در کاشان انجام شد

پکوک شهیدی که زیر پرچم هیات فاطمیه کاشان تربیت یافت

روایت ناگفته‌ها و شب خاطره‌ها از «سردار شهید محمد تقی پکوک» فرمانده توپخانه لشگر محمد رسول الله (ص)به همت گروه فرهنگی شهدایی زهیر کاشان با حضور همرزمان سردار از این لشگر در هیات فاطمیه محله میدانگاه آقا در دارالمومنین برگزارشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سردار حاج رضا کاظمی، همرزم، دوست و از اقوام نزدیک سردار شهید پکوک در این مراسم با درود و سلام بر خانواده 17 شهیدی شهیدان زاهدی در کاشان گفت:وی از دوران مدرسه و کودکی که با سردار پکوک همبازی بوده تا دوران نوجوانی و جوانی این شهید والامقام همه زیر پرچم هیات فاطمیه محله میدانگاه آقا(منسوب به جد آیت الله یثربی امام جمعه فقید شهر) که شهیدپرور است با تربیت علوی و اسلامی رشد و نمو یافت.

وی، با تاکید بر اینکه این فرمانده توپخانه لشگر محمد رسول الله (ص) در زمان انقلاب اسلامی و فعالیت‌های مبارزاتی نیز جلودار بود افزود:زمانیکه ستاد کل سپاه در پنجم خردادماه سال 58 تشکیل و پس از آن اولین سپاه کشور در کاشان تشکیل شد و هنوز بسیج تشکیل نشده بود شهید پکوک به عنوان یکی از 40 نیروی جوان مشتاق و علا‌قه‌مند عضویت در شورای سپاه این شهرستان با دارابودن شرایط دیانت، سیاست، شهامت و رزمنده خوب بودن پذیرفته شد.

سردار کاظمی، با تاکید بر نام و یاد و خاطره شهیدان معمار و حسن‌زاده از کاشان دیگر شهدای سپاه که هر کدام نیروهایی رزمی بودند که می توانستند یک شهر را اداره کنند گفت: شهید پکوک زمانیکه امام راحل به قم آمد از طرف سپاه تهران چون قم و اصفهان سپاه تشکیل نشده بود مفتخر به انتخاب عضو تیم حفاظت امام خمینی(ره) و محل استقرارش در منزل مرحوم آیت الله یزدی شد.
به‌گفته‌وی،در همان زمان بدلیل وقوع واقعه کردستان شهید پکوک در قالب اولین گروه 28 نفره ای که برای سنندج اعزام شد برای دفاع از اسلام و خاک کشور به این منطقه رفت.

سردار کاظمی،با اشاره اینکه شهید پکوک در هر کجا قراربودعملیاتی بشود اولین نفر وارد می شد افزود: شهید پکوک چون از رنجرهای و چتربازان حرفه ای و داری مدال در این رشته بود بسیار موثر و فعال و سازنده بود.

وی، شوخ‌ طبعی‌ها، اخلاق خوش و دادن روحیه شهید پکوک حتی در شرایط جنگ را تاکید کرد و گفت:شهید پکوک پس از کردستان نیز مدتی به سیستان رفت و پس از آن دوباره به جبهه جنوب برگشت و در ایلام به شهادت رسید.

پکوک شهیدی که زیر پرچم هیات فاطمیه کاشان تربیت یافت

سردار کاظمی با گرامیداشت یاد طهماسبی شهید مدافع حرم گفت: شهید پکوک حتی زمانیکه برای سوریه و نبرد با اسرائیل نیرو درخواست کردند اولین نفری بود که اعلام آمادگی کرد بنابراین امروز نیز اگر می‌بود به طور قطع و یقین یکی از مدافعان بزرگ حرم بود.

*سردار پکوک فرمانده تاثیرگذار واحد پشتیبانی در جنگ بود
یکی دیگر از همرزمان شهید پکوک در جبهه کردستان در ادامه افتخار همرزمی و توفیق همکاری با شهید پکوک را از نیمه دوم سال 60 در کردستان و قبل از آن آشنایی در مریوان را یادآورشد و گفت: افتخار همکاری و خدمت من با این شهید بزرگوار و عزیزانی که تحت فرماندهی شهید ناهیدی گردان ذوالفقار در مریوان به تدبیر شهید متوسلیان با بکارگیری سلاح نیمه سنگین که برای اولین بار تشکیل داده بودند به عنوان فرمانده تاثیرگذار واحد پشتیبانی نیروی پیاده و گردان ها در جنگ بود.

سردار جانباز محمدرضا نامی،با اشاره به اینکه سردار شهید پکوک از ابتدا مسوولیت قبضه 107 برای پشتیبانی سلاح عملیات های زمینی را بعهده گرفت گفت:این شهید دلاور کاشان در عملیات های مختلف و پاکسازی آن منطقه تنقش عظیمی در پشتیبانی گردان‌ها و نیروی پیاده عملیات‌ها را داشت.

وی، با گرامیداشت نام شهیدان محسن نورانی، سردار حاج عباس کریمی فرمانده لشگر 27 محمدرسول الله، زجاجی، احمد متوسلیان، سردار همت، ناهیدی، برجه ای و چراغی به عنوان همرزمان سردار شهید پکوک گفت: این فرمانده توپخانه لشگر محمد رسول الله (ص)

نقشی بسیار مهم و اثرگذار را داشت که من حتی نمی توانم فهرست‌وار گوشه‌ای از تلاش‌های این شهید را بیان کنم.
به‌گفته‌وی، شرکت فعال شهید پکوک و مسئولیت تاثیرگذار فرماندهی توپخانه وی در کلیه عملیات‌ها از جمله عملیات فتح­المبین، بیت المقدس، مسلم ابن عقیل، رمضان و والفجر که اقدام به پاتک می کرد وصف ناپذیر است.

سردار نامی،پشتیبانی شهید پکوک از گردان جعفر طیار شهید صمد یکتا در اولین فرصت و کوتاه ترین زمان ممکن که آتش را بر سر دشمن ریخت و مجبور به عقب‌نشینی‌ پیشروی نیروهای عراقی در تپه دوقلوکرد یادآورشد و گفت:سردار شهید پکوک نقش تاثیرگذاری در شکست دشمن در عملیات ها داشت.

*اخلاص، ایمان و بی ادعایی چکیده شخصیت سردار پکوک بود/ فرمانده ای که بینش، آگاهی و ایمان را توام کرده بود
وی در مود خصوصیات اخلاقی، فرماندهی، عبادی و ایمانی سردار شهید پکوک گفت: این فرمانده شهید کاشانی دارای اخلاص بی نهایت، ایمان، اعتقاد، بی ادعایی، شوخ‌طبعی، نشاط و شادابی حتی در سخت‌ترین شرایط جنگ، منشا روحیه برای رزمندگان، گفتار و رفتار صادقانه و نمونه واقعی مجاهد فی سبیل‌الله بود.

به گفته وی، شهید پکوک انسانی بود که بینش، آگاهی و ایمان را توام کرده بود و بی ادعا و با انگیزه دینی و علاقه‌مند به اسلام و قرآن تاثیرگذارترین نقش را در دوران دفاع مقدس ایفاکرد.

سردار نامی از شهید پکوک به عنوان الگو، استادو سرمشق خود یادکرد و گفت:از شهید پکوک می خواهد که هر جا کم بیاورد هوای وی را داشته باشد و همانطور که در آن روزها رزمندگان را شارج می کرد و نیرو می داد امروز هم دست همرزمانش را بگیرد.
*اسامی شهدا از ازل در لوح محفوظ ثبت و ضبط شده است
سردار عباس برقی، نیز از دیگر همرزمان شهادت که تا لحظه شهادت کنار سردار شهید کوک بوده‌است گفت: تنها وی و شخص دیگری که بعد از جنگ از جاهای دیگری سردرآورد از آن جمع 10 نفره‌ای که با شهید پکوک و نورانی در ماشین تویوتا بودند زنده مانده‌اند.

وی، با اظهار حسرت و تاسف شدید از اینکه او سعادت و توفیق شهادت را در جا عوض کردن پشت فرمان با شهید پکوک از دست می دهد و با وجود اصابت 8 گلوله زنده می‌ماند اما پکوک با یک گلوله به پیشانی شهید می شود گفت: امام خمینی (ره) فرموده است«در جبهه جنگ هر رزمنده‌ای شهید نمی شود کسانیکه نام زیبایشان از روز ازل در لوح محفوظ خدا ثبت شده است به این افتخار می‌رسند.»

به گفته وی، لوح محفوظ بر اساس آخرین آیه سوره بروج (24) مخزن گران بهایی است که خدا قرآن را نیز در آن محفوظ نگهداشته می‌شود یعنی مقام و عظمت شهیدان به اندازه‌ای است که خدا از ازل نام مبارک آنها را کنار قرآن محفوظ نگهداشته و ثبت و ضبط کرده‌است.

سردار برقی، با اشاره به اینکه بیش از 100 نفر از فرماندهان شهید جنگ از جمله پکوک، صیاد شیرازی، باکری، سردار همت، حسن باقری و احمد متوسلیان هستند که یکبار در بچگی مرده‌اند یا دکتر جواب آنها را جواب کرده‌است اما به اذن خدا دوباره روح در آنها دمیده و زنده شدند تا از فرماندهان جنگ و برای شهادت ذخیره شوند گفت: این همان معنای ثبت نام آنها به عنوان شهید در لوح محفوظ از ازل است.

*اکنون سخن از همه چیز غیر از شهادت در مملکت است
وی، با تقدیر از عوامل اجرایی برگزارکننده این برنامه و شرکت مردم کاشان در آن گفت: خدا را شکر می کند که توفیق شرکت در این جلسه را با همرزمانش یافت چون اکنون وضع مملکت به گونه ای ناجوراست که سخن از همه چیز است اما کمتر به شهیدان پرداخته و از آنها سخن گفته می شود.

به گفته وی، این سردار با شهید پکوک از کردستان تا عملیات والفجر 3 و بازپس‌گیری مهران همراه بودندتا اینکه در غروب روز 19 مردادماه سال 62 هنگامیکه با ماشین تویوتا از گردنه غلاجه(جاده ترانزیت ایلام، اسلام آباد وکرمانشاه) در ایلام عبور می کردند مورد حمله و کمین کوموله ها قرارمی‌گیرند و وی مجروح اما پکوک به شهادت می‌رسد.

سردار برقی، از نورانی شدن عجیب و غریب شهید پکوک در صبح روز شهادت به حدی که حتی می توانست گردش خون در رگهایش را ببیند و پاسدار شهیدی که به اصرار خود را به ماشین آنها رساند تا به نماز اول وقت پادگان غلاجه برسد اما شهید شد و به نماز اول وقت بهشت رسید گفت:شهید پکوک همیشه اهل شوخی و مزاح بود و به اندازه ای نزد خدا عزیز بود که حتی وصیتنامه اش را به معاونش میثم گفت نوشت و خدا همان کلام را برایش محقق کرد.

*شهید پکوک با اصابت یک تیر به مغزی که به اسلام می اندیشد شهید شد
وی در پایان با اشاره به اینکه سردار شهید پکوک 6 ماه قبل از شهادتش به شوخی و خنده به معاونش میثم گفت من چند ساله جبهه هستیم یک وصیتنامه ندارم تو برای من یک وصیتنامه خوشگل بنویس تصریح کرد:میثم یک کاغذ و خودکار برداشت روی آن نوشت« ای امت حزب‌الله بدانید که به دو جای بدنم شلیک خواهد شد یکی به مغزم که به اسلام می اندیشد و دیگر بر قلبم که برای اسلام می تپد.»

پکوک شهیدی که زیر پرچم هیات فاطمیه کاشان تربیت یافت

به گفته وی، وقتی میثم این جمله را نوشت نائینی ما را برای جلسه عملیات والفجر مقدماتی صدا کرد پکوک کاغذ را تاکرد و در جیبش گذاشت و 6 ماه بعد از آن با اصابت یک تیر به وسط پیشانی و طبق همان جمله‌ای که میثم به عنوان وصیتنامه برایش نوشت به شهادت رسید. 

روایت ناگفته‌ها و شب خاطره‌ها از «سردار شهید محمد تقی پکوک» از سری برنامه‌های آبروی محله به همت گروه فرهنگی شهدایی زهیر کاشان پایگاه بسیج باب الحوائج حوزه مقاومت بسیج امام حسن(ع) و با همکاری بنیاد شهیدو امور ایثارگران، پایگاه بسیج شهید رجایی حوزه مقاومت بسیج امام حسین(ع)، مسجد و هیات محبان فاطمیه کاشان
همراه با اقامه نماز مغرب و عشا شامگاه یکشنبه 12 شهریورماه در میدانگاه آقا در مجاورت بیت و حسینیه شهیدان زاهدی واقع در خیابان امام خمینی(ره)، بلوار فاطمیه این شهرستان اجراشد.

تلاوت قرآن،پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، مداحی، نوحه و روضه خوانی حسین برزی و حاج محسن افشاری، خاطره گویی همرزمان شهید پکوک سردار محمدرضا نامی ، عباس برقی و سردار حاج رضا کاظمی،امضای عهدنامه با شهید پکوک، قرائت دسته جمعی دعای فرج در پایان شب خاطره،گرامیداشت شهیدان مدافع حرم بویژه طهماسبی و حججی از جمله برنامه ‌های آبروی محله بود.

آیت الله زاده اعتمادی، فرمانده سپاه و مسوول نماینده ولی فقیه در سپاه کاشان ، رییس بنیاد شهید، هاشمبی طاهری و ناظم رض وی دو تن از اعضای شورای شهر و مردم قدرشناس، متدین، مذهبی شهیدپرورر و بابصیرت دارالمومنین کاشان زینت بخش این محفل نورانی و معنوی بودند.

انتهای پیام/م

گزارش از حرمت سادات متولی

شب تابستانی کاشانی‌ها با سردار شهید پکوک شب خاطره شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار