى گيرد؛ برخى مواقع تشابه اسمى وجود دارد؛ برخى مناطق برخى اسم ها زياد است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برخى از تقاضاها براى انتصاب حتى اگر خلاف قانون هم نباشد به علت جوى كه ممكن است در آينده ايجاد شود، انجام نمى شود.

وی ادامه داد: در ٤ سال گذشته ١٠ هزار نفر رزيدنت تخصصى و دانشجوى دكترا داشتيم؛ اگر اشكالاتى هم وارد باشد، نشان از سلامت سيستم دارد؛ موج ايجاد شده در خصوص ژن خوب در حد يك استان جز نیست.

حریرچی تصریح کرد: نمايندگان مجلس انتظاراتى براى بهبود شرايط خدماتى مردمان خود دارند و اين به معنى دخالت يا اعمال فشار براى انتصاب نيست.

طب اسلامی نداریم

سخنگوى وزارت بهداشت  در خصوص اينكه طب اسلامى نداريم، گفت: در سياست هاى ابلاغى مقام معظم رهبرى هم طب سنتى ايرانى ذكر شده است, اينکه ائمه قادر به شفا بودند، شكى نيست اما اين موضوعات معجزه و خرق عادت است؛ ما با توجه به علم روز دنيا صحبت مى كنيم. علماء اسلام در مورد احاديث طبى اظهار نظر كردند كه اكثر آنها مربوط به سبك زندگى و پيشگيرى است؛  شرايط آب و هوايى و مكانى زمان ائمه با شرايط كنونى متفاوت است. بو على سينا نيز بر اساس تجربه و علم، باورهاى گذشته را تغيير داد. اگر در زمان كنونى هم بود، تغييراتى در علم طب ايجاد مى كرد.

وی افزود: برخى افراد از اين فضا و اعتقادات مردم استفاده كرده و قراردادهاى چند ميليونى مى بندند يا برخى مدعى هستند كه ويزيت رايگان است اما نسخه هاى چند صد هزار تومانى براى بيمار مى پيچند كه از مراكز تحت نظارت خودشان تهيه شود و اين موارد از نظر بازرسان مغفول نمى ماند.

هر موردى به سلامت مردم آسيب رساند، از آن پيشگيرى مى كنيم

حريرچى با اشاره به گزارش اخير مبنى بر ارجاع بيمار بسترى به بيرون از بيمارستان براى تهيه دارو، گفت: در مورد بيماران بسترى هر نوع ارجاع به بيرون از بيمارستان دولتى تخلف است، هر دريافتى خارج از صندوق بيمارستان چه خصوصى چه دولتى نيز تخلف محسوب مى شود؛ در مورد بيماران پيوندى به علت هزينه بالا و تحت پوشش بيمه نبودن برخى داروها، استثنا وجود دارد.

سخنگوى وزارت بهداشت با بیان اینکه هر موردی به سلامت مردم آسیب رساند، از آن پیشگیری می کنیم،  افزود: جو عمومى جامعه و مقامات كشورى اين است كه پول بهداشت و درمان اسراف مى شود. از طرفى افراد درگير اين حوزه خواستار اضافه شدن سهم بهداشت و درمان هستند.

 بسته خدماتى بايد بر اساس توليد ناخالص ملى ارائه شود

وی در ادامه  با اشاره به سفر رئيس جمهور به آمريكا و مباحث سلامت محور در اين سفر، گفت: معمولا در اين سفرها از مقامات ارشد دستاوردها را جويا مى شوند. سازمان جهانى بهداشت نيز به دستاورهاى ما اشاره خواهد كرد.

حریرچی اظهار کرد: سلامت مردم يمن و فاجعه وبا و از بين رفتن زير ساخت هاى بهداشتى و درمانى، كاهش وزن و اختلالات تغديه اى كودكان يمن و ميانمار، از دغدغه هاى جمهورى اسلامى است.

آغاز آموزش هزار نفر از مديران كشورى براى اداره بيمارستان ها

سخنگوى وزارت بهداشت  درباره اولويت هاى محورى مديريت بيمارستان گفت: تاكيد ما بر اين است كه بيمارستان يك واحد مستقل بهداشتى، درمانى و اجتماعى است و بايد مطابق با اصول مديريتى عمل كند.

وی بیان کرد:  آموزش هزار نفر از مديران كشورى به صورت هفتگى براى اداره بيمارستان ها در سطوح مختلف با استفاده از تجارب بين المللى و استادان داخلى و مديران وزارت بهداشت آغاز شده است؛ بيمارستان يكى از پيچيده ترين ارگان هاى ارائه خدمت است و ٢٤ ساعته فعاليت مى كند.

حریرچی ادامه داد: مهم ترين وظيفه بيمارستان ها ارائه خدمت صحیح با افزايش بهره ورى و كنترل هزينه است؛ تا جايى كه تجهيزات توليد ايرانى با كيفيت وجود دارد، توصيه به استفاده از اين كالاها در راستاى تحقق شعار اقتصاد مقاومتى است.

سخنگوى وزارت بهداشت در پایان مطرح کرد: در كشور از توليد موازى و ورود به حوزه رقابت و اهرم واردات براى كنترل قيمت استفاده مى كنيم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۱:۰۷ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
کم کم باید دانشگاه های آزاد رو به خانه سالمندان تبدیل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
آقای بی سواد نمی دونی حرف نزن برو مکزیک تا ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
ای واااای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
آقا این ترریخته و این حرفا شایعه سازیه بابا مکزیک الان 100 ساله ذرت تراریخته می خوره طول عمر مردمشم 150 ساله اما ما برنج طارم میخوریم عمرمونم نصف اونا نیست