کسب رتبه نخست کردستان در تولید توت فرنگی کشور

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: کردستان در زمینه تولید محصول توت فرنگی و انگور به ترتیب رتبه اول و دوم کشور را به خود اختصاص داده است.    

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛اردشیر پورحبیبی با بیان اینکه توت فرنگی نماد استان کردستان است، گفت: باید از توت فرنگی به عنوان محصول استراتژیک کردستان حمایت و مسئولان کمک کنند تا ارقام جدید تجاری وارد استان شود.

وی افزود:14 مجتمع باغی در سطح استان با مساحت یک‌هزار و 150 هکتار داریم که سیب پایه رویشی یک‌هزار و 40 هکتار و گردو پیوندی 345 هکتار از اراضی را به خود اختصاص داده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: در استان 12 نهالستان وجود دارد که 8 نهالستان در سطح 30 هکتار فعال بوده و در سال گذشته 240 هزار اصله نهال درختی از این نهالستان‌ها تولید شده است.

وی با اشاره به فعالیت  70 هزار بهره‌بردار باغی در سطح استان گفت: از این تعداد 5 هزار و 400 نفر بهره‌بردار محصولات دانه‌دار و 13 هزار و 500 نفر بهره‌بردار محصولات هسته‌دار هستند.

پورحبیبی با اشاره به اینکه 25 درصد از کل اراضی استان را باغات دیم تشکیل می‌دهد،  افزود: 5 هزار هکتار از اراضی استان برای توسعه باغات دیم مصوب شده که تاکنون تنها حدود یک‌هزار هکتار توسعه باغات در اراضی اجرا شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تخصیص اعتبار لازم جهت اجرای طرح توسعه باغات دیم استان برای هر هکتار حداقل 25 میلیون ریال و با توجه به تولید 3 میلیون قلمه ریشه‌دار توسط تولیدکنندگان نهال جمعاً 125 میلیارد ریال است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطر نشان کرد: قرار بر این است که طرح اشتغال روستاهای مرزی در 440 روستای استان انجام شود و برای 8 هزار و 500 نفر اشتغالزایی ایجاد کند که در باغات دیم 12 میلیون تومان و در باغات آبی 15 میلیون تومان اعتبار لازم است.

انتهای پیام/م

توت فرنگی نماد استان کردستان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.