آغاز طرح ملي پلاك ماندگار در استان مرکزی + عکس

با شروع طرح ملي پلاك ماندگار در استان مرکزی نصب این پلاک بر سردر منزل ده تن از مفاخربرجسته این استان آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ با شروع طرح ملی پلاك ماندگار در استان مرکزی درمراسمی با حضور معاون عمرانی استاندار  و مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی پلاک ماندگار بر سر در منزل استاد محمد رضا محتاط و استاد ابراهیم دهگان از مفاخر استان مرکزی  نصب شد.

آغاز طرح ملي پلاك ماندگار در استان مرکزی + عکس

سيد محمد حسيني مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت: پلاك ماندگار طرحي ملي است كه توسط سازمان میراث فرهنگی پيشنهاد و در سراسر كشور به اجرا در آمده و در استان مركزی هم ده تن از مفاخر و هنرمندان برای اجرايی اين طرح معرفی شدندكه امروز اين طرح در مورد دو نفر از اين مشاهير و مفاخر به پاس تلاش ساليان اين استادان اجرا می شود.

حسيني افزود: شناخت بزرگان هر استان می تواند باعث ايجاد روح اميدواری و تزريق روحيه تلاش در عرصه فرهنگی در جامعه شود و اميدواريم با اجرای اين طرح و نصب پلاك ماندگار اين استادان فقيد گامی كوچك در راستای شناساندن مفاخر استان مركزی به مردم برداشته شود و همچنين ادای دينی به مقام اين مفاخر و هنرمندان انجام گيرد.

وی اضافه کرد: انتخاب استاد محمد رضا محتاط به دليل پژوهش و كتاب جامعه شناسی سيمای شهر اراك صورت گرفت كه اولين پژوهش در تاريخ و فرهنگ مردم، زبان، اصطلاحات عاميانه و گويش هاي اراك شامل واژه ها، اشعار محلي، مثل ها، كنايات و همچنين اكولوژي شهری، بوم شناسی و دموگرافی شهر اراك می شود و مهم ترين مرجع و ماخذ برای پژوهشگران در اين زمينه به حساب مي آيد.

محتاط از مفاخر مهم استان است و آثار بيشماري در عمر 74 ساله خود تاليف كرده که از آن جمله می توان به سيمای اراك، نامداران اراك، نامنامه استان مركزی در 11 جلد، جاذبه های ايرانگردی استان مركزی و بررسی خط و الفبا در ايران اشاره کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان همچنین در مراسم نصب پلاك ماندگار بر سر در خانه استاد ابراهيم دهگان گفت : ابراهيم دهگان يكي از برجسته ترين چهره هاي تاريخ نگاری كشور است كه اقدامات و تاليفات او هم اكنون منبع استناد تمامی منابع تاریخی است و مراجع مهمي در تاريخ نگاري كشور به حساب مي آيد و اين كارنامه پر ثمر و درخشان باعث انتخاب اين استاد برجسته برای اجرای طرح پلاك ماندگار بود.

ابراهيم دهگان در سال 1268 در مرزيجران اراك متولد شدو در محضر اساتيدی چون آقا ضيا الدين عراقی و عبدالكريم حائری يزدی به تحصيل در علوم قديمه مشغول شد و در نهايت پس از 30 سال تدريس در سازمان فرهنگ اراك و در سن نود سالگي در سال 1363 ديده از جهان فرو بست.

ازتاليفات بي شمار ابراهيم دهگان مي توان به تاريخ اراك در 3 جلد، تصحيح عباسنامه، ديوان باباطاهر، تاريخ ارمنستان، تاريخ صفويان، تاريخ نو، نور مبين، تاريخ الدخانيه، سازمان فرهنگ اراك و شرح حال ده تن از مردان نامی اراك، گزارش نامه يا فقه اللغه اسامی امكنه و كارنامه يا دو بخش ديگر از تاريخ، در كنار تعدادی تاليف به چاپ نرسيده نام برد.


انتهای پیام / ج


نشاندار کردن خانه مخاخر استان مرکزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.